PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dobra sytuacja na światowym rynku mleka

Autor:

Dodano:

Tagi:

Zadowalająca sytuacja na rynku mleka przejawiająca się wysokimi cenami tzw. commodities (mleko w proszku, masło) przełożyła się na zmianę struktury produkcji w kraju. W przeciągu pierwszych czterech miesięcy br. przedsiębiorstwa zatrudniające 50 osób i więcej zwiększyły przede wszystkim produkcję przetworów stałych - wynika z analizy BGŻ.



W okresie tym wytworzono o ponad 22 proc. więcej niż w analogicznym czasie 2010 r. mleka i śmietany w postaci stałej – produkcja osiągnęła poziom 40,6 tys. t – oraz o prawie 2 proc. więcej masła (58 tys. t). Podobnie jak w ubiegłym roku dynamicznie rozwijała się produkcja serów świeżych i twarogów – w styczniu - kwietniu br. zwiększyła się o ponad 8 proc. do 128 tys. t, wyhamowało natomiast obserwowane od wejścia Polski do UE tempo wzrostu produkcji jogurtów – do niespełna 1 proc. w skali rocznej. Ponadto, o prawie 10 proc. zmniejszono przetwórstwo mleka na śmietanę, a o ponad 3 proc. na sery dojrzewające

Zwiększone w stosunku do 2010 r. ilości mleka w proszku kierowane były w głównej mierze na rynki zagraniczne. W I kwartale br. eksport mleka i śmietany zagęszczonych zwiększył się o prawie 30 proc. w relacji rocznej, do 25,6 tys. ton. - Zawdzięczamy to przede wszystkim zwiększonym zakupom ze strony Algierii, gdzie sprzedaliśmy 8,7 tys. t produktu wobec zaledwie 0,5 tys. t w ubiegłym roku. Dzięki wzrostom cen zarówno OMP jak i PMP na rynkach światowych, wartość ich wywozu w badanym okresie zwiększyła się o 67 proc. do 60,5 mln euro. Biorąc pod uwagę wolumen, w I kwartale br. przedsiębiorstwa zwiększyły także eksport masła – o około 62 proc., do 10,2 tys. ton. Podstawowym rynkiem zbytu w tym roku stały się Niemcy, z około 21 proc. udziałem, oraz Uzbekistan (15 proc.) i Niderlandy (12 proc.) - informuje analityk BGŻ.

W przypadku pozostałych przetworów mleczarskich odnotowano spadek ilości wywozu. Sprzedaż zagraniczna serów i twarogów obniżyła się o około 13 proc. w relacji rocznej, do 29,0 tys. t, jogurtów, maślanki o 6 proc., do 31,5 tys. t, zaś mleka płynnego i śmietany o 68 proc., do 20,3 tys. ton.

Niemniej, wysokie ceny przetworów sprawiły, że całkowita wartość eksportu artykułów mlecznych zwiększyła się o około 14 proc. do 269,4 mln euro, w tym mleka w proszku o 67 proc. do 60,5 mln euro, masła o 117 proc. do 38,0 mln euro, a serwatki utrzymała się na poziomie z 2010 r., tj. 23,4 mln euro. Spadły natomiast przychody ze sprzedaży jogurtów – o około 2 proc., do 32,1 mln euro oraz serów – również o około 2 proc., do 90,6 mln euro.

Po ożywieniu notowanym w ubiegłym roku, w I kwartale br. ponownie obniżyły się obroty handlowe z Rosją. Wartość eksportu przetworów mleczarskich do tego kraju zmniejszyła się o około 30 proc., do 10,4 mln euro. Niemniej, co istotne, nadal rośnie sprzedaż w tym kierunku serów – w okresie styczeń-marzec br. o 8 proc., do 7,7 mln euro.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.98.96
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.