PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Za ile pracuje KOWR?

Za ile pracuje KOWR?
Ile kosztuje utrzymanie KOWR i ARiMR w porównaniu z utrzymaniem ARiMR, ANR i ARR? fot. Piotr Waniorek

Ile kosztuje dziś praca instytucji obsługujących rolnictwo? Po zniesieniu ARR i ANR i utworzeniu KOWR zapowiadano oszczędności. Dziś nic nie mówi się o zrealizowaniu tych planów. Jeśli w 2016 roku na wszystkie trzy agencje przeznaczano ok. 1,6 mld zł, to czy dziś, przeznaczając na działanie dwóch agencji 3,3 mld zł na pewno oszczędzamy?



Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa – utworzony w 2017 roku w miejsce znoszonych Agencji Rynku Rolnego i Agencji Nieruchomości Rolnych – miał przynieść oszczędności, wynikające z ograniczenia rozrostu tych instytucji, przekładającego się na mniejsze koszty wynagrodzeń i lokali.

 

                               Koszt wynagrodzeń rośnie

Szybko jednak okazało się, że zatrudnienie w KOWR przerosło plany.

KOWR miał liczyć 1778 pracowników, a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – do której z ARR przeszły 322 osoby - 11 302 pracowników. 458 osób z Agencji Rynku Rolnego trafiło do KOWR.

Więcej: Czy opłaciło się tworzyć KOWR?

Jak jednak okazało się już w pierwszym roku istnienia KOWR, nowy ośrodek liczył 225 osób więcej, niż zakładano (miało ty być 1 778 etatów) przy jego tworzeniu trzy miesiące wcześniej. I jeszcze rósł.

Stan i koszt zatrudnienia w KOWR (z uwzględnieniem pracowników przebywających na urlopach wychowawczych i bezpłatnych oraz osób zatrudnionych na czas określony w celu zastępstwa w czasie usprawiedliwionej nieobecności w pracy – jak zastrzega KOWR) wyglądał i wygląda następująco:

IX-XII 2017 r.   - 2003 etaty, koszt 66 003 718,67 zł;

2018 r. - 2015 etatów za 191 613 649,88 zł;

2019 r. - 2068 etatów wartych 207 481 985,04 zł;

2020 r. - 2110 etatów za 204 725 191,94 zł;

wg stanu na 30 IV 2021 r. - 2100 etatów, które kosztowały 79 201 518,59 zł.

Więcej: Wzrosły wynagrodzenia w KRUS

Perspektywy zatrudnienia w KOWR są więc bardzo obiecujące, a w tym roku, zważywszy stan na koniec kwietnia, jeszcze rosną. Średnio na jeden etat (uwzględniając pracowników na urlopach wychowawczych i bezpłatnych) przypadało w 2020 roku ponad 8083 zł miesięcznie, w 2021 – już nawet ponad 9428 zł.

Ale zatrudnienie w KOWR „na etatach” – policzmy: 233 etaty przeniesione do ARiMR oraz 2100 w KOWR, wobec 3 tys. etatów w znoszonych agencjach - to jeszcze nie wszystko.

Jak się okazuje, w KOWR niezbędne jest jeszcze… zatrudnianie na umowy cywilno-prawne.

I przeznaczane na te umowy kwoty też rosną:

W okresie IX-XII 2017 r. przeznaczono na nie 969 756,00 zł;

w 2018 r. - 2 064 834,79 zł

w 2019 r. - 1 865 556,79 zł

w 2020 r. - 2 197 183,47 zł

W tym roku, wg stanu na 25.05.2021 r. - już 711 019,57 zł.

Zatrudniano w tym celu do całkiem niewyszukanych prac, a nawet - wydawałoby się – mieszczących się w zakresie obowiązków osób zatrudnianych na etatach w KOWR:

„Przedmiotem ww. umów w szczególności były:

            prace administracyjno-biurowe i kancelaryjne;

            prace naprawczo-konserwatorskie i utrzymanie porządku, transportowe, obsługa kotłowni;

            prace finansowo-księgowe i prawne; 

            prace związane z obsługą promocji produktów rolno-spożywczych oraz spraw związanych z prowadzeniem spraw medialnych;

–    dozór mienia i prace związane z gospodarowaniem nieruchomościami,

–    wykłady, prelekcje, ekspertyzy, moderowanie konferencji” – tłumaczy KOWR.

 

                         Czy utworzenie KOWR opłaciło się?

Odchodzącym pracownikom znoszonych agencji trzeba było  wypłacić 1 190 230,38 zł odszkodowań, koszty procesów związanych z brakiem zatrudnienia pracowników w KOWR w 2020 r. wyniosły ok. 22 500,00 zł.

A co z kosztami siedzib?

Jak dowiadujemy się w MRiRW, „łączne wydatki poniesione na dostosowanie systemów IT do wymogów związanych z powstaniem KOWR wyniosły 2.475,5 tys. zł. Ponadto po 1 września 2017 r. celem dostosowania infrastruktury IT do potrzeb KOWR poniesiono wydatki w kwocie 484,4 tys. zł, w tym na zakup dodatkowych licencji oraz przeniesienia łącz WAN do nowych lokalizacji OT KOWR”.

