PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kiedy powstanie nowoczesny port zbożowy w Polsce?

Kiedy powstanie nowoczesny port zbożowy w Polsce? Fot. A.Kozłowska

Z roku na rok rosną wymagania odbiorców polskiego zboża na świecie. Liczy się nie tylko cena, ale także warunki transportu, szybkość dostawy, obsługa, bezpieczeństwo transakcji. Zbliżają się też żniwa 2020, po raz kolejny nasz kraj stanie przed problemem – jak zagospodarować tegoroczne zbiory, które - jak wynika z prognoz - przyniosą Polsce nadwyżki zbiorów w ilości 4-6 mln ton ziarna ponad zużycie wewnętrzne. Uda się je wyeksportować?



Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych zwrócił się właśnie z pismem do Premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o udzielenie informacji, na jakim etapie znajduje się obecnie realizacja zamierzenia dot. zakupu terminala przeładunkowego w porcie morskim w Świnoujściu.

Związek przypomina, że list intencyjny w tej sprawie został podpisany 27 września 2019 r. między Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (nowym potencjalnym właścicielem terminala) a firmą Bunge Polska.

Terminal – jak wówczas wskazywano – miał poprawić warunki eksportu polskich produktów rolno-spożywczych, w tym głównie zbóż, a tym samym przyczynić się do rozwoju polskiego rolnictwa.

Podpisanie listu intencyjnego we wrześniu ub. roku rozpoczęło procedurę zakupu, a więc wyceny spółki i właściwych negocjacji, które – jak wówczas podkreślano - na przestrzeni dwóch-trzech miesięcy miały się zakończyć. - Tymczasem, minęło już pół roku, zbliżają się żniwa a producenci zbóż, firmy eksportowe czy zakłady zbożowo-młynarskie funkcjonujące w naszym kraju nadal nie wiedzą , czy będą mogli skorzystać z możliwości jakie oferuje port w Świnoujściu - podkreśla Stanisław Kacperczyk, prezes Związku.

Jak się ocenia, zbożowy terminal przeładunkowy w porcie morskim Świnoujście dysponuje łączną roczną mocą przeładunkową na poziomie 1 mln ton. Nabrzeża oraz tory wodne umożliwiają obsługę statków do maksymalnej głębokości 11,9 m. Terminal dysponuje ponadto niezbędną infrastrukturą, w tym drogą dojazdową, bocznicą kolejową, magazynami do przechowania zbóż, a także zapleczem dla obsługi. 

PZPRZ zwrócił się również z pytaniem o wymierny efekt podpisanego 7 października 2019 r. przez KOWR listu intencyjnego z Zarządem Morskiego Portu Gdynia w obszarze współpracy zmierzającej do zwiększenia dynamiki rozwijającego się eksportu zbóż od polskich producentów. Umowa ta miała umożliwić efektywniejsze wykorzystanie potencjału Portu (jego pojemność szacowano jesienią ub.r. na co najmniej 71 tys. ton - dop. redakcji farmer.pl) oraz usprawnić współpracę, pozwalając polskiemu rolnictwu wyjść na głębokie wody.

Mówiono wówczas o tym, że w strategii Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. na najbliższe lata, zaplanowana jest przebudowa nabrzeży, która miała zwiększyć zdolności w obszarze obsługi statków eksportujących polskie zboże. Dlatego Związek zapytał w piśmie do Premiera jakimi na dzień dzisiejszy - wobec powyższego - technicznymi możliwościami eksportowymi zboża dysponuje nasz kraj?

- Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych od lat apeluje o rozbudowę infrastruktury portowej i uruchomienie nowoczesnego portu zbożowego, dostępnego dla wszystkich rolników i odpowiadającego na potrzeby uczestników eksportowego rynku - podkreśla Stanisław Kacperczyk.  W jego ocenie, Polska już dziś jest znaczącym eksporterem ziarna. Pszenicę eksportujemy głównie do Niemiec, Egiptu i Arabii Saudyjskiej. - By zwiększyć wywóz zbóż potrzebujemy profesjonalnego portu zbożowego z odpowiednią infrastrukturą do załadunku zbóż na statki. Dlatego tak istotna jest dla nas informacja o postępie negocjacji ws. terminala w Świnoujściu, jak również o możliwości eksportu ziarna poprzez Port w Gdyni, zwłaszcza w kontekście nadchodzących żniw 2020, które jak wynika z prognoz przyniosą Polsce nadwyżki zbiorów w ilości 4-6 mln ton ziarna ponad zużycie wewnętrzne - zaznacza szef PZPRZ.

