PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Czy optymalizacja produkcji trzody chlewnej jest szansą dla polskiego producenta?

Autor: Artykuł promocyjny dostarczony przez UPEMI

Dodano: 18-12-2018 13:00

Trudna sytuacja na rynku wieprzowym, znaczące zmiany w liczbie gospodarstw utrzymujących świnie, przy jednoczesnym wzroście wymagań w otoczeniu produkcji, wymagają dokładnego przeanalizowania kosztów produkcji i zastanowienia się nad poprawą opłacalności hodowli.



Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego wychodząc naprzeciw potrzebom hodowców prowadziła w bieżącym roku kampanię skierowaną do producentów trzody chlewnej. Program miał na celu  zwiększenie wiedzy z zakresu optymalizacji i jakości produkcji trzody chlewnej.

Najważniejszymi działaniami projektu były spotkania szkoleniowe z udziałem  hodowców trzody chlewnej z województw kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego, reprezentujących regiony o największej koncentracji produkcji, a także rodzinnym charakterze samych gospodarstw. Program tych szkoleń w dużej mierze odnosił się do aktualnej sytuacji i uwarunkowań krajowej produkcji trzody chlewnej, ale poruszał także problematykę zdrowia świń i bioasekuracji stada, czy genetyki zwierząt i rozrodu, tak istotnych przy stale spadającym, krajowym pogłowiu loch. Omawiano również zagadnienia żywienia, stanowiące lwią część kosztów produkcji. W myśl zasady, iż o końcowym wyniku finansowym decyduje triumwirat genetyki, żywienia i jakości środowiska, przedstawiano wpływ zarówno warunków utrzymania, jak i mikroklimatu, właśnie na dochodowość chowu i hodowli. Ważnym aspektem tych spotkań była również dyskusja o jakości wieprzowiny i systemach jakości.

Duże zainteresowanie hodowców i toczące się w trakcie spotkań dyskusje pokazały, że działania kampanii i ich tematyka były zbieżne z oczekiwaniami uczestników. Hodowcy nie tylko znaleźli potwierdzenie nękających ich problemów w ogólnokrajowej statystyce, ale również mogli przekonać się o technicznych możliwościach wyjścia z zaistniałego impasu. Niewątpliwie, najistotniejszym wyzwaniem dla dużej części uczestników okazywał się rachunek ekonomiczny i jego wykorzystanie w estymacji efektywności ekonomicznej produkcji. Niewielu jeszcze hodowców prowadzi pełną kalkulację kosztów, koncentrując się zasadniczo na aspektach hodowlanych. Ważnym i ciekawym tematem okazał się też ekonomiczny wymiar kwestii organizacji produkcji. Długość cykli produkcyjnych, czasu odchowu, jałowienia, skuteczności pokrycia, liczby urodzonych i odchowanych zwierząt, terminu odsadzenia, omawiane na podstawie przykładów, okazywały się mieć równie wymierny, złotówkowy efekt dochodowości. Największym wyzwaniem na drodze do jakości i optymalizacji produkcji świń jest żywienie zwierząt.

Żywa dyskusja toczyła się także przy omawianiu tematyki jakości wieprzowiny i związanych z tym systemów certyfikacji. Poparte przykładami badań konsumenckich, preferencje wyboru konsumentów  zainteresowały uczestników spotkań, podobnie jak ogólnorynkowy trend do upowszechniania takiej certyfikacji. Wyniki badań pokazały, że czytelny certyfikat i znak na opakowaniu, wpływają znacząco na konsumenckie wybory, przy ujednoliconych cenach na sklepowej półce. Zwłaszcza młodzi hodowcy, zainteresowani byli jakością i certyfikacją swojej produkcji.

Zrealizowana przez UPEMI kampania promocyjno–informacyjna była jedną z nielicznych w ostatnich latach, dedykowanych wyłącznie dla producentów trzody chlewnej. Oprócz prezentacji najnowszych branżowych trendów i rozwiązań, kolejne spotkania były też okazją do rozmów i wymiany informacji między samymi hodowcami.

Materiał powstał w ramach projektu „Jakość i optymalizacją przyszłością produkcji polskiej trzody chlewnej” finansowanego z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.