PARTNER PORTALU
  • partner portalu farmer.pl

KOWR: dobre wyniki w handlu zagranicznym branży mleczarskiej w 2020 r.

KOWR: dobre wyniki w handlu zagranicznym branży mleczarskiej w 2020 r. Fot. Shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

W ciągu 11 miesięcy ub.r. branża mleczarska wyeksportowała produkty o wartości 2,1 mld euro, podobnie jak rok wcześniej. Najwięcej z nich trafiło do Niemiec W strukturze wywozu dominującą pozycję zajmują sery i twarogi - informuje KOWR w swym raporcie o rynku mleka.



"W Polsce w okresie jedenastu miesięcy 2020 r., pomimo pogorszenia koniunktury na światowym rynku mleka, głównie w wyniku ograniczeń związanych z rozprzestrzenianiem się pandemii koronawirusa, przychody z eksportu produktów mlecznych uzyskane przez krajową branżę mleczarską kształtowały się na poziomie zbliżonym do notowanego w bardzo dobrym roku 2019" - czytamy w raporcie.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie styczeń-listopad 2020 r. wartość wywiezionych polskich produktów mlecznych wyniosła ponad 2,1 mld euro (9,5 mld zł). Jednocześnie wartośc importu tego asortymentu wyniósł blisko 1 mld euro (4,4 mld zł), o 1 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dodatnie saldo obrotów handlowych artykułami mleczarskimi w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. ukształtowało się na poziomie ponad 1,1 mld euro (5,1 mld zł), o 1 proc. wyższym niż przed rokiem.

Produkty mleczne z Polski tradycyjnie, eksportowane były przede wszystkim do UE. W okresie styczeń-listopad 2020 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 67 proc. Wpływy uzyskane z eksportu do UE obniżyły się o 10 proc., do 1,4 mld euro.

Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (18 proc. wartości -395 mln euro), Czechy (6 proc. - 137 mln euro), Wielka Brytania i Niderlandy (po 5 proc. - odpowiednio 108 mln euro i 101 mln euro).

Udział wywozu artykułów mleczarskich do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP) od 2014 r. jest niewielki i w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. wyniósł 6 proc. Jednak łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP była 2,3 razy większa niż w analogicznym okresie 2019 r. i wyniosła 129 mln euro.

Zwiększył się eksport produktów mleczarskich do krajów z poza UE i WNP do 0,6 mld euro. Było to o 16 proc. więcej niż w porównywalnym okresie 2019 r. Największy udział w eksporcie miały Chiny (5 proc. wartości wywozu - 109 mln euro), Algieria (4 proc. - 84 mln euro) oraz Arabia Saudyjska (2 proc. - 48 mln euro).

W strukturze wywozu produktów mlecznych dominującą pozycję zajmują sery i twarogi, których eksport w okresie styczeń-listopad 2020 r. stanowił 35 proc. wartości ogółem. Ogółem sprzedano ich zagranicę 244 tys. ton, głównie były to sery dojrzewające poduszkowe (tzw. żółte). Na kolejnych pozycjach uplasowały się mleko płynne i śmietana oraz mleko zagęszczone i w proszku.

10 proc. wartości stanowiły lody, a 9 proc. serwatka. Ich eksport w okresie styczeń-listopad ub.r. znacznie wzrósł odpowiednio o 14 i o 9 proc.

W obniżeniu uległ natomiast eksport masła i tłuszczów mlecznych.

Eksport odtłuszczonego mleka w proszku ukształtował się na poziomie 105 tys. ton, o 1 proc. niższym niż w okresie jedenastu miesięcy 2019 r. Pełnego mleka w proszku wyeksportowano około 25 tys. ton, o 8,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Warto też zaznaczyć, że Polska jest znaczącym producentem mleka w UE, szacuje się, że w 2020 r. pozyskano ok. 14,7 mln litrów tego surowca.

Jak informuje KOWR, w Polsce produkcja mleka surowego jest większa od zapotrzebowania rynku wewnętrznego. Od 2018 r. samowystarczalność utrzymuje na poziomie około 123-124 proc., a to oznacza, że znaczna jej część może być sprzedawana na rynkach zewnętrznych.

W latach 2015-2019 z Polski wywożono średnio 31 proc. wolumenu krajowej produkcji mleka. Ocenia się, że w 2020 r. udział ten wyniesie 33 proc.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.