PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

28-29 października 2020

WWW.NARODOWE-WYZWANIA.FARMER.PL

TERAZ TRANSMITUJEMY

Jubileusz 25-lecia Grupy Top Farms część I: Wyzwania w rolnictwie, czyli jak współpracować, by zarabiać na produkcji rolnej?

Eksperci: Aby wzrosło spożycie soków, potrzebna jest edukacja

Eksperci: Aby wzrosło spożycie soków, potrzebna jest edukacja Fot. Shutterstock

Konsumpcja soków jest stale zbyt niska, gdyż konsumenci nie do końca są przekonani o ich wartości - uznała grupa ekspertów z Czech, Litwy, Słowacji, Rumunii i Polski. W krajach tych prowadzona jest kampania promująca spożywanie soków i musów.



Od roku trwa unijna kampania "Soki i musy - witaminy w smart formie", która ma zachęcić do częstszego picia soków i musów. Prowadzona jest ona w pięciu krajach, w których spożycie soków jest niższe od średniej unijnej, tj. 13 litrów na osobę rocznie i dużo poniżej zaleceń WHO (1 szklanka dziennie). Organizatorem kampanii jest Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).

Roczne spożycie soków w Polsce w 2014 r. wyniosło ok. 12 litrów na osobę, w Czechach - 5,2, w Słowacji - ok. 4, na Litwie - 4,8, a najmniej w Rumunii - tylko 1 litr. Dla porównania w Niemczech konsumpcja soków w 2014 r. wynosiła 30 litrów na mieszkańca.

Kampania promuje także spożycie musów owocowo-warzywnych. Musy jako nowa kategoria "wartościowych i wygodnych przekąsek owocowych oraz warzywnych" weszły na polski rynek dopiero w 2013 r. i wiedza na ich temat jest jeszcze niewielka.

Na zlecenie KUPS przeprowadzono dwa badania konsumenckie - w marcu 2015 r. i po roku kampanii w lutym 2016 r. W badaniu wzięło udział w każdym z krajów 300 kobiet w wieku 25-25 lat, mających małe dzieci. Z badań wynika, że we wszystkich krajach soki owocowe są popularne, bo prawie każda kobieta deklarowała, że w jej gospodarstwie pije się soki. Trochę mniej spożywa się soków warzywnych. Polska jest pod tym względem liderem.

Wyniki badań pokazały dużą rozbieżność między faktycznym spożyciem soków a deklaracjami konsumentów we wszystkich pięciu krajach. Największe spożycie soków deklarują Polacy. Ponad 66 proc. badanych kobiet twierdzi, że w ich gospodarstwie domowym spożywa się od 3-8 litrów soku tygodniowo, podczas gdy faktycznie wypijana jest zaledwie 1 szklanka tego napoju tygodniowo. Podobne dysproporcje pokazały badania na Litwie, w Rumunii, Czechach i Słowacji.

Najczęściej soki są spożywane pomiędzy posiłkami. Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale i właściwości odżywcze.

Wyniki badań były tematem spotkania grupy ekspertów - lekarzy zajmujących się wpływem żywienia na zdrowie człowieka; odbyło się ono kilka dni temu w Warszawie.

Odnosząc się do tych wyników dr Damian Serban z Uniwersytetu Medycyny i Farmacji Karola Davila w Bukareszcie przyznał, że soki i musy nie są popularne w Rumunii, a wynika to z tradycji - w poprzednich latach soki były mało dostępne.

Jak mówił dr Pavel Suchanek z Instytutu Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej w Pradze, rośnie świadomość konsumentów, że soki mają wysokie wartości odżywcze. Dodał, że dużą rolę w żywieniu Czechów mogą odegrać musy warzywne, bo w ten sposób mogą przełamać niechęć obywateli tego kraju do spożywania warzyw.

Na Litwie soków pije się zbyt mało - wynika to z mitów i fałszywych opinii nt. różnych diet, które nakazują ograniczanie spożywania węglowodanów i cukrów, w tym soków - wyjaśniła dr. Laura Romeraite z Litwewskiego Stowarzyszenia Dietetyków.

Kampania spowodowała wzrost konsumpcji soków i musów na Słowacji, choć jest on umiarkowany, to tendencja jest dobra - zaznaczył dr Peter Minarik z Instytutu Onkologii Św. Elżbiety w Bratysławie. Jego zdaniem ważne jest, by przyzwyczajać konsumentów, w tym dzieci, do różnych smaków, w tym warzywnych. Ponadto - mówił - dobrze byłoby rozszerzyć adresatów kampanii o seniorów.

Dr Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wskazał, że przyzwyczajanie dzieci do soków będzie procentowało w przyszłości większą konsumpcją. Dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie podkreśliła zaś, że 100 proc. soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie - warto więc oddziaływać na postawy konsumentów przez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań.

Suchanek zwrócił uwagę, że ostrożność Czechów wynika i z tego, że pod nazwą soków można kupić różne napoje, które nie mają żadnej wartości. O braku zaufania do takich produktów mówili także eksperci ze Słowacji i z Litwy.

Dyrektor KUPS Barbara Goele wyjaśniła, że zgodnie z unijnym prawem pod nazwą "100 proc. sok" rozumie się naturalny sok bez środków konserwujących, barwiących, słodzących lub innych substancji poprawiających ich smak czy konsystencję.

Kampania "Soki i musy - witaminy w wygodnej formie" jest finansowana z budżetu UE, Polski oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) zrzesza największych producentów soków w Polsce. Działa od 1993 r. Realizuje działania promocyjno-edukacyjne, propaguje prawidłowe nawyki żywieniowe. 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Stanisław Skoczylas 2016-05-30 18:01:22
    Na wszystko potrzebna jest edukacja, czytaj :; kasiora dla wujcia, świekry i ciotki, oczywiscie.
  • gostek 2016-05-24 12:19:33
    Tynbark to dobry sok? kiedyś może tak a teraz... wątpię.
  • Krzysztof Żyto 2016-05-22 23:53:49
    A g.. tam prawda, Jaka edukacja ? Trzeba po prostu dobrze promowac dobre soki, a kto poza Tynbarkiem to robi ??/

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.234.207.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
GŁÓWNY PARTNER SERWISUpartner serwisu

PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.