PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wierzbicki: Mamy rezerwy w zarządzaniu kulinarną jakością wołowiny

Wierzbicki: Mamy rezerwy w zarządzaniu kulinarną jakością wołowiny
Polska ma rezerwy w zarządzaniu kulinarną jakością wołowiny, fot. shutterstock
www.portalspozywczy.pl

Autor:

Dodano:

Tagi:

- Niewystarczające zarządzanie jakością kulinarną w zakładach przyczynia się do znacznie niższych cen naszej wołowiny niż średnia UE. W tych obszarach mamy rezerwy - mówi nam Jerzy Wierzbicki, prezes PZPBM.



Jerzy Wierzbicki wylicza że największymi wyzwaniami dla sektora wołowego w 2020 roku były pandemia, zakłócenia w łańcuchu dostaw spowodowane zamykaniem granic, wyłączanie niektórych fabryk np. skór bydlęcych oraz zamknięcie rynku HoReCa.

- Spadek cen dotknął tych rolników którzy musieli sprzedawać, bo żywiec osiągnął wagę rzeźną. W ostatnim kwartale 2020 ceny ruszyły w górę i aktualnie są na stosunkowo dobrym poziomie - dodał.

Prezes PZPBM wskazuje, że pandemia nie zmieniła nawyków konsumenckich w przypadku wołowiny.

- Konsumpcja wołowiny według naszych szacunków ponownie wzrosła w Polsce w 2020 r., co nas cieszy. Nie mamy twardych danych na temat poszczególnych kanałów sprzedaży. Jednak wnioskując z faktu zamknięcia rynku Horeca i wzrostu konsumpcji per capita w Polsce, konsumenci zwiększyli zakupy w sklepach - dodaje.

Wierzbicki przyznaje, że początek pandemii był dla branży bardzo trudny.

- W wielu krajach zamkniecie gastronomii i hotelu spowodowało zapaść np. w Hiszpanii, Portugalii. W innych jak np. we Francji konsumenci zwiększyli zakupy w marketach. W Polsce spadek cen spowodowany trudnościami w eksporcie przyczynił się do wzrostu konsumpcji - mówi.

- Branża mięsna w szczególności w Irlandii i UK była pod presją bezumownego brexitu. Na szczęście dla producentów wołowiny, w szczególności dla producentów żywca wołowego, negocjacje zakończyły się umową. Aktualnie nie widzimy negatywnych skutków brexitu w sektorze wołowiny z wyjątkiem podniesienia cen transportu do UK. Zwykle kursy powrotne na razie są „na pusto" - dodaje.

Jakie perspektywy rysują się na kolejne miesiące 2021 roku przed branżą wołową?

- Ostatnie pół roku nastraja nas pozytywnie. Ceny wzrosły i utrzymują się na przyzwoitym poziomie. Szanse dla producentów żywca to nowe rzeźnie, które otwierają się w Polsce w tym roku. Z drugiej strony będzie to wyzwanie dla dotychczas działających rzeźni. Szansą są zmiany w systemie QMP, który zmienia się w kierunku produkcji zrównoważonej poprzez podniesienie wymagań dobrostanu zwierząt, obniżanie emisji, poprawa zdrowia zwierząt i wzmocnienie odporności ekonomicznej gospodarstw. Te kierunki zmian zostały wypracowanie przez Platformę Zrównoważonej Wołowiny, która z kolei została uznana przez Europejski Okrągły Stół Zrównoważonej Wołowiny. Dostosowujemy się do trendów konsumenckich i zmieniającej się polityki nakreślonej w ramach strategii od pola do stołu. Kolejnych szans upatrujemy we wdrożeniu obiektywnej oceny EUROP. Są szanse, że ponad 50% ubojów w Polsce zostanie objęte klasyfikacja przy pomocy obiektywnych urządzeń. Czekamy na decyzję ARIMR w tej sprawie - dodaje.

Wierzbicki nie ukrywa, że branża zmaga się z szeregiem trudności utrudniających rozwój.

Czytaj więcej na portalspozywczy.pl

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • brzoza 2021-05-12 06:12:36
    Nowo mowa UE zarządzanie jakością i aplikacja do osoby uśrednionej w celu osiągnięcia celu , zakończonego wydaleniem.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.239.170.169
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.