Związek przypomina jednocześnie, że trwa pilotaż Platformy Żywnościowej – giełdy rolnej, na której zawierane są aktualnie transakcje spot w handlu zbożem (pszenicą). Platforma ta miała umożliwić eksporterom oferowanie jednorodnych i dużych partii zbóż, co w połączeniu z terminalem miało pozwolić na dostawy polskich zbóż w każde miejsce na świecie. - Bardzo istotne jest więc podjęcie szybkich kroków, by wymieniona Platforma Żywnościowa stała się możliwie szybko, w pełnym zakresie, ważnym elementem porządkującym rynek produktów rolnych - przyznaje w rozmowie z farmer.pl Stanisław Kacperczyk.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (16)

  • realista 2020-07-14 21:07:50
    Przed następnymi wyborami port będziemy mieli obiecany !
  • Asia 2020-07-14 20:44:02
    Młyny Gdańskie ,elewator Jabłowo i wiele innych należą do Niemca. Dziwnym trafem nabrzeże to też własność Codesmaiera . Przywiozłam zboże 250km ,a tu stop, paszówka, bo statku nie ma a magazyny pełne! Ale (tajemnica poliszynela) z łaski weźmie za3/4 ceny młyn. Policzyłam transport, rozładunek, załadunek - i oddałam! Tak się robi interesy na Polskim rolniku.
  • ANTYpis 2020-07-14 19:43:39
    Problem portów to problem już od wielu lat. Z roku na rok export się zwiększa drogą morską, ale sytuacja w portach się nie poprawia. Leży i to bardzo kwestia logistyki, auta często stoją 2-3 doby zanim zostaną rozładowane przez co ceny za transport są wysokie, zdarza się, że firmy badające jakość zboża w portach, specjalnie zaniżają parametry bądź wymyślają że szkodnik, że zboże śmierdzi żeby tylko sztucznie zaniżyć cenę. Jest jeszcze wiele więcej problemów w portach i nikt nic z tym nie robi, a wiem o czym pisze bo na codzień pracuję w firmie która wozi zboża na porty i dobrze wiem co się tam dzieje... szkoda tylko że na tym tracą rolnicy i przewoźnicy, bo my często stoimy po 2-3 doby gdzie nikt nie chce zaplacić za postój, przez co stawki za transport są wysokie i tracą rolnicy...
  • rolnik roślinny 2020-07-14 15:21:07
    Niech jeszcze Minister wymyśli że skupem będzie się zajmował ELEWARR to całkiem położy produkcję roślinną. Mam w pobliżu punkt skupu ELEWARRu i takiego zaniżania cen rynkowych pszenicy i kukurydzy nikt nie stosuje jak oni. Badanie parametrów też porażka - lepiej jechać dziurawą drogą 25km dalej niż do nich.
    • Vinci 2020-07-14 19:36:57
      Elevar zna się na robocie jak zarobić na zbożu kupuje paszówkę a sprzedaje sami wiecie.
      • rolnik roślinny 2020-07-15 10:17:25
        Moim wielkim zdziwieniem w ELEWARR było jak zawiozłem końcówkę (3tony) pszenicy (której wcześniejsze partie przeszły w młynie) i pani w laboratorium nie dość że wyszła paszowa to jeszcze jej nie chciała bo za dużo połówek! Nie mogłem wyjść z podziwu że połówki to problem w pszenicy na paszę?! W zeszłym roku pszenica u niej nie miała opadania (deszczu nie widziała) - w młynie ten sam transport jeszcze raz tyle co jej wyszło.
      • Ponury żniwiarz 2020-07-15 11:29:52
        W tamtym roku w żniwa pszenicę kosiliśmy suchą jak wiór, poniżej 10% wilgotności, ta sama pszenica zawieziona dzień po skoszeniu na Elewarr nie mieściła sie w skali miała ponad 15 % więc coś tu chyba nie gra.
  • Rolnik 2020-07-14 14:18:12
    Zaglosowalista to teraz robota za darmo bo do niczego was nie potrzebują
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.107.209
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.