Nowelizacja ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych zakłada, że wysokość wpłaty na Fundusz Promocji Roślin Oleistych będzie wynosiła 0,2 proc. wartości netto od roślin oleistych, będących "przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług". Według branży to 3 zł od tony, a średnie roczne wpływy na fundusz wyniosą blisko 8 mln zł.
Ustawa stanowi ponadto, że środki z Funduszu będą mogły być też przeznaczane na sfinansowanie tzw. "wkładu własnego" organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej.
Pieniędzmi z Funduszu dysponować będą wyłącznie przedstawiciele organizacji branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w sektorze roślin oleistych, którzy tworzą odrębną komisję. W skład komisji wchodzić będzie: czterech przedstawicieli producentów z branży roślin oleistych, jeden przedstawiciel producentów produktów pszczelich, trzech przedstawicieli przetwórców oraz jeden przedstawiciel izb rolniczych.
Nowela wskazuje, że wysokość wsparcia finansowego na niektóre działania promocyjne w przypadku roślin oleistych, przetworów nasion oleistych oraz pasz pochodzących z przetworzenia takich roślin nie będzie mogła przekroczyć 85 proc. środków przeznaczonych na realizację wszystkich zadań Funduszu. W przypadku produktów pszczelich to maksymalnie 15 proc.
Nowe przepisy mają wejść w życie od 1 sierpnia br.
Do tej pory, na podstawie przepisów o funduszach promocji stworzono dziewięć funduszy promocji: mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziarna zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego i ryb.
Komentarze