Eksport jest kluczowy dla rozwoju sektora rolno-spożywczego. Jak jednak można zwiększyć potencjał eksportowy polskiego mięsa? Przede wszystkim wykorzystywać nadarzające się okazje do zdobycia nowych rynków lub umocnienia pozycji na nich, a tych pojawiło się w ostatnim czasie kilka, jak poinformował nas Tomasz Parzybut, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.
Eksport wieprzowiny do Ukrainy
– To dobry moment na rozmowy o potencjale eksportowym, szczególnie w kontekście mięsa wieprzowego. Świetną okazją ku temu jest otwarcie na mięso wieprzowe rynku ukraińskiego. To my, jako jedyni tak naprawdę w UE walczący z ASF, jako jedyny kraj możemy wysyłać mięso z drugiej strefy na Ukrainę. Jest to wielki sukces inspekcji weterynaryjnej i resortu rolnictwa – mówił Parzybut. – Eksport mięsa na Ukrainę i do Wielkiej Brytanii jest coraz większy i liczmy, że w tym roku jeszcze się rozwinie – dodał.

Czytaj więcej
Polskie mięso zdobędzie nowe rynki eksportowe?
Promocja na rynkach poza UE
Nasz rozmówca podkreślił, że kilka tygodni temu Komisja Europejska przedstawiła informacje dotyczące dofinansowań na promocję produktów na rynkach pozaunijnych.
– Są to ogromne pieniądze, które Stowarzyszenie chce wykorzystać na promocję mięsa wieprzowego i wołowego w Wielkiej Brytanii. To są bardzo dobre i bliskie rynki, które dotyczą tak naprawdę małych, średnich i dużych podmiotów – mówił Parzybut.
Wołowina na rynki azjatyckie
– Niedawno zorganizowaliśmy spotkanie z MRiRW, podczas którego minister Kołakowski, szczególnie w kontekście mięsa wołowego, podkreślał rynki azjatyckie. Oczywiście zgadzam się z nim, ponieważ to są doskonałe rynki, które co prawda są dalsze i dotyczą większych zakładów, ale są ogromnie perspektywiczne. Mówię o Wietnamie, Filipinach, Korei Południowej i Japonii. To są rynki, które dają nam ogromne możliwosci eksportowe – tłumaczył nasz rozmówca.

Komentarze