Poznano genom jęczmienia sprzed 6 tys. lat

Fot. J. Groszyk

Autor:

Dodano:

Międzynarodowy zespół badaczy po raz pierwszy zsekwencjonował genom jęczmienia z okresu chalkolitu, czyli sprzed 6 tys. lat. To najstarszy do tej pory zrekonstruowany genom roślinny - czytamy w artykule opublikowanym w "Nature Genetics".

Naukowcom udało się poznać genom jęczmienia odkrytego w czasie wykopalisk w Jaskini Yoram na Pustyni Judzkiej, w środkowym Izraelu. Miejsce było użytkowane przez ludzi przez krótki okres, być może jako czasowe schronisko. W czasie wykopalisk odkryto również dziesiątki tysięcy innych szczątków roślinnych. Pracami archeobotanicznymi kierował Ehud Weiss z Uniwersytetu Bar-Ilan w Izraelu.

Pradziejowy jęczmień okazał się bardzo podobny do dzisiejszego, jaki rośnie w południowej części Lewantu (obszaru obejmującego tereny dzisiejszej Syrii, Libanu, Izraela, Jordanii i Autonomii Palestyńskiej). Tereny Lewantu znane są jako centrum rozwoju rolnictwa. Zdaniem badaczy stwierdzenie tego podobieństwa jest dowodem na to, że do udomowienia zboża doszło w Dolinie Górnego Jordanu. Spośród pradziejowych roślin do tej pory udało się zrekonstruować jedynie genom kukurydzy.

- Materiał genetyczny zachował się przez tysiąclecia w bardzo dobrym stanie, dzięki ekstremalnie suchemu klimatowi panującemu w regionie - wyjaśnia Ehud Weiss. Część odkrytego zboża poddano badaniu radiowęglowemu, w celu określenia jego wieku, a z pozostałej pozyskano DNA.

Już 10 tys. lat temu na obszarze Żyznego Półksiężyca, czyli w pasie urodzajnej ziemi ciągnącym się od Mezopotamii do Egiptu, uprawiano pszenicę i jęczmień. To stamtąd udomowione gatunki zbóż rozpowszechniły się w Europie, Azji i Północnej Afryce.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151