PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Cebelińska na EEC Online: Odrabiamy straty w eksporcie do Azji. Ten rynek ma potencjał

Cebelińska na EEC Online: Odrabiamy straty w eksporcie do Azji. Ten rynek ma potencjał Małgorzata Cebelińska na EEC Online

Jako eksporter na rynek chiński, problemy wywołane epidemia koronawirusa odczuliśmy już na przełomie stycznia i lutego. Teraz sytuacja się poprawia, banki już pracują, możliwy jest także obieg dokumentów, dzięki nowym procedurom. Wracamy do biznesu od marca i cały czas zwiększamy eksport i odrabiamy straty – powiedziała Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu SM Mlekpol w czasie debaty „Sektor spożywczy – branża strategiczna” podczas EEC Online.



Małgorzata Cebelińska zaznaczyła, że Chiny są ważnym kierunkiem eksportu dla Mlekpolu. - Chiny są dla nas ważnym rynkiem eksportowym. Z tego względu już na przełomie stycznia i lutego br. odczuliśmy problemy wywołane przez epidemie koronawirusa. Przerwa w wysyłkach trwała 1,5 miesiąca, co miało dla nas poważne konsekwencje. Kontenery dopływały do portów, które były zamknięte, odbiorcy nie mogli ich odebrać, banki nie pracowały, przez co rosły koszty przestojów oraz nie mogliśmy otrzymać płatności od odbiorców naszych produktów. Wstrzymany był obieg dokumentów – czuliśmy ogólna niemoc – mówiła dyrektor Cebelińska.

Teraz jednak sytuacja się już poprawia – banki rozpoczęły pracę, wprawdzie zdalną, ale funkcjonują, są nowe procedury obiegu dokumentów – mówiła. - Wracamy już do biznesu. Od marca Chiny również zwiększają import. Obecnie mamy dwucyfrowe wzrosty i teraz nadrabiamy straty wynikłe z przestoju – mówiła dyrektor handlu Mlekpolu.

Podkreśla, że cały łańcuch logistyczny wraca do normalnego funkcjonowania. - Eksport mleka do Azji południowo-wschodniej jest teraz zintensyfikowany. Wyraźnie widać, że popyt na produkty mleczarskie w tej części świata jest duży – mówiła Małgorzata Cebelińska.

Zaznaczyła, że firma stale pracuje aby utrzymać rynki eksportowe. Wskazuje również na rosnący potencjał azjatycki – wskazała, że konsumpcja pizzy w Azji w ciągu 5 lat wzrośnie o więcej niż 20 proc.

W drugiej części swojej wypowiedzi, gdy została zapytana jak układają się obecnie relacje z sieciami handlowymi w kraju, powiedziała że Mlekpol ocenia współprace z handlem pozytywnie. - wzajemne kontakty są utrudnione – odbywają się telefonicznie i za pośrednictwem telekonferencji i bardzo brakuje nam spotkań bezpośrednich. Staramy się jednak odnaleźć w nowej sytuacji – mówiła dyrektor Cebelińska. - Z przedstawicielami handlu dużo rozmawiamy o trudnej sytuacji rolników i potrzebie ich wspierania. Oni bardzo dużo zainwestowali w rozwój produkcji mleka, równocześnie czujemy, że handel rozumie potrzebę ich wspierania. Rozmawiamy także o problemach logistycznych, o przyspieszeniu płatności. Towary świeże rotują bardzo szybko, więc są możliwości dla przyspieszenia niektórych płatności – uważa dyrektor Mlekpolu.

W jej opinii potrzebne jest Trójprzymierze, gdzie rolnicy, przetwórcy i handel razem mogliby rozmawiać i negocjować. - Dzięki temu wszyscy moglibyśmy się lepiej zrozumieć. Takie negocjację działają w Niemczech czy Francji – zauważyła.

W czasie debaty poruszono również temat opóźnień w płatnościach. - Widzimy, że firmy działające w foodserwisie mają problemy z płynnością i bieżącym regulowaniem należności. Rozmawiamy o tym i staramy się być wyrozumiali – dodała.

Na koniec swojej wypowiedzi, Małgorzata Cebelińska poruszyła temat trendów. - Widzimy stały duży popyt na produkty długoterminowe. Jest on wysoki i przewidywalny. Wiosna mamy także rosnący popyt na produkty fermentowane. Widzimy wzrost znaczenia e-commerce, dla którego siłą napędową jest troska o bezpieczeństwo. Czy to się utrzyma za kilka miesięcy, tego nie wiadomo, gdyż będzie to zależało od sytuacji epidemiologicznej. Kolejną sprawą którą dostrzegamy, jest to, iż konsumenci doceniają lokalność i naturalność produktów – mówiła Małgorzata Cebelińska.

- Martwi nas wzrost bezrobocia, co przełoży się na spadek wydatków konsumentów. Będzie także spadek popytu na produkty premium. Naszą odpowiedzią na ten trend jest przygotowana przez Mlekpol linia ekonomiczna produktów. Są one tańsze, ale dobrej jakości – podkreśliła dyrektor handlu Mlekpolu.

Całą debatę pt. „Sektor spożywczy – branża strategiczna” można obejrzeć poniżej.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.160.19.155
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.