PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wierzbicki: Rośnie presja na stygmatyzowanie produkcji zwierzęcej

Wierzbicki: Rośnie presja na stygmatyzowanie produkcji zwierzęcej
Przed rolnikami zajmującymi się produkcją zwierzęcą rodzi się coraz więcej wyzwań, fot. shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

Coraz częściej zdarzają się ataki na produkcję zwierzęcą, którą oskarża się o niekorzystny wpływ na środowisko i zdrowie ludzi. Czym podyktowane są takie działania i co oznaczają dla producentów rolnych? Odpowiada Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.



- Aktualne wyzwania w branży to nieustająca poprawa efektywności produkcji w tym poprawa żywienia i utrzymania zwierząt, poprawa jakości tusz wołowych, wyzwania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt, poprawa profilaktyki i zdrowia, zwłaszcza w przypadku cieląt pozyskiwanych do opasania od krów mlecznych – informuje Wierzbicki.

Ekologizacja produkcji zwierzęcej

Wśród nowych wyzwań znajduje się również konieczność obniżania emisji gazów w procesie produkcji, zmiany w kierunku produkcji niskoemisyjnej. Prawdopodobnie Krajowy Plan Strategiczny będzie motywował do takich zmian. Kolejne wyzwania to ekologizacja produkcji w sensie oszczędniejszego, bardziej zrównoważonego gospodarowania nawozami.

- Widzimy też nasilającą się presję na stygmatyzowanie produkcji zwierzęcej, oskarżanie mięsa o szkodliwość dla zdrowia, dla klimatu, dla środowiska. Musimy liczyć się z koniecznością zdecydowanej obrony dla kontynuowania wsparcia dla wszystkich rodzajów produkcji rolnej w ramach unijnej polityki promocji bo są próby wykluczenia z tej polityki mięsa. Próby wykluczenia mięsa z promocji to początek politycznych działań które mogą realnie przełożyć się na wzrost kosztów, spadek dochodów producentów żywca wołowego, hodowców bydła mięsnego i skutkować trwałymi niekorzystnymi dla rolników zmianami – podkreśla Wierzbicki.

Wyższe ceny bydła

Pomimo szeregu wyzwań notowania wołowiny utrzymują się na przyzwoitym poziomie. W tym roku ceny liczone w PLN przebiły poziomy z 2018 r. Jedną z przyczyn jest wysoki kurs EUR. Druga przyczyna to obniżenie ilości dostarczanego żywca wołowego. Przewaga popytu nad podażą wspierała wzrost ceny.

- Z końcem kwietnia i początkiem maja widać tendencję do sezonowej obniżki cen, które zwykle w II i III kwartale są najniższe – informuje Prezes PZPBM.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Rolnik pasjonat 2021-05-18 11:58:00
    Jeśli w nowej perspektywie finansowej nie zwiększą dopłat do zwierząt to mali hodowcy pozamykają produkcję,niech rządzący z danych arimr wyciągną wnioski ile gospodarztw rocznie ubywa z rejestru zwierząt, pozostaną tylko gospodarstwa wielkie gdzie będzie po kilkaset sztuk bydła czy kilka tysięcy sztuk trzody, jeśli takie chcą mieć gospodarstwa to niech dalej jadą tylko na propagandzie a nie na konkretnych działaniach, przy dzisiejszych cenach zbóż czy pasz to jakby rolnik sprzedał płody prosto z pola miałby większy zysk niż sprzedając te płody w postaci wyprodukowanego mięsa czy mleka, ma z tego tylko przysłowiową robotę i gnój, do takiej chorej sytułacji na świecie doszło,
  • x6 2021-05-18 11:03:28
    dabili nigdy nie brakowało
  • Darek 2021-05-18 08:19:07
    #Hodowcyrazem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.228.52.223
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.