PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy uda się rozwiązać problem wysokich stawek frachtowych?

Czy uda się rozwiązać problem wysokich stawek frachtowych? Zmniejszony import towarów do Europy i ograniczona dostępność kontenerów wpływają na wzrost stawek frachtów na globalnym rynku, fot. Shutterstock

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odpowiedziało na pismo Polskiej Izby Mleka w sprawie transportu morskiego. Informuje, że kwestia została skonsultowana, a polscy armatorzy są wspierani, jednak MGMiŻŚ nie ma bezpośredniego wpływu na armatorów statków kontenerowych pod obcymi banderami.



Do Biura Polskiej Izby Mleka wpłynęła odpowiedź Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na pismo Polskiej Izby Mleka w sprawie transportu morskiego.

Paweł Krężel, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, poinformował, że kwestia ta została skonsultowana z interesariuszami, a w szczególności z zarządami portów morskich.

– Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w pełni podziela i rozumie sytuację, w której znaleźli się polscy eksporterzy, w tym eksporterzy z branży mleczarskiej, tym samy prowadzi działania mające na celu zapewnienie dalszego stabilnego funkcjonowania transportu morskiego m.in. przez wprowadzenie przepisów i wytycznych dla marynarzy, którzy mają problemy ze świadczeniem pracy, czy rozwiązań wspierających polskich armatorów – czytamy w piśmie.  

Krężel podkreślił również, że sytuacja odnosi się do podmiotów i gospodarek państw funkcjonujących niemal na całym świecie. Wzrost cen frachtu obserwowany jest na rynku globalnym i wynika m.in. ze zmniejszonego importu towarów do Europy oraz ograniczenia stałych połączeń kontenerowych, przez co liczba dostępnych kontenerów jest mniejsza.

– W związku z obserwowaną, utrzymującą się tendencją stopniowego powrotu Chin do stanu produkcji sprzed epidemii, można spodziewać się normalizacji cen stawek frachtowych do stanu ex ante na rynku żeglugi międzynarodowej. Wyjaśnienia wymaga, że MGMiŻŚ ma bardzo ograniczony wpływ na przewóz i dystrybucję kontenerów drogą morską oraz wysokość stawek frachtowych. Armatorzy statków kontenerowych to podmioty zagraniczne, posiadające statki głównie pod obcymi banderami, na których funkcjonowanie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nie ma bezpośredniego wpływu – informuje zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej.

Pokreślił również, że minister do spraw gospodarki morskiej sprawuje nadzór nad zarządami portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki morskiej, które są spółkami prawa handlowego z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Podmioty zarządzające portami określają wysokość opłat portowych dla zawijających do nich statków.

– Co istotne, wysokość opłat portowych nakładanych przez podmioty zarządzające portami na armatorów, stanowi niewielką część całkowitej sumy zobowiązań armatorów, co skutkuje, tym że opłaty te nie mają bezpośredniego wpływu na zamianę wysokości stawek frachtowych – zaznaczył Krężel.

Podkreślił też, że w związku z obserwowanym spadkiem liczby połączeń oraz wysokości obrotu towarowego, również sytuacja gospodarcza podmiotów zarządzających portami ulega pogorszeniu.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.172.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.