PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak na przestrzeni ostatnich 10 lat zmieniały się oczekiwania rolników odnośnie innowacji?

Jak na przestrzeni ostatnich 10 lat zmieniały się oczekiwania rolników odnośnie innowacji? Uczestnicy debaty agrotechnicznej podczas konferencji Farmera (od lewej): Jacek Skwira, dyrektor marketingu strategicznego i zarządzania portfelem produktów Ciech Sarzyna, Joanna Karpińska-Klukowska, ekspert z Departamentu Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw z PKO Bank Polski, Krzysztof Piłat, kierownik regionu Polska i Kraje Bałtyckie z IGP Polska i Leszek Dryjański, dyrektor Działu Rolnictwa Cyfrowego z Agrii Polska, fot. PTWP

To tytuł drugiej debaty agrotechnicznej podczas konferencji „Farmera” Narodowe Wyzwania w Rolnictwie. Jej uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytanie czego oczekują nowocześni rolnicy i jak firmy nadążają za ich oczekiwaniami? Jakie były konkretne odpowiedzi?



Zmiany to oczywisty czynnik rozwoju. Rodzą się one z potrzeb i wymagań społeczeństwa. Nie inaczej jest w rolnictwie.

- Gospodarstwa ewaluują i my musieliśmy dostosować się do oczekiwań. Czego szukają rolnicy? W bankowości przede wszystkim łatwych i szybkich procesów. Każdy wie, że kredyt wiąże się z tzw. papierologią i pyta co zrobić żeby jej uniknąć. To jest duże wyzwanie dla banku, jak skorzystać z informacji dostępnych w różnych źródłach. Druga kwestia to sprawna obsługa klienta, przede wszystkim obsługa kredytowa. Musimy stawiać na wysoką jakość usług jeśli chodzi o obsługę rachunku bieżącego i tutaj wyzwanie i ciężka praca naszych analityków, informatyków, żeby budować najlepsze aplikacje. Bank to nie tylko kredyt, to nie tylko rachunek, ale też inne usługi, czyli innowacyjne rozwiązania – mówiła podczas debaty Joanna Karpińska-Klukowska, ekspert z Departamentu Klientów Małych i Średnich Przedsiębiorstw z PKO Bank Polski.

Jak sytuacja wygląda w branży nasiennej? - Rolnicy w ostatnich latach poszukują minimalizacji ryzyka, czyli partnerów, którzy będą w stanie dostarczać im bardziej wydajne odmiany. Odmiany niezawodne w różnych latach i różnych warunkach pogodowych. Ważny jest też wpływ zmian klimatycznych z którymi mamy do czynienia w ostatnich czasach. Ani w rolnictwie, ani w hodowli roślin, nie ma miejsca na eksperymenty – podkreślał podczas spotkania Krzysztof Piłat, kierownik regionu Polska i Kraje Bałtyckie z IGP Polska. Jak zaznaczał, w przypadku spółdzielni IGP Polska dużą łatwością jest możliwość korzystania z ponad 30 programów hodowlanych, w różnych gatunkach rolniczych. Ponieważ firma dysponuje szerokim wachlarzem odmian różnych gatunków roślin, od zbóż i kukurydzy, po rzepak i soję, ale też np. dynię.

Takim przykładem zmieniającego się świata jest niewątpliwie szybko wchodzące na rynek rolnictwo cyfrowe, które podąża za technologią, jak również i za potrzebami rolników.

- Cały rozwój rolnictwa przesuwa się, pojawia się coraz więcej informacji. Gospodarstwa dotarły do etapu, że są nimi wręcz zalewane. Teraz chodzi o selekcję tych informacji, wyłuskanie z tego ogromu wiedzy tych najistotniejszych dla nas czynników, co ma się przełożyć później na nasze decyzje. Zadaniem rolnictwa cyfrowego jest wsparcie całej decyzyjności. Naszą rolą jako firmy jest, aby dostarczyć te rozwiązania w możliwie przystępny sposób. Można mieć narzędzia, ale jeżeli nie są one wsparte dobrą informacją jak je użyć i nie ma osoby, która może nam pomóc w początkowym okresie, to bardzo często można zrobić proste błędy. Zrazić się do bardzo efektywnego narzędzia, który pozwala nam zarządzać naszym czasem – zaznaczał z kolei Leszek Dryjański, dyrektor Działu Rolnictwa Cyfrowego z Agrii Polska, która posiada w swojej ofercie cyfrową platformę Rhiza.

