PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czasowe zezwolenie stosowania dwóch zapraw w buraku cukrowym

Czasowe zezwolenie stosowania dwóch zapraw w buraku cukrowym Skośnik buraczak, fot. T. Klejdysz

Minister rolnictwa zezwolił na wprowadzenie do obrotu dwóch zapraw z grupy neonikotynoidów w uprawie buraka cukrowego w celu zwalczania skośnika buraczaka. Mowa o preparatach: Cruiser SB 600 FS i Montur Forte 230 FS.



Pod obydwoma zezwoleniami podpisał się z upoważnienia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Ryszard Bartosik - Sekretarz Stanu w resorcie rolnictwa.

- Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 1, z późn.zm.) oraz art. 7 ust. 1 ustawy dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (Dz. U. z 2019 r. poz. 1900, z późn. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 listopada 2020 r. Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego zezwalam na wprowadzanie do obrotu, z przeznaczeniem do stosowania w uprawie buraka cukrowego w celu zwalczania skośnika buraczaka w okresie od dnia 2 stycznia 2021 r. do dnia 1 maja 2021 r. środka ochrony roślin Cruiser SB 600 FS zawierającego substancję czynną tiametoksam produkcji Syngenta – czytamy w zezwoleniu podpisanym 1 grudnia. Podobny dokument został wydany też dla preparatu Montur Forte 230 FS zawierającego substancje czynne: imidachlopryd i beta-cyflutrynę produkcji Bayer.

Środki mogą być stosowane wyłącznie przy użyciu profesjonalnego sprzętu do zaprawiania, zgodnie z systemem ESTA.

Zalecana dawka: Cruiser SB 600 FS 25 ml + Force 20 CS 30 ml/jednostkę siewną nasion otoczkowanych. A całkowity areał uprawy buraka cukrowego, na którym przewidywane jest wysianie zaprawionych ww. środkiem nasion – 40 000 ha.

Maksymalna/zalecana dawka dla Montur Forte 230 FS to: 100 ml/1 jednostkę siewną nasion. Areał uprawy buraka cukrowego to również 40 000 ha.

O zatwierdzenie tych zapraw wnioskował 9 listopada 2020 r. Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego (KZPBC), który wystąpił do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wydanie zezwolenia na wprowadzanie do obrotu, na okres do 120 dni, w sezonie 2021 r. w celu kontrolowanego i ograniczonego zastosowania w uprawie buraka cukrowego przeciwko następującym szkodnikom: skośnikowi buraczakowi i szarkowi komośnikowi. 18 listopada 2020 r. KZPBC ograniczył zakres wniosku do zwalczania skośnika buraczaka.

To już trzeci rok, kiedy zaprawy w buraku cukrowym uzyskały czasowe zezwolenie.

- W uzasadnieniu strona wskazała na pojawienie się w uprawie buraka cukrowego nowego szkodnika, tj. skośnika buraczaka. W 2019 r. jego obecność odnotowana została w woj. dolnośląskim, lubuskim, opolskim i wielkopolskim. Uszkodzenia spowodowane przez tego szkodnika stwierdzono nawet w 80% roślin. Natomiast w 2020 r. jego występowanie stwierdzono w województwie wielkopolskim, lubuskim, dolnośląskim, opolskim, kujawsko - pomorskim, łódzkim, mazowieckim i lubelskim. Tempo w jakim rozprzestrzenia się ten szkodnik stwarza zagrożenie dla upraw w całym kraju – napisał w uzasadnieniu Związek.

- Wg KZPBC aktualnie w całym kraju dostarczane do cukrowni buraki charakteryzują się bardzo słabą jakością technologiczną a średnia zawartość cukru jest najniższa w historii (w 2020 r. średnia dotychczasowych dostaw wynosi 15%, podczas gdy średnia z ostatnich 5 lat wynosi 17,25%). Znaczny procent dostaw charakteryzuje się zawartością poniżej 13%, a przy zawartości poniżej 14% cukrownie nie mają obowiązku przyjąć buraków do przerobu z uwagi na fakt, że surowiec nie spełnia podstawowych kryteriów jakościowych. Plon korzeni i cukru jest znacznie niższy od średniej wieloletniej. Masowy i gwałtowny przyrost liczebności skośnika buraczaka oraz jego migracja w kierunku północno - wschodnim stwarza zagrożenia dla uprawy buraka cukrowego na trenie kraju. Brak możliwości ograniczenia jego występowania przyczyni się do jeszcze większego zmniejszenia plonów i pogorszenia jakości technologicznej buraków. Brak skutecznych metod ochrony powoduje, że rolnicy muszą przesiewać plantacje lub je zaorywać i uprawiać inne rośliny w miejscu buraków. Wg KZPBC w latach 2019-2020 liczba gospodarstwa, w których uprawiane były buraki zmniejszyła się w znacznej części z uwagi na brak skutecznej ochrony tej uprawy. Istnieje realne zagrożenie rezygnacji kolejnej grupy rolników z uprawy buraka cukrowego. Brak możliwości skutecznej ochrony plantacji powoduje, że w wielu przypadkach produkcja staje się nieopłacalna. W przypadku rezygnacji z uprawy następować będzie dalsza degradacja gleb w rejonach dotychczasowej uprawy buraka (roślina ta zaliczana jest do najbardziej plonotwórczych). W 2020 r. cukrownie nie wykonają założonych planów kontraktacyjnych – czytamy w uzasadnieniu.

