Związek Polskie Mięso, kontynuując projekt „Szlakiem Polskiego Mięsa”, zorganizował na początku grudnia kolejne, wyjazdowe spotkanie pt. Study Tour: „Szlakiem Polskiego Mięsa – smakuj wołowinę!”. Wydarzenie odbyło się w Pensjonacie Raj w Rajgrodzie. Miało ono charakter promocyjno-informacyjny i było okazją do spotkania przedstawicieli mediów ogólnopolskich, reprezentujących prasę, radio, telewizję oraz media internetowe i zapoznania się z zagadnieniami związanymi z produkcją polskiej wołowiny.

Pierwszy dzień spotkania rozpoczął się degustacyjną kolacją przygotowaną na bazie polskiej wołowiny. Uroczysta kolacja przygotowana została przez szefa kuchni Marcina Budynka, specjalizującego się w daniach mięsnych. Poczęstunek zaprezentował ogromną różnorodność polskiej wołowiny oraz możliwości jej wykorzystania w kulinariach, zarówno w profesjonalnej pracy gastronomicznej, jak również kuchni domowej.

Pieczony antrykot, fot. Związek Polskie Mięso
Pieczony antrykot, fot. Związek Polskie Mięso

Drugi dzień „Szlakiem Polskiego Mięsa – smakuj wołowinę!” rozpoczął się wizytą w zakładzie mięsnym w Szczuczynie. Zakład należący do spółki Zakłady Mięsne Zakrzewscy ma być jednym z najnowocześniejszych zakładów rozbioru mięsa wołowego w Europie. Jak pierwszy zakład w Polsce będzie posiadał system pełnej identyfikacji. Obecnie znajduje się w końcowej fazie budowy. Planowe otwarcie ma nastąpić w pierwszym kwartale 2022 r.

Nowy zakład należący do spółki ZM Zakrzewscy, fot. Związek Polskie Mięso
Nowy zakład należący do spółki ZM Zakrzewscy, fot. Związek Polskie Mięso

Kolejnym punktem programu była wizyta w gospodarstwie zajmującym się hodowlą bydła mięsnego, podczas której gospodarz przybliżył gościom historię gospodarstwa oraz przedstawił jak wygląda hodowla bydła rasy Limousine.

Wizyta w gospodarstwie zajmującym się hodowlą bydła rasy Limousine, fot. Związek Polskie Mięso
Wizyta w gospodarstwie zajmującym się hodowlą bydła rasy Limousine, fot. Związek Polskie Mięso

Podczas wydarzenia poświęconego polskiej wołowinie nie mogło zabraknąć wykładu na temat faktycznego wpływu produkcji mięsa wołowego na środowisko. W roli eksperta wystąpił Jacek Zarzecki, prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, który odniósł się do najczęstszych mitów dotyczących hodowli bydła i spożywania wołowiny.

Wykład Jacka Zarzeckiego na temat faktycznego wpływu hodowli bydła na środowisko, fot. Związek Polskie Mięso
Wykład Jacka Zarzeckiego na temat faktycznego wpływu hodowli bydła na środowisko, fot. Związek Polskie Mięso

Jednym z powszechniejszych zarzutów stawianych hodowli bydła jest zużywanie 15 tys. litrów wody na wyprodukowanie 1 kg wołowiny.  

Jak podkreślił Zarzecki, mit ten opera się na braku rozróżnienia trzech rodzajów wody – zielonej (zawartej w roślinach, które zjadają zwierzęta), szarej (potrzebnej do obróbki po uboju) oraz niebieskiej (wypijanej przez zwierzęta podczas ich życia). Jak podał ekspert, 90 proc. wody niezbędnej do produkcji wołowiny stanowi woda zielona, 3 proc. woda szara, zaś woda niebieska 4 proc. Ponadto nowsze badania wskazują, że do produkcji 1 kg wołowiny potrzeba od 70 do 540 litrów wody niebieskiej, która może być wykorzystywana przez ludzi, jak dodał Zarzecki.

– Staramy się walczyć z tymi mitami, ale niestety z pewnymi utartymi schematami coraz trudniej jest wygrać. Może dlatego, że konsumenci nie korzystają z wiedzy eksperckiej, tylko z Internetu, gdzie najczęściej pojawiają się takie informacje – wskazał.

Zwieńczeniem dnia były warsztaty kulinarne z szefem kuchni Marcinem Budynkiem, który przybliżył uczestnikom kulinarne tajniki przygotowywania mięsa wołowego, a następnie zaserwował kolację degustacyjną.

Warsztaty kulinarne z szefem kuchni Marcinem Budynkiem, fot. Związek Polskie Mięso
Warsztaty kulinarne z szefem kuchni Marcinem Budynkiem, fot. Związek Polskie Mięso

Na koniec warsztatów, każdy z uczestników otrzymał pamiątkowy dyplom, wręczony przez Witolda Choińskiego, prezesa Związku Polskie Mięso. 

„Szlakiem Polskiego Mięsa – smakuj wołowinę!” to unikalne wydarzenie, które pomaga budować pozbawiony mitów wizerunek polskiego mięsa wołowego. Uczestnicy mogli zdobyć merytoryczne informacje na temat produkcji polskiej wołowiny oraz jej walorów smakowych i jakościowych.