PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Doroczne spotkanie branżowe Izby Zbożowo-Paszowej

Doroczne spotkanie branżowe Izby Zbożowo-Paszowej Doroczne spotkanie branżowe Izby Zbożowo-Paszowej, fot. M. Tyszka

Autor: Małgorzata Tyszka

Dodano: 06-12-2019 11:37

Tagi:

5 grudnia w Warszawie odbyło się doroczne spotkanie branżowe Izby Zbożowo-Paszowej. Co się na nim działo?



Niedawno nowym prezydentem IZP została Monika Piątkowska. Zastąpiła na tym stanowisku Adama Tańskiego.

Piątkowska uroczyście otworzyła wydarzenie. – Rok, który zamykamy nie był rokiem łatwym. Ale był rokiem dobrym. Był rokiem dużych zmian w Izbie, ale też w szeroko rozumianym sektorze zbożowo-paszowym – powiedziała na wstępie Monika Piątkowska do licznie zgromadzonych przedstawicieli firm handlowych, zbożowych, paszowych, transportowych, certyfikujących, do koncernów międzynarodowych, jak i małych i średnich przedsiębiorców.

Obecny był na nim Jarosław Gowin, wiceprezes Rady Ministrów i minister nauki i szkolnictwa wyższego, który wyjaśnił dlaczego pojawił się w kontekście rolnictwa. – To spotkanie traktuję jako forum, debatę, która odbywa się pomiędzy środowiskiem przedsiębiorców, a rządem. W gospodarce sprawdzają się niskie podatki, prywatna własność, proste prawo, swoboda konkurencji i ograniczona interwencja państwa. Państwo powinno być przede wszystkim strażnikiem reguł, tej swobodnej konkurencji, nie powinno zastępować przedsiębiorców, nie powinno konkurować z nimi, poza sytuacjami głębokiego kryzysu gospodarczego – powiedział Gowin.

Wystąpienie na temat giełdy rolnej, która ma działać w przyszłym roku, wygłosił Marek Dietl, prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych. Podkreślał, że ma ona docelowo sprawić, aby handel artykułami rolnymi był bardziej przejrzysty i bezpieczny. – Z czasem chcemy rozwinąć aukcje kupna oraz rozpoczynamy koncepcyjne prace nad tym, aby również wprowadzić rynek instrumentów pochodnych. One będą służyły aby ograniczać ryzyko i to zarówno po stronie sprzedających, czyli rolników, ale również i kupujących, czyli przedsiębiorców. Będą dwa funkcjonujące równolegle rynki, system aukcyjny oraz system kursu jednolitego (..) Wydaje się, że jest to przeniesienie polskiego rolnictwa i obrotu towarami spożywczymi na wyższy poziom. Poziom super wydajnych systemów giełdowych. Stwarza to zupełnie nowe możliwości handlu zawierania transakcji – powiedział.

Na spotkaniu była też obecna Ana María Ramirez - ambasador Republiki Argentyny w Polsce, mówiła ona o współpracy między Polską a Argentyną. – Argentyna poprzez instytucje w Brukseli jest w ciągłym dialogu z różnymi państwami Unii Europejskiej. Dzięki naszej współpracy jesteśmy znani jako bardzo duży producent żywności – powiedziała Ramirez. Wyraziła zadowolenie z podpisania po 20 latach negocjacji umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Mercosurem (w skład którego wchodzi m.in. Argentyna), która na marginesie nie jest korzystna dla polskich rolników.

Nie mniej podczas spotkania Miguel Àngel Cuña sekretarz ambasady, przedstawił konkretne dane odnośnie wymiany handlowej między krajami. Z podanych informacji wynika, że w 2018 r. tzw. agro eksport Argentyny zajmował aż 61 proc. całkowitego eksportu, a wolumen kształtował się na poziomie 37,08 biliona dolarów amerykańskich – z tego eksport do UE zajmował 16 proc. – Handel polsko – argentyński koncentruje się na śrucie sojowej – mówił. W roku 2018 jego wartość wyniosła blisko 818 mln dolarów. Argentyna za cel postawiła sobie podniesienie tego poziomu do rekordowego z 2012 r., kiedy handel pomiędzy naszymi krajami wyceniono na ponad 1 mld 20 mln dolarów amerykańskich.

