Towarowa spółka zależna DB Cargo jest w trakcie umożliwienia transportu dużych ilości produktów rolnych do portów Morza Północnego i Adriatyku za pomocą „mostu kolejowego”.

DB Cargo już działa na zlecenie prywatnych eksporterów zboża z Ukrainy. Szef kolei Richard Lutz mówił o 2-3 pociągach dziennie z Ukrainy przez Polskę i odpowiednie terminale do Europy Zachodniej.

Eksport zboża przez porty morskie Ukrainy utknął w martwym punkcie z powodu wojny Rosji z tym krajem. Zagraża to dostawom w szczególności do Afryki Północnej i Azji, a także rośnie obawa o problemy z zaopatrzeniem w żywność.

20 mln ton zboża z Ukrainy

Jak niedawno wyjaśniła unijna komisarz ds. transportu Adina Valean, 20 milionów ton zboża musi pilnie opuścić Ukrainę. KE przedstawiła plan działania mający na celu wywóz drogą lądową tak zwanych „korytarzy solidarności”.

Wissing rozmawiał z Valean w Berlinie i obiecał wsparcie dla planu działania - w tym dla planowanych tymczasowych porozumień z Ukrainą i sąsiednią Mołdawią w celu łatwiejszego dostępu przewoźników towarowych do rynku UE. W spotkaniu tym uczestniczył także sekretarz transportu USA Pete Buttigieg.

Szef DB Lutz powiedział, że wsparcie KE jest ważne, aby europejskie koleje mogły optymalnie wykorzystać ograniczone lokalne zdolności przewozowe.