Jak innowacyjność wygląda w wypadku produkcji środków ochrony roślin, gdzie znalezienie nowej substancji czynnej czy grupy chemicznej jest trudne i czasochłonne?

- Według mojej oceny to czego rolnicy potrzebowali 10 lat temu i dzisiaj potrzebują bardziej to jest wiedza. Gospodarstwo rolne to jest takie przedsiębiorstwo, które musi obejmować wszystkie dziedziny począwszy od ekonomii po hodowlę, zarządzanie i przetwarzanie informacji. Środki ochrony roślin są jednym z elementów agrotechniki i zupełnie inną rzeczą jest czy potrzebujemy zamienników, czy potrzebujemy racjonalnego ich wykorzystania. Zapewne obydwa są potrzebne. Także wiedza to w dzisiejszych czasach jest podstawa. Z naszej strony, będąc już ponad 50 lat z polskim rolnikiem, śmiem twierdzić, że mamy zarówno wiedzę, jak i doświadczenia – powiedział Jacek Skwira, dyrektor marketingu strategicznego i zarządzania portfelem produktów Ciech Sarzyna. Firma rozumie swoją misję poprzez dostarczanie wysokiej jakości, sprawdzonych produktów w takiej cenie, która zapewni rentowność dla prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak firmy starają się sprostać oczekiwaniom rolników? W tym wypadku padały konkretne przykłady.

- W PKO BP robimy wszystko, żeby sprostać wymaganiom. Pierwsza sprawa, co jest najczęściej wykorzystywane to dostęp do rachunku i różnego rodzaju aplikacje mobilne, które umożliwiają kontakt ze swoim własnym rachunkiem. Jest bardzo łatwa i intuicyjna. Kolejna kwestia - rewolucja w zakresie transakcji, które dokonywane są przez gospodarstwa. Nie przy użyciu karty, ale za pomocą kodu blik. To jest dobre rozwiązanie dla rolników, którzy nie mają czasu wypełniać przelewów, realizować transakcje przy komputerze, ale dzisiaj, teraz na polu. Ważne są też proste procesy kredytowe. Szczególnie dobrze traktujemy naszych klientów u których mamy pewną historię. Już dzisiaj gospodarstwo rolne, które z nami współpracuje, dostaje oferty wiążące kredytowe za pomocą jednego kliknięcia, bo bank ma już wszystkie informacje w swoich bazach – dodała Karpińska-Klukowska z PKO Bank Polski.

- Nasi hodowcy to rolnicy, którzy założyli w Bawarii spółdzielnię hodowców roślin uprawnych i oni są cały czas udziałowcami tej spółdzielni. Trudno o lepszy kontakt pomiędzy rolnikiem a hodowcą, bo często mamy w jednej osobie postać naszego właściciela i udziałowcy. W tej sytuacji, empatia i zrozumienie rolnictwa jest na najwyższym możliwym poziomie. Ale nie tylko o to tu chodzi, ale przede wszystkim o szybkie reagowanie i odpowiedzi na pytania, które rodzą się w rolnictwie. Dlaczego? To jest ta przewaga dzięki genetyce, którą posiadamy i zasobach - ponad 30 programów hodowlanych, do których mamy bezpośredni dostęp. Osiem programów europejskich kukurydzy z których czerpiemy najlepszą genetykę, żeby wprowadzać ją bardzo szybko na rynki Europy – dodał Krzysztof Piłat.

Również rolnictwo cyfrowe i obsługa aplikacji polega na współpracy i wzajemnym zaufaniu. - Nie sztuką jest stworzyć technicznie idealne rozwiązanie, ale takie które będzie proste w użytkowaniu. Dla mnie ważne są dwie sprawy. Po pierwsze, żeby dana aplikacja była przejrzysta w użytkowaniu, po drugie musi być do niej dedykowana osoba, która pomorze maksymalnie wykorzystać jej możliwości. Muszą zadziałać trzy czynniki: rolnik, doradca i system, który go wspiera.

- Jako dobry gospodarz musimy zadbać o tym co mamy. Od wielu lat w naszym portfolio mamy produkt oparty MCPA. Nasza firma skutecznie zarządza cyklem życia tego produktu mimo tylu lat - od strony produkcyjnej ciągłe go udoskonalamy. Poza tym wprowadzamy też nowe produkty, rozszerzamy nasze portfolio o fungicydy i regulatory wzrostu. Jesteśmy też firmą marketingową ponieważ sami sprzedajemy swoje produkty – podsumował Jacek Skwira.

Debatę prowadził Wojciech Konieczny, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Farmer” i portalu farmer.pl.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.137.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.