Podczas wydarzenia odbyła się też m.in. debata na temat brandingu narodowego. Wstęp do niej wygłosił Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, który podkreślał jak ważne jest wpieranie rodzimego konsumpcjonizmu. Bardzo istotne jest, aby polskość promować poprzez kuchnię, turystykę czy kulturę. Jak dodał surowce do produkcji napojów spirytusowych w Polsce wykorzystują polskie surowce rolne, czyli 1,2 mln t zbóż i 50 tys. t ziemniaka.

Moderatorem debaty była Monika Piątkowska, prezydent IZP, która przypomniała słowa guru marketingu Jack’a Trout’a „wyróżnij się, albo zgiń” w odniesieniu do budowania narodowych marek. – Przy kreowaniu marki polskiej działania muszą być spójne. Czyli sektor prywatny, sfera publiczna, instytucje, dziennikarz i środowisko opiniotwórcze, politycy powinni jednym głosem i wspólnie promować kraj. To musi być prawdziwe i zakorzenione w naszej świadomości i kulturze, bo jak to ma dotrzeć w sposób przekonywujący i utrwalić się w świadomości konsumentów to musi być prawdziwe i wynikać z nazw – powiedziała Piątkowska.

Michał Rzytki, dyrektor Departamentu Promocji i Jakości Żywności w resorcie rolnictwa podkreślała, że należy przede wszystkim zacząć od siebie. Czym my, w domach czy urzędach, witamy naszych gości, czy jest to przysłowiowy sok jabłkowy czy może pomarańczowy. Zaczynać trzeba od podstawowych elementów. – Na co bardzo zwracamy uwagę to jest spójność tego co mówimy z tym co robimy (…). Kupowanie produktów krajowych jest bardzo ważne, ma bardzo duże znaczenia – podkreślał.

W debacie brał udział też Karol Krajewski, dyrektor Narodowego Instytutu Kultury i Dziedzictwa Wsi, który ma zadanie chronić nasze dziedzictwo i promować je poza granicami naszego kraju. - Musimy stworzyć wspólny wizerunek i mój Instytut ma taką misję – odnaleźć to co jest w kulturze, sztuce, dziedzictwie naszym nie tylko w Polsce, spiąć i zaoferować – powiedział.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Jacek a 2019-12-07 12:22:17
    Zawsze masz dbać o swoje polskie a nie obce. Dbasz o polskie wzbogacasz Polaka
  • rolnik 2019-12-06 18:12:01
    Do Maja mamy czas się przyglądać , jak będą nas robić w balona to odpowiednio zagłosujemy !
  • polski rolnik 2019-12-06 12:40:33
    IZP prowadzić dziennikarka z Gazety Wyborczej :) no nie mogę , czy ona w ogóle wie skąd bierze się żywność ??? Druga rzecz to powstanie giełdy ??? na której będą dwa systemy ?? jeden ze sztucznie ustaloną ceną drugi aukcyjny tylko jedna giełda wyklucza drugą , po co ktoś ma licytować większą cenę jak może kupić po cenie ustalonej na drugiej giełdzie , krótko mówiąc kto zaoferuje np. za pszenicę więcej na aukcji niż jest na drugiej giełdzie ??? Nikt ! Trzecia sprawa to że rozmawiano o rolnictwie bez rolników , nawet zaproszono Argentynę ???? to niby kto ma na tej giełdzie sprzedawać ?polscy rolnicy czy argentyńscy obszarnicy ? pod pozorem wprowadzenia giełdy dla rolników wprowadzą możliwość dystrybucji Mercosurowi . Teraz to potecjalny Argentyńczyk musiał by się nabiegać by gdzieś upchać towar a tak wystawi na giełdzie towar podzielony na partie i jak się zgłoszą chętni to przywiezie . Ta giełda dobije polskiego rolnika bo będą ściągać syf z całego świata nazywając to wolnym rynkiem a polski rolnik będzie produkował jak każe UE to znaczy drogo a będzie musiał sprzedawać tanio bo będą straszyć Argentyną , Ukrainą a nawet Barbadosem .
    • Monika Piątkowska 2019-12-06 19:27:49
      Szanowny Komentujący, zawsze lepiej sprawdzić fakty a potem je komentować. Nigdy nie byłam dziennkarką Gazety Wyborczej . Pozdrawiam Monika Piątkowska
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.201.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.