PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Sprawy rolnicze coraz częściej są załatwiane przez Internet

Sprawy rolnicze coraz częściej są załatwiane przez Internet
Coraz więcej spraw załatwiamy z domu; fot. StartupStockPhotos z Pixabay

Autor:

Dodano:

Tagi:

NIK zaobserwowała nawet trzykrotny wzrost zainteresowania załatwieniem spraw z dziedziny rolnictwa za pośrednictwem e-PUAP w okresie marzec-kwiecień ub.r.



Zapowiadane jest rozszerzenie e-usług dla rolników.

Więcej: Zwrot akcyzy przez Internet od 2022 roku?

Tymczasem w 2020 r. NIK skontrolowała usługi publiczne dla obywateli z wykorzystaniem platformy ePUAP - Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki i 28 urzędów miast i gmin z siedmiu województw. Kontrola objęła okres od 1 stycznia 2016 r. do czasu jej zakończenia 5 listopada 2020 r.

Pandemia sprawiła, że nieraz internetowy kontakt z urzędami był jedynym możliwym. Wzrost liczby osób zainteresowanych e-usługami udostępnianymi przez administrację publiczną dostrzegł minister cyfryzacji i w latach 2016-2020 podejmował odpowiednie kroki w celu zwiększenia liczby dostępnych usług, zapewnił też realizację zadań związanych z utrzymaniem i rozwojem Profilu Zaufanego  oraz platformy ePUAP - Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, która umożliwia komunikację między obywatelami a administracją.

„NIK stwierdziła jednak nieprawidłowości w zarządzaniu przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki systemami ePUAP i PZ - głównie przy obliczaniu dostępności. Z kolei w urzędach miast i gmin nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim niepełnej informacji o e-usługach i trudności w ich znajdowaniu na stronach internetowych. Ponadto, w większości tych urzędów nie zapewniono należytej organizacji bezpieczeństwa informacji, co może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji i ciągłości pracy urzędów” - zauważyła NIK.

Według stanu na dzień 31 maja 2020 r. kontrolowane urzędy na platformie ePUAP udostępniały łącznie 1 402 usługi elektroniczne, w tym usługę ESP (Elektroniczna Skrzynka Podawcza), która polega na możliwości skierowania do urzędu pisma ogólnego, skargi, wniosku czy też zapytania oraz załączenia odpowiedniego formularza w wersji elektronicznej zapisanego w określonym formacie (np. .pdf, .doc). Najwięcej usług w formie elektronicznej zostało udostępnionych w takich dziedzinach jak: sprawy obywatelskie (dowody osobiste, meldunki, wybory); budownictwo, architektura, urbanistyka; podatki i opłaty oraz nieruchomości, lokale mieszkalne i użytkowe; ochrona środowiska.

Więcej niż 50 usług w formie elektronicznej udostępniano poprzez ePUAP w ośmiu spośród 28 skontrolowanych urzędów (tj. 29%). W pozostałych badanych urzędach oferowano od 10 do 50 e-usług.

Jak wyliczyła NIK, w kontrolowanych urzędach liczba e-usług zrealizowanych przez obywateli w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 30 czerwca 2020 r. wyniosła łącznie 30 580 e-usług. Najczęściej korzystali oni z e-usług w zakresie: złożenia pisma ogólnego, spraw obywatelskich (akty stanu cywilnego, dowody osobiste, meldunki, wybory), wniesienia skargi oraz zapytania do urzędu (ESP).

We wszystkich kontrolowanych urzędach w okresie od 1 marca do 30 czerwca 2020 r., tj. w okresie epidemii COVID-19 w Polsce nastąpił duży wzrost zainteresowania e-usługami.

Z informacji NIK nie wynika jednak, aby sprawy dotyczące rolnictwa miały tu priorytet - choć zaobserwowano duży wzrost zainteresowania nimi po marcu.

Np. w Urzędzie Miasta i Gminy w Gryfinie w I półroczu 2020 roku zrealizowano łącznie 506 e-usług, najwięcej w zakresie: dopisania się do spisu wyborców (152), uzyskania dowodu osobistego (116), pism ogólnych, skarg, wniosków, zapytań do urzędu (97), zgłoszenia zameldowania/ wymeldowania (58), wydania odpisu aktu stanu cywilnego (40), dopisania się do rejestru wyborców (10), zgłoszenia utraty dowodu osobistego (10), deklaracji na podatek od nieruchomości (5). W I półroczu 2020 r. 29 e-usług (z 44 dostępnych ogółem w Urzędzie) zrealizowano w liczbie poniżej pięciu każda – i w tej grupie są np.: deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie nieruchomościami; deklaracja na podatek rolny; deklaracja na podatek leśny; deklaracja na podatek od środków transportowych; informacja w sprawie podatku od nieruchomości; informacja w sprawie podatku rolnego; zgłoszenie urodzenia dziecka; wydanie wypisu i wyrysu ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

Podobnie było w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim - w pierwszym półroczu 2020 r. za pośrednictwem e-PUAP zrealizowano tu 1642 usługi elektroniczne, a najwięcej spraw dotyczyło: dopisania do spisu wyborców (430 wniosków lub zawiadomień, tj. 26,2% wszystkich e-usług w tym okresie), spraw meldunkowych (253, tj. 15,4%) oraz wydania dowodu osobistego (237, tj. 14,4%). Pozostałe wnioski i zawiadomienia głównie dotyczyły: geodezji tj. m.in. stanu prawnego nieruchomości, wniosków o wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ewidencji gruntów, nabycia gruntu, przeznaczenia gruntu, numeru porządkowego nieruchomości (181, tj. 11%), pomocy społecznej (85, tj. 5,2%), gospodarki komunalnej (84, tj. 5,1%) oraz podatków (55, tj. 3,3%). NIK zauważyła, że w okresie od 1 marca 2020 r. do 30 kwietnia 2020 r. znacznie częściej występowano do Urzędu m.in. w sprawach meldunkowych (wzrost o 768%), dotyczących rolnictwa (wzrost o 300%).



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.170.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.