Jak więc wygląda całościowe podsumowanie kosztów i zysków płynących z utworzenia od 1 września 2017 roku KOWR?                                             

„Ile kosztowało ustanowienie KOWR? Ilu nowych pracowników zatrudniono? Ile zapłacono za nowe siedziby i ich wyposażenie? Czy potwierdziły się szacunki dla tych operacji, zawarte w projekcie przepisów wprowadzających ustawę o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa? Ile kosztowałoby utrzymanie do dziś ARR i ANR, a ile kosztuje faktycznie utrzymanie KOWR? Ile wynosi oszczędność?” – zapytaliśmy w MRiRW.

Trzy tygodnie nie wystarczyły jednak na odpowiedź.

„Koszty poniesione w 2017 r., dotyczące utworzenia KOWR, bez kosztów IT i kosztów związanych z odprawami, ekwiwalentami itp. kosztami pracowniczymi wyniosły ogółem 719 tys. zł.  Na dzień 1.09.2017 roku w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa było zatrudnionych 2000 pracowników. KOWR zgodnie z art. 46 ustawy przepisy wprowadzające ustawę o KOWR przejął wszystkie prawa i obowiązki znoszonych agencji, stając się stroną umów, w tym umowy najmu powierzchni biurowych. Część umów najmu zawarta była z krótkim okresem wypowiedzenia, dzięki czemu można je było sprawnie wypowiedzieć i zrezygnować z najmu w 13 miastach wojewódzkich, a KOWR mógł pozostać w drugiej lokalizacji w większości będącej własnością Skarbu Państwa (siedziby OT po zniesionej ANR). Dzięki temu osiągnięto wymierne oszczędności, które od roku 2018 wynoszą rocznie 6,7 mln zł” – przekonuje MRiRW. Ale zapomina podliczyć te koszty i zyski i podać, że np. tylko na budowę siedziby Oddziału Terenowego KOWR w Szczecinie wydatkowano łącznie 17 299 017,14 zł. Nie wiadomo więc, czego dotyczy 6,7 mln zł rocznych oszczędności, tym bardziej nie wyjaśnia tej zagadki dalsza część odpowiedzi nadesłanej z ministerstwa:

 „Koszty funkcjonowania KOWR w 2020 r. wyniosły 295.033.470,86 zł.

Średnioroczne koszty funkcjonowania ANR i ARR za 2016 r., przed zniesieniem obu agencji wyniosły:

·         ANR – 242.604 tys. zł;

·         ARR – 137.930  tys. zł.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budżetowych, w tym wynagrodzeń określonych w ustawie budżetowej na rok 2017 do ARiMR przeniesiono kwotę 9.668 tys. zł na koszty przejętych pracowników, jak i zadań” – to wszystko, co w odpowiedzi na te – wydawałoby się proste i oczywiste – pytania po trzech tygodniach od ich zadania nadesłała Małgorzata Książyk, dyrektor Departamentu Informacji i Komunikacji w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jeśli przyjąć, że koszt utrzymania obu znoszonych agencji w 2016 roku to 380 mln zł, a koszt utrzymania KOWR i etatów w ARiMR przekazanych z ARR przekracza dziś nieco 300 mln zł, to dlaczego mówimy o 6,7 mln zł rocznych oszczędności, a nie 80 mln zł?

Tyle, że takie wyliczenie wydaje się ryzykowne. Sam KOWR w „Sprawozdaniu z działalności” podaje, że w 2020 roku jego koszt funkcjonowania wyniósł 304 051 000 zł – a nie uwzględnia to przecież jeszcze kosztu 322 etatów przeniesionych w 2017 roku do ARiMR.

Koszt realizacji zadań wyliczono natomiast w „Sprawozdaniu z działalności" KOWR za 2020 rok na 380 539 000 zł. A więc utrzymanie funkcjonowania KOWR pochłania dziś prawie tyle samo środków, co przeznaczono na realizację jego zadań.

 

                        ARiMR dwa razy droższa niż w 2016 roku

Trzeba dodać, że w ramach kosztów funkcjonowania ARiMR zaplanowano na 2020 rok koszty utrzymania (Centrali, 16 oddziałów regionalnych i 314 biur powiatowych) w łącznej wysokości 1 393 321 tys. zł, czyli ok. 1,4 mld zł. Planowane do poniesienia w 2020 roku koszty ARiMR oszacowane zostały na kwotę ogółem wynoszącą 2 609 127 tys. zł - koszty funkcjonowania ARiMR (w tym amortyzacja) w kwocie 1 393 321 tys. zł, koszty realizacji zadań w kwocie 1 205 856 tys. zł. Zaplanowane na 2020 r. koszty wynagrodzenia to 727 405 tys. zł .

W 2016 roku ARiMR wystarczało 1,2 mld zł, w tym na wynagrodzenia zaplanowano ponad 587 mln zł.

Więcej: Ile kosztuje działalność ARiMR?

Jeśli w 2016 roku na wszystkie trzy agencje przeznaczano ok. 1,6 mld zł, to czy dziś, przeznaczając cel działania dwóch agencji ok. 3,3 mld zł na pewno oszczędzamy?

I dlaczego na funkcjonowanie urzędów przeznacza się niemal tyle samo, co na ich działalność?

Czy to, ile zyskujemy na utworzeniu KOWR i zniesieniu ARR i ANR naprawdę nie da się policzyć? Czekamy na pełne informacje, dziwiąc się trudnościom MRiRW - przecież kompletne zestawienie kosztów i zysków po tej fundamentalnej instytucjonalnej zmianie powinno być znane i publikowane bez wezwania. Ba, powinno być powodem do dumy i chwały.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Dyrektor 2021-05-28 15:49:17
    Od myszy do cesarza wszyscy żyją z gospodarza

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.217.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.