PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

PIM: Pomimo pandemii sektor mleczarski zamknął rok 2020 na plusie

PIM: Pomimo pandemii sektor mleczarski zamknął rok 2020 na plusie
Sektor mleczarski dość dobrze radzi sobie w warunkach trwającej pandemii, fot. shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

Pandemiczny 2020 rok początkowo zapowiadał się bardzo źle, na co złożyły się: niepewność w zakresie eksportu, czasowe wstrzymania dostaw zamówionych produktów, czy ryzyko ograniczeń w odbiorze surowca. Ostatecznie jednak rynek dość dobrze poradził sobie w trudnych warunkach.



Pomimo trudnych do funkcjonowania warunków, sektor mleczarski potrafi sobie poradzić, umie się zmobilizować i zamiast rozpaczać podejmuje szybkie i skuteczne działania.

- W pierwszej kolejności przygotowaliśmy schemat działań prewencyjnych związanych z COVID-19, głównie działań profilaktycznych i zaradczych. Konieczna była maksymalnie szybka komunikacja z prezesami lub dyrektorami zakładów, którzy non stop, o różnych porach natychmiast podejmowali działania. Dlatego stworzyłam grupę na jednym z komunikatorów, co znacząco usprawniło nam natychmiastową wymianę informacji oraz reakcji na kryzysy. To był czas maksymalnie wytężonej pracy, ale skuteczny - mówi Agnieszka Maliszewska dyrektor Polskiej Izby Mleka.

Jak informuje Agnieszka Maliszewska, w 2020 r. sytuacja finansowa sektora mleczarskiego poprawiła się w stosunku do 2019. Przychody z całokształtu działalności operacyjnej zwiększyły się o 1,8 proc. do 35,5 mld zł, w tym przychody ze sprzedaży produktów o 1,9 proc. do 31,2 mld zł. Wartość eksportu bezpośredniego z przedsiębiorstw mleczarskich zwiększyła się o 7,2 proc. do 6,0 mld zł. Większa dynamika przychodów niż kosztów operacyjnych skutkowała dużym wzrostem zysków, które w ujęciu brutto wzrosły o 54 proc. do 956,7 mln zł, a w ujęciu netto o 63 proc. do 776,0 mln zł. Większa dynamika zysku niż przychodów spowodowała, że poprawiły się wskaźniki rentowności brutto do 2,68 proc., wobec 1,77 proc. przed rokiem, a rentowności netto z 1,36 do 2,18 proc. Jednak przemysłu mleczarskiego pozostaje nadal niższa niż średnio w przemyśle spożywczym (4-5 proc.).

Coraz mniej mleczarni

Po raz kolejny widzimy tendencję topniejącej ilości zakładów i spółdzielni mleczarskich. Liczba przedsiębiorstw, zmniejszyła się ze 163 do 148. Oczywiście jest tu widoczny proces konsolidacji, ale też i dość spektakularnych upadłości. Najtrudniejsza w ostatnim czasie dotyczy bielskiego Bielmleku, którego upadłość odczują niestety najbardziej rolnicy, którzy zgodnie z prawem spółdzielczym, będą musieli pokryć straty do wysokości udziałów.

Według danych PIM, w 2020 r. w sektorze mleczarskim obserwowano spadek wartości nakładów inwestycyjnych o 10,5 proc. do 871,9 mln zł, co wynikało z obaw przed przyszłością związaną z pandemią. Warto zaznaczyć, że sektor mleczarski to nadal jedna z najważniejszych gałęzi polskiego sektora rolno- spożywczego. Udział mleczarstwa w całym rolnym sektorze to 12,2 proc.

Wysokie ceny mleka i koszty produkcji

W 2020 roku odnotowano rekordowo wysokie ceny płacone za mleko rolnikom. Ale nie można też zapominać o rosnących kosztach zarówno w gospodarstwach jak i kosztach działalności operacyjnej.

- W tym roku Polska Izba Mleka obchodzi jubileusz 13 lat działalności w sektorze mleczarskim.
Od 13 lat stale monitorujemy rynek mleczarski w kraju i za granicą. Prowadzimy mnóstwo działań wspierających polskie mleczarstwo nie tylko w obszarze promocyjnym, ale też legislacyjnym - mówi Agnieszka Maliszewska.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (6)

  • Zwiaz 2021-05-09 18:55:16
    Ta wypowiedź przynajmniej się klei. Bo to niektorexzwiazki produkują to za głowę się złapać. Przecież większość tych związkowców to emeryci. Pousadzali się i tak sobie są ;) A prawdziwego rolnego związku ni widu ni slychu.
  • 123 2021-05-07 18:00:15
    Wg mjej opinii nie ma w Polsce żadnych organizacji branżowych w mleczarstwie. Te organizacje co sa to tylko pod prezesów ( bo prezesy płacom, a chłopi nie płaca bo nie mają pieniędzy!). Ciekawe czy na przykład w zarządzie PIM-u jest choćby jeden rolnik-dostawca? hahahaha. Pytanie retoryczne. Lemingom z zarządów wyjaśniam, co to znaczy pytanie retoryczne: pytanie retoryczne – figura stylistyczna i retoryczna; pytanie zadane nie dla uzyskania odpowiedzi, lecz w celu skłonienia odbiorcy do przemyśleń na określony temat, podkreślenia wagi problemu; ewentualnie pytanie, na które odpowiedź jest oczywista.
  • Spódzielca. 2021-05-07 16:42:50
    Dodał bym że Pani Agnieszka wypowiadając się o branży mleczarskiej miała na myśli PIM i organizacje Pana Brosia które też utrzymujemy z naszych pieniędzy.
  • Producent Mleka 2021-05-07 16:15:24
    A my produceci mleka zamknęliśmy rok 2020 na minusie.Czyli my wzięliśmy na siebie utrzymanie NASZYCH SPÓŁDZIELNI MLECZARSKICH.Czyli pracowników prezesów i tak dalej.
    • Henryk VIIII 2021-05-07 17:54:42
      Slusznie! Swiete slowa. Dla prezesików i organizacje typu PIM czy Kz itp - branża to prezesy i zaklady! A NIE PRAWOWICI WLASCICIELE spoldzielni! Niektorzy prezesi powinni sie zecwstydu pod ziemie zapaść! No ale trza by ów wstyd miec! Jeden prezes niższego wzrostu i z kosmicznym ego o lekko SFILCOWANEJ I GARBATEJ moralnosci zarządal aby w statucie umiescic zapis zakazujacy krytyki prezesa. Czyli : SIARA! I wszystko jasne...;((
      • Student 2021-05-07 18:01:17
        niemożliwe? To Sfilcowatemu odwaliło?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.170.64.36
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.