PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Branża mleczarska potrzebuje młodych rolników

Branża mleczarska potrzebuje młodych rolników fot. Shutterstock

Cała Europa, a myślę, że i cały świat stara się dzisiaj, by zatrzymać młodych rolników, producentów mleka na wsi. Bez nich, po prostu nie będziemy mieli surowca. Wszelkie propozycje przedstawiane przez organizacje Unii Europejskiej zmierzają do tego, aby dość intensywnie wspierać, tych którzy decydują się na pozostanie na wsi ale też, by wspierać rozwój całej infrastruktury na wsi, w tym również cyfrowej – mówi Agnieszka Maliszewska dyrektor biura Polskie Izby Mleka.



Agnieszka Maliszewska, podczas 17 Międzynarodowego Forum Mleczarskiego wspominała o konieczności wspierania młodych rolników do tego, by chcieli kontynuować rodzinną produkcję i dalej rozwijać swoje gospodarstwa.

Jednym z przykładów transformacji cyfrowej, przedstawianych podczas 17 MFM był wykład Jakoba Reinholda z Wydziału Ekonomicznego Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Niemczech, który przedstawił przykłady cyfryzacji w niemieckim sektorze mleczarskim. – Najbardziej powszechnymi urządzeniami w zakresie możliwości cyfrowych są roboty udojowe, urządzenia czyszczące systemy wentylacyjne oraz automatyczne podajniki paszy. Szacuje się, że w 2016 r. w 5,5 tys. niemieckich gospodarstw użyto ok. 7800 automatycznych systemów udojowych (ASU). Zebrane dane wykazały, że automatyzacja pozwala zwiększyć średnio w gospodarstwach mleczność stad o 7 proc.

Jakob Reinhold podkreślał, że transformacja cyfrowa charakteryzuje się skuteczniejszym wykorzystaniem środków, jest zjawiskiem przyjaznym dla zwierząt oraz zapewnia zrównoważoną produkcję żywności o wysokiej jakości, jednocześnie usprawniając procesy związane z pracą.

Ważną konkluzją było stwierdzenie, że transformacja cyfrowa oferuje możliwości ale wymaga również poważnych przemyśleń dotyczących pozycji rolnika. Według Federalnego Ministerstwa Polityki Żywnościowej i Rolnictwa czas pracy biurowej wzrośnie o ok. 20 proc., przy czym czas pracy w oborze zmniejszy się o 35 proc.

Zdaniem badaczy w ciągu najbliższych 20 lat, 42 proc. istniejących miejsc pracy przejdzie transformację cyfrową. Rolnik musi aktywnie kształcić się dalej, by być gotowym na zmieniające się środowisko pracy – Współpraca naukowców, rolników i społeczeństwa musi ulec poprawie, abyśmy mogli w pełni wykorzystać potencjał transformacji cyfrowej – tłumaczył Jakob Reinhold.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (34)

  • Viola 2019-09-12 17:00:48
    Młody potrzebny aby "lekkomyślnie " nabrał kredytów i przez 40 lat spłacał długi i pasł ; banki, budżet, agencje . Wszak rolnik to najlepszy dłużnik bo nie tylko , że nie gołodupiec to jeszcze ambitny by nie być - na wsi - najgorszym.
    • Marek 2019-09-14 22:41:31
      No i cud ; dopłata do bydła za dobrostan pod warunkiem , że nie na eksport. Czyli fikcja z dopłatami 500 zł do sztuki.
  • Mateusz 2019-09-12 12:10:39
    Cena mleka 15 lat temu oscylowała w granicach 1,30 zł i dziś jest taka sama. Produkty mleczne podrożały, jak zresztą wszystkie inne rzeczy potrzebne do życia. Wszystkie zyski są zabierane przez pośredników i producentów a rolnikowi daje się tą "stałą" końcówkę.
  • Aga 2019-09-11 13:13:41
    Rolnik jest tym "głupim "produktem,który ma płacić miliony,inwestować i przez to zasłużyć się na resztę życia po to,żeby nie było odwrotu i możliwości przebranżowienia.No bo kto niby zapłaci godną cenę rolnikom za mleko???Na pewno nie w naszym kraju.
    • cena 2019-09-11 16:54:34
      @Ada , co to jest godna cena ? Ten związek wyrazowy " godna cena", to pojęcie typu: bzdura. Zapewne chodzi Ci o cenę odpowiadającą Twoim oczekiwaniom. Kilka pytań : do jakich wartości (kapitału , pracy , prestiżu , kwalifikacji mleczarza) odnosisz cenę mleka? Kapitał na jedna krowę , to ok. 30 tysięcy . Z kapitału powinno być 5 % rocznie czyli 1,5 tysiąca czyli po ok. 20 groszy z litra. Praca: na jedna krowę potrzeba 1/30 robotnika rocznie , w cenie 3 tysiące miesięcznie brutto. Prestiż ? No taki sobie , ani mały , ani duży. Uwiązanie jak przy budzie . Kwalifikacje ? No można opanować w szkole zasadniczej , nic specjalnego , można przyuczyć do obsługi (nie do zarządzania ) w trzy miesiące . Sumując ; od 30 krów powinno być ok. 80 tysięcy zysku z kapitału i dochodu z pracy . Jeśli krowa daje średnio 7 500 litrów , to koszt litra nie powinien przekraczać złotówki . Czyli cena 1,36 za litr , wydaje się cena minimalną (ale już właściwą).
      • Mateusz 2019-09-12 12:15:06
        Uważasz, że do wyprodukowania mleka potrzebna jest tylko krowa? Brawo brawo! Policz koszty maszyn, paliwa, środków potrzebnych do uprawy ziemi. Jeśli w czymś nie pracujesz to nie masz takiego realnego porównania. Papier przyjmie wszystko a rzeczywistość inna.
      • cena 2019-09-12 13:25:02
        @Mateusz, przyjąłeś błędne założenie , że nakład 30 tysięcy na krowę , to błąd . Otóż; te wszystkie składniki kosztów , o których piszesz są w kosztach wyprodukowanego litra mleka , liczone przeze mnie na 1 złoty. Moje 30 tysięcy obejmuje koszty stanowiska i krowy. Koszty amortyzacji maszyn i nakłady na uprawy są ponoszone nie na mleko , a na pasze (zboża , siano, kiszonki), które są produktem handlowym niezależnie od tego czy hodujesz czy nie hodujesz krów.
  • Michał 2019-09-11 09:46:42
    Cyfryzacja kosztuje krocie,,miliony,, , których w produkcji mleka nie zarobisz. Koszty bardzo wysokie, dochód mierny. Trzeba zapłacić i będzie ok. Każdy by się mądrował, doradzał, prezesował i zakładał organizacje rolnicze ale pracować ciężko to nie. Głupich się szuka i tyle.
  • Parody 2019-09-11 09:46:08
    Ha ha ha bardziej dopier da lajcie śrubę a napewno będą młodzi zostawać. Hipokryzja
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.131.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.