PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Plantatorzy kontra cukrownia

Plantatorzy kontra cukrownia
Plantatorzy kontra cukrownia, fot. Pixabay

Nie rozstrzygnęła się jeszcze sprawa renegocjacji umów za odbiór buraka cukrowego plantatorów z koncernem cukrowniczym. Pojawiły się inne „punkty zapalne”, które przedstawili rolnicy, a na które odpowiedział koncern.



  • Renegocjacja stawek za buraki jeszcze trwa.
  • Konfrontacja argumentów plantatorów z cukrownią.
  • Punkty zapalne na linii plantator – cukrownia.

Niedawno pisaliśmy o tym, że plantatorzy buraka cukrowego związani umowami z Nordzucker Polska chcą renegocjować stawki za odbiór buraka cukrowego na ten i przyszłe sezony. Uważają, że w porównaniu z innymi koncernami dostają za mało.

Na portalu farmer.pl ukazały się rozmowy zarówno z reprezentantami plantatorów, jak również z przedstawicielami producenta cukru Nordzucker Polska. Artykuły poniżej.

Nordzucker a plantatorzy

Po upływie kilku tygodni, wracamy z tym samym pytaniem do obu stron, mianowicie, czy udało się uzyskać zapowiadany konsensus? Jak podkreślił w rozmowie z nami Kazimierz Kurzyński, prezes Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Mełnie i członek zarządu głównego Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego, sprawa się jeszcze nie rozstrzygnęła.

- Nordzucker zna nasze stanowisko od jesieni ubiegłego roku. Podczas kampanii jak się dowiedzieliśmy o podwyższeniu stawek za buraki w innych koncernach i jak zauważyliśmy, że koniunktura w cukrze wreszcie się poprawiła, złożyliśmy oficjalny wniosek o podwyższenie ceny w trakcie kampanii za buraki, które były przerabiane. Nasze stanowisko było odnośnie podwyżki wynoszącej 2 euro na tonie. Dysproporcja przy umowach wynosi 4 euro, a teraz 5,5 euro. Tłumaczenie zarządu koncernu, że dochodzą jeszcze koszty transportu nie jest żadnym tłumaczeniem. Koszty logistyki, odbioru surowca od rolnika kształtują się na poziomie 1 euro za tonę buraka – mówi Kurzyński.

I jak dodaje, plantatorom nie chodzi o wygórowaną cenę za buraki, ale o rzetelną współpracę i szacunek. - Ja osobiści, jako prezes mojego związku, nie podpiszę innego porozumienia co do ceny za tegoroczną kampanię poniżej 25 euro – podkreśla Kazimierz Kurzyński. I jako członek KZPBC, przedstawił też sytuacje, które ich zdaniem miały miejsce, podczas mijającej już kampanii.

Konfrontacja stron

Poniżej publikujemy uwagi plantatorów buraka co do współpracy z koncernem. Ale jednocześnie publikujemy też odpowiedź na nie firmy Nordzucker.

- Zdaniem Związku w ramach systemu odbioru surowca dochodziło do sytuacji, w których planowany termin odbioru był jednostronnie zmieniany przez Nordzucker nawet o dwa miesiące. Jak zaznaczają wiązało się to z dużymi stratami po stronie rolników lub niemożnością wcześniej wykonanych prac – informował Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego.

Koncern odnosi się do tych zarzutów.

- Nordzucker Polska dokłada wszelkich starań by należycie realizować wszystkie zobowiązania wobec Plantatorów, również te związane z terminowym odbiorem surowca. Wdrożony przez nas system Agri!og umożliwia precyzyjne zaplanowanie i skoordynowanie transportów. Nasza logistyka, oparta o założenia just in time sprawia, że maksymalne odchylenia od założonych terminów wynoszą kilka dni – odpowiedzieli przedstawiciele koncernu Nordzucker Polska.

