PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ustawa o przeciwdziałaniu wykorzystywania przewagi kontraktowej - w Sejmie

Ustawa o przeciwdziałaniu wykorzystywania przewagi kontraktowej - w Sejmie
Konsultacje ustawy o przeciwdziałaniu wykorzystywania przewagi kontraktowej trwały długo; fot. TomaszSupel z Pixabay

Autor:

Dodano:

Tagi:

4 sierpnia do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy "o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej".



I czas najwyższy. Projekt wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.

Więcej o projekcie:

Będą zmiany w przeciwdziałaniu wykorzystywania przewagi kontraktowej

Projekt konsultowano długo.

„Zgodnie z art. 13 ust. 1 tej dyrektywy państwa członkowskie miały przyjąć, opublikować i przekazać Komisji przepisy wdrażające dyrektywę przed 1 maja 2021 r. W związku z niewykonaniem tego obowiązku we wskazanym terminie Komisja Europejska w dniu 23 lipca br. wszczęła przeciwko Polsce postępowanie naruszeniowe. Termin udzielenia odpowiedzi na zarzuty formalne Komisji upływa 27 września 2021 r.

Postępowanie naruszeniowe w tej sprawie prowadzone jest w oparciu o art. 260 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu UE. Należy zatem spodziewać się, że jeżeli dojdzie do wniesienia skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE, Komisja będzie w niej wnioskować o nałożenie na Polskę ryczałtu lub okresowej kary pieniężnej. Z tego względu należy dążyć do jak najszybszego przyjęcia procedowanych regulacji i niezwłocznego przekazania Komisji Europejskiej informacji o przepisach przyjętych w celu wdrożenia dyrektywy” – ostrzegał już Konrad Szymański, minister do spraw Unii Europejskiej.

  

Unijny ład po polsku

Tymczasem przedłużenie prac nad projektem pozwala teraz traktować go jako element Polskiego Ładu.

„Polski Ład zakłada szereg pozytywnych zmian dla rolników. Chodzi m.in. o zdefiniowanie 16 nieuczciwych praktyk handlowych, w relacjach między przedsiębiorcami, w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Dzięki nowym rozwiązaniom dostawcy produktów rolnych i spożywczych będą mieli większą pewność funkcjonowania na rynku krajowym. Wprowadzone zmiany pozytywnie wpłyną na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Nowe rozwiązania zapewnią odpowiedni poziom życia ludności wiejskiej, co stanowi cel wspólnej polityki rolnej” – twierdzi Ministerstwo Rolnictwa na swojej stronie internetowej.

 

Co jest nieuczciwe?

Podano przy tym następujące „najważniejsze rozwiązania” projektu:

„Zdefiniowano 10 nieuczciwych praktyk, które są bezwzględnie zakazane m.in.:

- zapłata w terminie późniejszym niż 30 dni za produkty łatwopsujące się i 60 dni na pozostałe produkty;

- anulowanie zamówienia produktów łatwopsujących w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia;

- bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub ujawnienie przez nabywcę tajemnic handlowych dostawcy.

 

Zdefiniowano 6 nieuczciwych praktyk, które są dozwolone pod warunkiem, że zostały one przed ich stosowaniem jasno i jednoznacznie uzgodnione w umowie między nabywcą a dostawcą m.in.:

- zwrot przez nabywcę niesprzedanych produktów rolnych i spożywczych dostawcy, nie płacąc za te niesprzedane produkty;

- pobieranie od dostawcy opłaty stanowiącej warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania do sprzedaży jego produktów lub udostępniania takich produktów na rynku;

- żądanie od dostawcy ponoszenia całości lub części kosztów rabatów na produkty rolne i spożywcze sprzedawane przez kupującego w drodze promocji.

Wprowadzono procedury dobrowolnego poddania się karze pieniężnej. W takim przypadku, wysokość kary może być obniżona nie więcej niż o 50% w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona, gdyby strona nie poddała się dobrowolnie karze.

Rozszerzono definicje produktów rolnych i spożywczych. Chodzi m.in. o pasze, zwierzęta żywe, nasiona i owoce oleiste, będące przedmiotem produkcji rolników.

Zmieniono definicję nabywcy – będzie to przedsiębiorca lub organ publiczny, który bezpośrednio lub pośrednio nabywa od dostawcy produkty rolne lub spożywcze.”

Termin implementacji dyrektywy minął 1 maja br. a przepisy wdrażające dyrektywę 2019/633 powinny być stosowane najpóźniej od dnia 1 listopada 2021 r., przygotowane nowe rozwiązania mają – zgodnie z projektem - wejść w życie 1 listopada 2021 roku.

W załączniku projekt złożony w Sejmie.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Kill 2021-08-05 12:18:21
    Otwórzcie wolny rynek to konkurencja między podmiotami skupowymi sama zniszczy nieuczciwe praktyki bo nikt nie zawiezie oszustom towaru. Żadna ustawa tego nie zmieni, zawsze prawnicy są krok przed ustawodawcą
    • Ot co 2021-08-05 13:21:13
      nie masz wiedzy; najpierw zniszczą się producenci rolni : zwiększając produkcję i oferując towary po coraz niższej cenie (aż do bankructwa) . Dlaczego producenci rolni ? Ponieważ jest ich więcej (bez innych kwalifikacji) niż ludzi , którzy mogą wykonywać inne zawody (usługi) na które jest zapotrzebowanie . Dokładnie tak było z ogrodnikami , którzy nie byli w stanie obniżać ceny , do cen oferowanych przez ogrodniczych gigantów.
      • Kill 2021-08-05 15:04:04
        Nie masz wiedzy, w jaki niby sposób producenci rolni mają zwiększyć produkcję zbóż czy rzepaku? Ziemi rolnej w Polsce ubywa a nie przybywa

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.177.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.