PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak żyć – czyli kłopoty rynku ziemniaka

Jak żyć – czyli kłopoty rynku ziemniaka

Autor:

Dodano:

Tagi:

Ceny ziemniaków są bardzo niskie i oscylują obecnie nawet wokół 10 gr za kg. O tej porze roku dawno nie były aż tak tanie. Co i dlaczego ogranicza krajową produkcję i rynek ziemniaków?



Powierzchnia uprawy ziemniaków w 2011 r. wynosiła ok. 406 tys. ha, w tym roku szacuje się, że zmniejszyła się do 270 tys. ha, a z powodu braku opłacalności uprawy raczej w roku 2013 będzie spadać.

Czy wszystkie zdarzenia zachodzące w gospodarce w tym szczególnie w rolnictwie należy tłumaczyć tylko pogodą i nieograniczonymi prawami wolnego rynku?

- Kiedy cena ziemniaków jest wysoka, a towar sprzedaje się dobrze, z reguły zapada cisza i zacieranie rąk. Producenci ziemniaka pomimo olbrzymiego spadku areału uprawy tego gatunku w kraju mają jednak co kilka lat kłopoty ze sprzedażą swych zbiorów. Uzyskiwane ceny nie pokrywają kosztów produkcji. Finalni konsumenci ziemniaków świeżych i ich przetworów z reguły płacą prawie zawsze jednakową, ich zdaniem, zbyt wysoką cenę. Dlaczego tak się dzieje? Niekwestionowane prawa rynku należałoby chyba stymulować tak, aby uprawa ziemniaka nie przynosiła strat rolnikowi, a i konsument był zadowolony z zakupionych ziemniaków - mówi portalowi farmer.pl dr Wojciech Nowacki z Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin PIB.

Co ogranicza rynek? Zdaniem specjalisty nowoczesna specjalistyczna uprawa i przechowalnictwo ziemniaka wysokiej jakości w stosunku do wcześniej stosowanych technologii są bardzo drogie - wysokie ceny środków produkcji (sadzeniaki, nawozy, środki ochrony, nośniki energii), brak dopłat uzupełniających, niski udział plonu handlowego w plonie ogólnym sprawia, że jest to gatunek wysokiego ryzyka.

- Drastyczne ograniczenie wykorzystywania ziemniaka w wielu kierunkach dawniejszego użytkowania (gorzelnictwo, pasza w tuczu trzody chlewnej) - surowiec zbyt drogi i mało konkurencyjny do zbóż, moda na produkcję taniej, ale niskiej jakości żywności. Do tego dochodzi zanik eksportu świeżego ziemniaka - bariera zachowania bezpieczeństwa fitosanitarnego, psychoza o zagrożeniach wykrycia organizmów kwarantannowych, rozproszona krajowa produkcja, brak grup producenckich oferujących duże partie jednolitego towaru, słaba operatywność eksporterów, brak promocji walorów polskich ziemniaków za granicą - wylicza dr Nowacki.

Wpływ na rynek ma też zdaniem eksperta powolne, ale stałe ograniczanie spożycia ziemniaków przez polskie rodziny, a szczególnie przez młode pokolenie . Niesłuszny mit o wysokiej kaloryczności ziemniaków, brak wiedzy o cennych walorach ziemniaka, często zły wizerunek oferty handlowej, produkt spożywczy trudny w przygotowaniu, brak poszanowania dla polskich tradycji kulinarnych z udziałem ziemniaka

- Nie bez znaczenia jest też niski stopień wykorzystania mocy przerobowych polskich zakładów krochmalniczych - konsekwencje wcześniejszego limitowania w UE produkcji skrobi ziemniaczanej, wysoki import modyfikatów skrobiowych, brak powiązań kapitałowych w relacji zakład krochmalniczy - rolnik jako producent ziemniaków skrobiowych. Wzrastający import do Polski ziemniaków jadalnych z cieplejszego klimatu basenu Morza Śródziemnego w okresie zimy i wczesnej wiosny - niezasadne wykorzystanie nazwy handlowej „ziemniak młody", niska świadomość konsumentów ziemniaka, globalizacja światowego rynku płodów rolnych - wylicza dr Wojciech Nowacki.

- Problemem jest niesprawiedliwie niski udział wartości towaru sprzedawanego przez rolnika w cenie detalicznej płaconej przez konsumenta - podaje specjalista.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.122.9
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
GŁÓWNY PARTNER SERWISUpartner serwisu

PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

    Drogi Użytkowniku!

    W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

    Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

    Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

    Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

    Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

    Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

    Array