Tegoroczna kampania została już zakończona.

- Tegoroczne zbiory buraka cukrowego, ze względu na niekorzystne dla uprawy warunki pogodowe oraz szkodniki, które zaatakowały uprawy naszych plantatorów w czasie całego cyklu produkcyjnego, okazały się być niższe niż pierwotnie zakładaliśmy. Ostatecznie wyprodukowaliśmy 820 tys. ton cukru z 6,2 mln ton skupionych buraków - wskazał prezes Krajowej Spółki Cukrowej Krzysztof Kowa.

W poprzednim sezonie KSC wyprodukowała 860 tys. ton cukru i przerobiła 5,8 mln ton buraków.

Krajowa Spółka Cukrowa jest największym producentem cukru w Polsce, jej udział w rynku stanowi ok. 40 proc. Jest też jednym z największych w Unii Europejskiej. W tegorocznej kampanii cukrowniczej 2020/2021, 19. w historii spółki, wzięło udział blisko 14,7 tys. jej plantatorów. Surowiec przerobiono w siedmiu oddziałach KSC: Dobrzelin, Kluczewo, Krasnystaw, Kruszwica, Malbork, Nakło, Werbkowice.

Buraki cukrowe, które trafiły w ostatniej kampanii do zakładów przetwórczych KSC, pochodziły z plantacji o areale blisko 110 tys. ha. Średni plon wyniósł 56,9 t/ha, przy czym najwyższy uzyskano w Cukrowni Malbork w woj. pomorskim - 66,8 t/ha. Średnia zawartość cukru w burakach, czyli polaryzacja, wyniosła 15,05 proc. i była niższa niż w poprzednich latach.

Jako ostatnia kampanię zakończyła, po 116 dniach pracy, Cukrownia Kluczewo. Średni czas pracy zakładów w kampanii 2020/2021 wyniósł 107 dni.

Jak wyjaśnił prezes, od kilku lat Krajowa Spółka Cukrowa prowadzi kampanię sokową w trzech cukrowniach. W lutym i marcu w cukrowniach w Kruszwicy, Nakle i Werbkowicach odbędzie się przerób soku gęstego z buraków na cukier. Produkcja cukru z soku gęstego, wytworzonego wcześniej i przechowywanego w specjalnych zbiornikach, pozwala na skrócenie czasu przerobu buraków zwykle w znacznie trudniejszych warunkach kampanii jesienno-zimowej oraz na zwiększenie możliwości przerobowych zakładów, a tym samym na lepsze wykorzystanie majątku, i poprawę efektywności procesów produkcyjnych - wskazała KSC.

- Inwestycje w technologie realizowane ze środków własnych wypracowanych dzięki kampaniom cukrowniczym są niezwykle ważne dla budowania konkurencyjnej pozycji KSC na polskim rynku i są częścią naszego kodu korporacyjnego. Dlatego, tak jak w ubiegłych latach, zyski z produkcji chcemy przeznaczać na zwiększanie potencjału rozwojowego wszystkich poszczególnych naszych lokalnych oddziałów - poinformował Kowa.

KSC szacuje, że większość cukru wyprodukowanego w kampanii cukrowniczej 2020/2021 trafi na krajowy rynek, a reszta - na eksport, w tym drogą morską na rynki pozaunijne. Będzie to możliwe dzięki wybudowaniu przez KSC Terminalu Cukrowego w Gdańsku, który systematycznie zwiększa swoje moce przeładunkowe.

Terminal Cukrowy w Porcie Morskim Gdańsk został oddany do użytku w październiku 2019 r. Własny terminal pozwolił na ograniczenie wynajmu powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyniło się do znacznego obniżenia kosztów związanych z logistyką.

Krajowa Spółka Cukrowa powstała w 2002 roku w wyniku konsolidacji trzech polskich spółek cukrowych Skarbu Państwa. KSC jest obecnie największym w Polsce oraz liczącym się producentem cukru buraczanego w Europie. Odbiorcami produktów spółki sprzedawanych pod marką "Polski Cukier" są zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe. W skład koncernu wchodzą: siedem cukrowni, Terminal Cukrowy w Gdańsku, Zakład "Polskie Przetwory" we Włocławku oraz kilka produkcyjnych spółek zależnych - m.in. Przedsiębiorstwo Zbożowo-Młynarskie "Młyny Stoisław", Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego "Trzemeszno", Fabryka Cukierków "Pszczółka".