PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Boimy się wołowiny

Niepewność i strach przed porażką kulinarną - takie podejście charakteryzuje polskich konsumentów w stosunku do mięsa wołowego, na co wskazują badania prowadzone w ramach projektu "Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce, zgodnie ze strategią od widelca do zagrody".



Strategia od „pola do stołu” obejmuje działania zapewniające bezpieczeństwo żywności, natomiast „od widelca do zagrody” uwzględnia również badania konsumenckie – tłumaczy Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, który jest pomysłodawcą projektu.

Do tej pory badania przeprowadzono na 5- tysięcznej grupie konsumentów, które objęły analizę postaw i przyzwyczajeń kupujących, a także ich obawy dotyczące choroby BSE. Analizowano również główne przyczyny, które powodują, że mięso wołowe jest rzadziej wybierane niż inne gatunki. Wstępne wyniki wskazują, że konsumenci nie wiedzą, jakie mięso kupić, cechuje ich niepewność oraz nie chcą podejmować ryzyka, związanego  z porażką kulinarną. Odstrasza ich również cena.

W ramach projektu przeprowadzono również badania sensoryczne, które opierały się na modelu projekcji satysfakcji konsumenta. Model opracowany został przez australijską organizację Meat Livestock Australia, która od 15 lat z powodzeniem go wykorzystuje. Naukowcy z Australii, a także specjaliści z jednego z instytutów naukowych w Irlandii, również zajmującego się badaniem jakości mięsa,  pomagają wdrażać obecnie model w polskich warunkach. Jego celem jest wyznaczenie mięsa, które jest lub nie jest akceptowalne dla konsumentów oraz określenie, jakie mięso zakwalifikowane zostanie przez nich jako mięso o jakości średniej, wyższej czy premium. Analiza dotyczy również tego, jaką cenę kupujący są skłonni zapłacić za mięso określonej jakości. Wyniki są obecnie opracowywane – tłumaczy Jerzy Wierzbicki – jednak porównywalne są do tych uzyskanych w innych krajach – dodaje. Oznacza to, że w przypadku, gdy cena mięsa średniej, akceptowalnej jakości to 100 proc.,  za mięso nieakceptowalne konsument skłonny jest zapłacić połowę mniej. W przypadku mięsa o bardzo dobrej jakości jest już różnie – zgadzamy się na cenę od 50 do nawet 100 proc. wyższą od podstawowej. Badania sensoryczne przeprowadzono do tej pory w grupie 900 osób, jednak liczba badanych ma sięgnąć docelowo 6000.

Staramy się wypracować model podobny do tego, który opracowany został w Australii, a funkcjonuje również w innych krajach – mówi Jerzy Wierzbicki. Model Meat Standard Australia – bo o nim mowa – pomaga określić najlepsze metody przygotowywania kulinarnego poszczególnych wyrębów, a także klasyfikuje je pod względem jakości. Jak tłumaczy Jerzy Wierzbicki, taki system oznaczenia produktów pomógłby konsumentom odpowiednio przygotować mięso wołowe, przez co ten rodzaj mięsa byłby częściej i chętniej przez nich wybierany.

Projekt Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce, zgodnie ze strategią od widelca do zagrody obejmuje oprócz badań postaw konsumenckich, także wiele innych działań. Dotyczą one między innymi obserwacji kontrolowanych opasów, modelowania procesów opasania bydła czy oceny właściwości technologicznych mięsa wołowego.

Uzyskane dotąd badania opublikowane zostaną we wrześniu b.r., a sam projekt, który ma docelowo zwiększyć popyt na mięso wołowe i spowodować poprawę konkurencyjności polskich producentów żywca wołowego i wołowiny, potrwa do trzeciego kwartału 2014 roku.


Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.207.247.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.