– W Polsce zdecydowana większość kur niosek mieszka w klatkach i tam znosi jaja. Chcąc zmienić ten stan, w trosce o dobrostan zwierząt, 31 grudnia 2021 roku sieć Biedronka wycofa świeże jaja klatkowe z oferty. Stanie się to 4 lata wcześniej niż pierwotnie zadeklarowany termin. Pierwszym regionem sieci, który wprowadzi tę zmianę, będzie Warszawa, już od 1 stycznia 2021 roku – czytamy w komunikacie.

W 2019 roku w Polsce blisko 50 milionów kur zniosło ponad 10 miliardów jaj przeznaczonych do spożycia. Chów alternatywny - czyli ściółkowy, wolnowybiegowy oraz ekologiczny - stanowi mniej niż 20 proc. udziału w hodowli niosek, jak zaznacza sieć dyskontów.

Jak zaznaczano, w 2019 r. w Biedronce 25 proc. sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub ekologicznego, natomiast w 2018 r. było to 20 proc. świeżych jaj. Dzisiejsza deklaracja oznacza, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2,1 lub 0, a wycofa „trójki”.

Pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego, jak podkreśla sieć.

– Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka.

Decyzja dotyczy zarówno świeżych jaj sprzedawanych pod markami własnymi Biedronki, jak i marek pozostałych producentów. W ciągu najbliższego roku jaja z chowu klatkowego będą sukcesywnie wycofywane z kolejnych regionów na terenie kraju.