PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Szajner: Strategia „Od pola do stołu” powinna być realizowana w układzie globalnym

Szajner: Strategia „Od pola do stołu” powinna być realizowana w układzie globalnym
Szajner: Strategia „Od pola do stołu” powinna być realizowana w układzie globalnym fot. Shutterstock

Jeżeli takie działania nie będą prowadzone również na rynkach konkurencyjnych, wówczas procesy dostosowawcze prowadzone w UE, które będą wymagały dużych nakładów inwestycyjnych i mogą skutkować wzrostem kosztów i cen produktów, doprowadzą do pogorszenia konkurencyjności cenowej unijnych produktów na rynkach międzynarodowych, jak stwierdza dr Piotr Szajner z IERiGŻ pytany o największe szanse i zagrożenia dla polskiego sektora mleczarskiego związane ze strategią „Od pola do stołu”.



– Wyzwań i szans jest bardzo dużo i dotyczą one różnych sfer. Strategia „Od pola do stołu” dotyczy trzech sfer, tj. ekonomicznej, środowiskowej i społecznej. Największe wyzwania będą oczywiście dotyczyły realizacji wszystkich celów szczegółowych. Głównym celem jest stworzenie zrównoważonego łańcucha, który będzie spełniał wszystkie te cele, natomiast realizacja głównego celu będzie wymagała realizacji celów szczegółowych – Zaznaczył dr Piotr Szajner, kierownik Zakładu Badań Rynkowych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, pytany jakie są największe szanse i zagrożenia dla polskiego sektora mleczarskiego związane ze strategią „Od pola do stołu”. – Ważne, żeby to wszystkie cele, które będą realizowane w Unii Europejskiej realizowane były również w układzie globalnym. (…). Jeżeli takie działania nie będą prowadzone również na rynkach konkurencyjnych, wówczas te głębokie procesy dostosowawcze, które będą prowadzone w UE i będą wymagały dużych nakładów inwestycyjnych i mogą skutkować wzrostem kosztów i cen produktów, doprowadzą do pogorszenia konkurencyjności cenowej unijnych produktów na rynkach międzynarodowych. Trudno będzie konkurować z krajami, które takich standardów nie będą wprowadzały – dodał.

Jak podkreślił dr Szajner, strategia „Od pola do stołu” niesie ze sobą wiele szans, a jej cele są ambitne i szczytne, jednak na drodze do osiągnięcia jej założeń czeka wiele wyzwań. Pytaniem pozostaje czy wszystkie te cele są możliwe do zrealizowania jednocześnie, ponieważ w niektórych aspektach wzajemnie się wykluczają.

– Niewątpliwie istnieje poważne zagrożenie czy nasze rozdrobnione gospodarstwa rolne i niewielkie spółdzielnie mleczarskie będą w stanie udźwignąć takie wymagania dostosowawcze – stwierdził nasz rozmówca.

„Od pola do stołu”, a masło i sery dojrzewające

W dyskusjach na temat strategii „od pola do stołu” pojawiają się obawy o jej wpływ na spożycie masła i serów dojrzewających. Zdaniem naszego rozmówcy istnieje pewne zagrożenie w tej kwestii, jednak nie jest ono duże.

– Istnieje takie zagrożenie, może nie jest duże, ale istnieje. Otóż w strategii „Od pola do stołu” jednym z celów szczegółowych jest promocja zrównoważonej konsumpcji żywności. Chodzi głównie o redukcję konsumpcji cukru, ale również i produktów zwierzęcych, szczególnie produktów tłuszczowych. Na rynku mleka produktami tłuszczowymi są masło i sery dojrzewające. Gdyby takie działania były promowane, gdybyśmy tworzyli model konsumpcyjny ograniczający konsumpcję produktów zwierzęcych, a w szczególności produktów tłuszczowych, to najbardziej narażone będą masło i sery dojrzewające – stwierdził dr Szajner.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.51.151
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.