Plantatorzy podkreślali poza tym, że system oceny surowca budził zastrzeżenia plantatorów w zakresie nieprawidłowej oceny zawartości cukru, zanieczyszczeń oraz losowego sposobu pobierania prób. - W przypadku stosowania systemu losowego niepokój budzi fakt, że większa liczba prób była pobierana z transportów, które miały wyższe zanieczyszczenie i niższą polaryzację. Liczba formalnie zgłoszonych zastrzeżeń nie odzwierciedla skali niezadowolenia. Próby składania reklamacji przez plantatorów były odrzucane przez przedstawicieli cukrowni , a wyniki nierzadko udostępniane w systemie po upływie 72 godzin – informował Związek.

Jak odpowiedział koncern cukrowniczy, kwestia badania zanieczyszczeń buraków i polaryzacji jest uregulowana w „Instrukcji odbioru braków cukrowych”, która stanowi część umowy kontraktacji. - System oceny zanieczyszczeń i polaryzacji buraków nie budzi wątpliwości a ilość pobranych prób surowca od poszczególnych plantatorów jest uzależniona od ilości zakontraktowanych buraków, co jest precyzyjnie określone i uzgodnione. W sytuacjach wątpliwych Nordzucker Polska kieruje się ustalonymi procedurami, a złożenie reklamacji bądź odwołanie od decyzji podczas trwania kampanii jest zawsze możliwe – podał Nordzucker.

- Duże obawy budzą przekazywane przez pracowników cukrowni informacje o możliwości „ręcznej” korekty wyników analiz na zawartość cukru i zanieczyszczeń. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia kar za nadmierne zanieczyszczenie. Bo jakość dostarczonych buraków musi odpowiadać wymogom określonym w instrukcji odbioru buraka. Jednakże pomiędzy zbiorem korzeni, a ich odbiorem w cukrowni ma miejsce załadunek, doczyszczenie i transport buraka, który organizowany jest przez Nordzucker. Załadunek i doczyszczenie mają istotny wpływ na ostateczną jakość surowca dostarczonego do cukrowni. Nordzucker jest odpowiedzialny za należyte wykonanie tych usług, a w wielu przypadkach, w związku z niestarannie ich wykonaniem, karani byli plantatorzy buraka – poinformował Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego.

- W laboratorium Nordzucker Polska obowiązują ściśle określone procedury i standardy działań, zgodne z „Instrukcją odbioru buraków cukrowych“. Nie ma możliwości ręcznego korygowania wyników dotyczących zanieczyszczenia buraków i polaryzacji w systemie. Jak dotąd żadna z przeprowadzonych kontroli (wewnętrznych i zewnętrznych) nie wykazała uchybień w funkcjonowaniu naszych laboratoriów. Dodatkowo nadmieniamy, że Związki Plantatorów również uprawnione są do dokonywania kontroli laboratoriów Nordzucker Polska – odpowiedzieli przedstawiciele koncernu.

Dodano, że w kampanii 2020/2021 znakomita większość plantatorów dostarczyła surowiec wysokiej jakości a zgłoszenia wymagające wyjaśnienia dotyczyły niewielkiej liczby plantatorów. Prawdą jest, że Nordzucker Polska organizuje i pokrywa koszty doczyszczania i transportu buraków cukrowych. Jednakże należy pamiętać, że decydujący o jakości dostarczanego surowca jest jego zbiór w optymalnych warunkach.

Co z ceną za buraki?

Na koniec KZPBC, zwrócił uwagę, że głównym problemem pozostaje cena za buraki cukrowe, które są niedostosowane do obecnych realiów. Jest to cena najniższa w kraju, przychody z uprawy buraka w Nordzucker są nawet o 25 proc. niższe w porównaniu z przychodami, jakie rolnicy uzyskują w innych koncernach.

- Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, porównywanie cen bazowych nie odzwierciedla wszystkich korzyści oferowanych przez Nordzucker Polska. Cena za buraki stanowi jeden z elementów naszej oferty i w takim kontekście powinna być porównywana. Obecnie prowadzimy rozmowy z plantatorami, a negocjacje są w trakcie – odpowiedzieli przedstawiciele Nordzucker.

O sprawę związaną z renegocjacją umów dopytaliśmy jeszcze przedstawicieli plantatorów.

