PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Niemcy: Większy dobrostan zwierząt – wyższa cena mleka

Niemcy: Większy dobrostan zwierząt – wyższa cena mleka Według naukowców mleko wyprodukowane przy zachowaniu wyższych standardów ostatecznie musiałoby kosztować co najmniej 10 do 20 centów więcej; fot. Shutterstock

Niemieccy naukowcy opowiadają się za wprowadzeniem państwowego znaku dobrostanu zwierząt. Mogłoby to zapewnić większą przejrzystość w produkcji mleka.



W badaniu naukowcy z Instytutu Przemysłu Spożywczego ife w Kilonii (D) i Wyższej Szkoły Zawodowej w Kilonii zbadali po raz pierwszy koszty wyższych standardów dobrostanu zwierząt w produkcji mleka w Niemczech i wynikający z nich wzrost cen mleka w handel detaliczny.

Ich wyniki mają przede wszystkim pomóc producentom ocenić koszty i długoterminowe konsekwencje przejścia na produkcję mleka przy zachwaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt.

Coraz więcej konsumentów chce podniesienia standardów dobrostanu zwierząt. Nie ma jednak ogólnego wymogu etykietowania produktów, które by te standardy spełniały, ale zamiast tego jest mnogość etykiet, która utrudnia orientację i wybór konsumentom - piszą naukowcy. W swoim badaniu eksperci w pierwszej kolejności porównali wymagania związane z różnymi etykietami, odnotowali preferencje konsumentów w zakresie przestrzegania norm dobrostanu zwierząt, określili dodatkowe koszty dla gospodarstw, a także wysiłek, jaki mleczarnie ponoszą w związku z dodatkową ofertą w zakresie dobrostanu zwierząt.

Naukowcy ustalili dodatkowe koszty operacyjne, badając warunki operacyjne w 235 gospodarstw mleczarskich z ośmiu krajów związkowych. Na tej podstawie obliczyli, jakie inwestycje byłyby konieczne, aby osiągnąć wyższe standardy dobrostanu zwierząt.

Jako odniesienie używają znaku dobrostanu zwierząt „Dla większej ochrony zwierząt” niemieckiego Stowarzyszenia Ochrony Zwierząt, które zgodnie z ich analizami ustala najwyższe standardy w zakresie utrzymania krów mlecznych i jest podzielone na poziom podstawowy i poziom premium.

Na poziomie podstawowym dodatkowe koszty dla przedsiębiorstw wynoszą średnio 2,28 centa za litr, na poziomie premium średnio 2,64 centa za litr, z dużymi wahaniami w zależności od początkowej sytuacji. W mleczarniach dodatkowe koszty wynoszą od 5,7 do 18,9 centów za litr.

Według naukowców mleko wyprodukowane z zachowaniem wyższych standardów ostatecznie musiałoby kosztować co najmniej 10 do 20 centów więcej. Bardzo niewiele osób chce za to tyle zapłacić, chociaż z drugiej strony domaga się wiekszych działań na rzecz dobrostanu zwierząt. Naukowcy upatrują jednego z powodów takiej sytuacji w niskiej świadomości na temat poszczególnych etykiet dotyczących dobrostanu zwierząt.

Wielu konsumentów nie wie, jak rozpoznać produkty o wyższych standardach dobrostanu zwierząt. Wartość dodana wynikająca z przestrzegania norm dobrostanu zwierząt powinna być przedstawiana w sposób zrozumiały i godny zaufania. Można to osiągnąć na przykład poprzez jednolite i łatwo zrozumiałe państwowe oznakowanie dobrostanu zwierząt.

Prawnie wiążące oznakowanie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego zapewniłoby również, że etykieta szybko stałaby się dobrze znana.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Miki2 2021-02-01 14:40:27
    Naukowcy swoje a Lidl i aldi powie zwykłe po 5 centów albo zrobią jak z jaja i z chowu klatkowego i wcale nie będzie a wtedy mleko to mleko certyfikat kosztuje a cena jaka była taka będzie tylko koszty i podatki pójdą o 10 do20 centów w góre
  • o! 2021-02-01 14:37:37
    Tym sposobem konsument strzela sobie w kolano! Tylko mało kumaty troll typu miasto, wiadomo itp nie rozumie, że rolnik może nawet koncerty zwierzętom urządzać, tylko ostatecznie zapłaci za to konsument

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.7.202
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.