Instytut Ochrony Roślin –PIB w Poznaniu w opinii z dnia 24 listopada 2020 r. potwierdził, rozprzestrzenianie się w Polsce skośnika buraczaka, który powoduje znaczne szkody na plantacjach buraka cukrowego wpływając na wysokość plonu cukru, straty na skutek odtwarzania ulistnienia oraz procesów gnilnych zachodzących w uszkodzonych korzeniach. Stosowane metody niechemiczne nie wpłynęły na ograniczenie zagrożeń powodowanych przez gąsienice skośnika buraczaka. Instytut wskazał, że newralgicznym momentem w walce ze szkodnikiem jest eliminacja jego pierwszych pokoleń, których liczebność jest niewielka, jednak decydująca o wzroście liczebności jego populacji i szkodliwości dla uprawy w późniejszych fazach tego szkodnika.

Co ciekawe, biorąc pod uwagę zasadę ostrożności oraz konieczność zapewnienia wysokiego poziomu ochrony środowiska, przy braku dowodów na możliwość bezpiecznego, akceptowalnego z punktu widzenia ochrony środowiska zastosowania środków Minister Klimatu i Środowiska negatywnie zaopiniował wniosek KZPBC. Jednocześnie Minister KiŚ podkreślił, że przedstawiona przez niego opinia nie jest wiążąca dla organu rozstrzygającego o wydaniu zezwolenia, ale podlega swobodnej ocenie wraz z pozostałym materiałem zgromadzonym w sprawie.

Analizując powyższe Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi stwierdził, co następuje.

- Należy jednak zauważyć, iż jednocześnie przepisy rozporządzenia nr 1107/2009 w art. 53 stanowią iż, „w drodze odstępstwa od art. 28 w szczególnych okolicznościach państwo członkowskie może zezwolić, na okres nieprzekraczający 120 dni na wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin, w celu ograniczonego i kontrolowanego stosowania, w przypadku gdy takie działanie okazuje się niezbędne z powodu niebezpieczeństwa, któremu nie można zapobiec za pomocą innych rozsądnych działań”. Przepisy te wskazują więc, iż w sytuacji nadzwyczajnej w ochronie roślin, istnieje możliwość na wprowadzenie do obrotu w celu stosowania środka ochrony roślin niespełniającego wymagań określonych w przepisach rozporządzenia nr 1107/2009. Zatem w takim przypadku mogą być dopuszczone środki zawierające zarówno zatwierdzone, jak i niezatwierdzone przez Komisję Europejską do stosowania substancje czynne. Należy więc pokreślić, iż w przypadku wniosków złożonych w trybie art. 53 rozporządzenia nr 1107/2209 punktem wyjściowym ich oceny jest zagrożenie dla upraw ze strony organizmów szkodliwych – stwierdził minister rolnictwa.

Etykiety środków poniżej w załączniku.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Adam 2020-12-08 10:52:32
    Jeszcze chloropiryfos by się przydał...
  • Krowa 2020-12-07 09:23:19
    40 i 40 to 80 a buraków śmiejemy przeszło 200 tyś to co z resztą
    • tylkopoto 2020-12-07 09:35:03
      swoi mają zarobić, a nie wszyscy
      • Agata 2020-12-07 22:53:20
        Swoi to znaczy kto? A te pozostałe 120 tys ha z tych 200 tys ha to kto obsiewa? Swoi czy obcy? Typowe wieśniackie rozumowanie. Ale dopłaty od obcych brać to już jest wpożo! Darmozjady!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.51.78
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.