- Strona Nordzucker w osobach prezesa i dyrektor ds. surowcowych na okrągło, powtarza to samo już właściwie chyba tylko medialnie, o ,,doskonałości" oferty koncernu w zapisach umowy, a dotyczącej jedynie kosztów transportu buraków. Poza tym nic nowego nie wnosi. Uważam, że tym wręcz nam to ubliża i stara się przedstawić opinii publicznej o naszym ograniczonym pojmowaniu tematu. Nadmienię, że żadne rozmowy ani pertraktacje nie są nawet podejmowane. Po ostatnim długo wyczekiwanym spotkaniu Komisji Mieszanej z 8 kwietna, udało nam się wreszcie spotkać z prezesem i panią dyrektor 10 czerwca w Chełmży, na którym nic z naszych oczekiwań nie zostało nawet wzięte pod uwagę. Usłyszeliśmy, iż za buraki w obecnej kampanii nic nie są w stanie dołożyć, i chcą jedynie rozmawiać o umowie na następny i kolejne lata. Na moje konkretne pytanie, jaka jest propozycja ceny na 2022 rok, padła kwota 24,5 euro. Uznaliśmy to zgodnie, jako przedstawiciele wszystkich związków przy Nordzucker Polska, za ignorowanie i wręcz uwłaczające naszej godności, stanowisko. W tej sytuacji zmuszeni byliśmy zakończyć spotkanie, skoro firma nie jest w stanie zapłacić realnej w porównaniu z innymi ceny za buraki, to dalsze wiązanie się nie ma sensu i zawieranie umów na kolejny rok – mówi podsumowując bieżącą sytuację Kazimierz Kurzyński, prezes Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Mełnie i członek zarządu głównego Krajowego Związku Plantatorów Buraka Cukrowego.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • Stallone 2021-06-16 22:50:08
    Nordzucker firma ktora jest zartem prowadze pare galezi produkcji rolnej ale w zadnej dziedzinie nie ma tyle problemow tyle upodlenia, inwigilacji i nieoplacalnosci co w produkcji buraka cukrowego.Wskazanie kosztow transportu jako uzasadnienie ceny za tone to jest kpina.
    • Kazimierz 2021-06-17 00:58:44
      Dokładnie tak! Ja od dawna zadaję to pytanie, czy tak być musi i z czego to wynika? Rozliczenoe oraz zapłata jest tak zagmatwane chyba tylko po to, aby w wielu różnych miejscach można było oskubać plantatorów.. dawno jako rolnicy nauczyliśmy się funkcjonowania w gospodarce rynkowej i jedynie buraki cukrowe są tak zawiłe, uwikłane i wręcz korupcjogenne...
  • kazimierz 2021-06-16 20:59:48
    Jest już tylko jedno rozwiązanie, a mianowicie nie podpisujemy i nie zawieramy umów kontraktacyjnych na kolejny rok, to jedyny sposób aby nie dokładać już do buraków z innych żródeł dochodu w naszych gospodarstwach. Jeśli tak minimalnie wyższa cena buraków, a z drugiej strony nie dorównująca nawet innym koncernom w Polsce zaważy o płynności finansowej koncernu, to i tak nie wróży to żadnej przyszłości dla nas rolników. Lepiej wcześniej opuścić to towarzystwo i nie narażać płynności finansowej naszych gospodarstw, dotując już chyba nieudolność zarządzania. ....,zakładając że nie jest to celowe działanie...
  • Lemiesz 2021-06-16 17:24:06
    Ja w Werbkowicach miałem 41% zanieczyszczeń, zmienił się operator na drugi dzien i maksymalnie 12% i rolnik płaci za doczyszczenie i ponosi karę za błedy przy załadunku
  • Asd 2021-06-16 14:13:27
    Zaraz w Lipcu będą aproponowac umowy na przyszły rok, chłopa złapać i noc więcej ich już później nie obchodzi. Jak będą odpowiednie warunki to podpisze uumowę w lutym. I zachęcam wszystkich do niepodpisywaniu umów tak wcześnie
  • Marek 2021-06-16 12:46:14
    oddać buraki w październiku i czekać na rozliczenie do końca czerwca nie znając ceny? nie dziękuję

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.173.42.124
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
GŁÓWNY PARTNER SERWISUpartner serwisu

PARTNERZY SERWISU
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.