OSM w Łowiczu, to trzecia co do wielkości spółdzielnia w kraju, pod względem wielkości przychodów i przerobu mleka. Powstała w 1906 roku. Posiada trzy zakłady produkcyjne w Łowiczu, Toruniu i Kutnie. W 2017 r. wartość przychodów ogółem wyniosła ponad 1,6 mld zł i była o 16 proc. większa niż rok wcześniej - poinformował na konferencji prasowej Jezierski.

Jak mówił wiceprezes, w roku 2017 r. łowickie mleczarnie przerobiły rekordową ilość mleka - ponad 573 mln litrów; dziennie przerabiane jest 1,5 mln litrów mleka. Ze spółdzielnią pracuje 5,5 tys. rolników.

Głównym produktem "Łowicza" jest mleko UHT. Ponadto spółdzielnia wytwarza śmietanki, sery dojrzewające i twarogowe, masło, desery mleczne. Wyroby te produkowane pod marką własną, ale także pod markami klientów (55 proc. produkcji) np. zagranicznych klientów Lidla czy odbiorców chińskich.

Ok. 55 proc. produkcji "Łowicza" trafia do sieci handlowych, a 20 proc. jest sprzedawane w handlu tradycyjnym. - Duży potencjał widzimy w kanale HoReCA, są to produkty specjalistyczne dla piekarni cukierni czy restauracji - powiedział Jezierski.

22 proc. produkcji znajduje nabywców zagranicą. Oprócz rynku europejskiego, produkty z Łowicza są eksportowane do krajów Azji, w tym do Chin, Afryki, do Stanów Zjednoczonych, a ostatnio do Ameryki Południowej. Do zagranicznych klientów trafia głównie mleko UHT, serwatka, napoje jogurtowe.

"Dla Polski eksport produktów mleczarskich jest bardzo ważny. Przy produkcji ponad 11 mld litrów, ok. 30 proc. surowca musi być wywiezione z Polski, bo niestety konsumpcja mleka w Polsce jest na poziomie 219 litów na osobę rocznie" - zaznaczył wiceprezes dodając, że dla porównania w USA i krajach skandynawskich spożycie wynosi ok. 500 litrów na osobę, a średnia unijna jest na poziomie 362 l na głowę, a więc jest potencjał do zwiększania konsumpcji. Jego zdaniem, polskie społeczeństwo będzie więcej zjadało wyrobów mlecznych, kiedy będzie rosła świadomość u konsumenta i jego zamożność. Widać to po programie 500+, który istotnie wpłynął na zwiększenie spożycia mleka.

Wiceprezes poinformował, że w ostatnich miesiącach firma zainstalowała nową linię do nalewania mleka UHT. Zastosowany został nowy rodzaj nakrętki - nieznany dotychczas na polskim rynku, zmieniona szata graniczna, która zastąpiła znaną od lat klientom "łowiczankę" wzorzystym łowickim pasiakiem. Zaznaczył, że zmiana opakowań poprzedzona była wcześniejszym badaniem. Dodał, że konsumenci pozytywnie ocenili nowe opakowania produktów z Łowicza. Mleko UHT w nowych opakowaniach jest produkowane od marca br., a śmietanka od października ub.r.

Nie tylko został odnowiony wizerunek produktów, ale także zmieniona została dystrybucja produktów. Jednocześnie zmieniony został asortyment wytwarzanych wyrobów. Spółdzielnia zrezygnowała z produkcji ponad 220 rodzajów produktów, które sprzedawały się słabiej. Chodziło zmniejszenie kosztów produkcji i specjalizacje zakładów - wyjaśnił Jezierski. Obecnie wytwarzane jest 600 produktów, w tym 150 pod marką "Łowicz".

W tym roku są planowane dalsze inwestycje na kwotę 15 mld zł. Będzie to druga linia do nalewania mleka. Jej uruchomienie jest planowane w lipcu br. Drugą będzie budowa nowej masłowni, która ma przyspieszyć jego wytwarzania i zoptymalizować koszty produkcji.