PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci drobiu: ceny jaj mogą wzrosnąć

Producenci drobiu: ceny jaj mogą wzrosnąć Fot. Shutterstock

- Wylęgi piskląt kur nieśnych są najniższe od trzech lat. Jeśli ten trend się utrzyma, to skokowo spadnie pogłowie niosek, a to z kolei ograniczy podaż jaj na rynku i spowoduje wzrost ich cen - oceniła w rozmowie z dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz Katarzyna Gawrońska.



- Sezonowość na rynku hurtowym jaj powoduje, że ostatni kwartał każdego roku jest jednym z najlepszych okresów pod względem cen uzyskiwanych przez hodowców kur nieśnych. Jednak niezależnie od tego, że rozpoczął się czas na podwyżki cen jaj, producenci oczekują, że jeszcze większe wzrosty będą miały miejsce za kilka miesięcy - powiedziała Gawrońska.

Dodała, że prognozy te opierają się na analizie wskaźników m.in. dotyczących wylęgów piskląt. Jak wyjaśniła, ostatnie miesięczne informacje pokazują, że są one najniższe od trzech lat a ponadto jest znacznie mniej jaj przeznaczanych na wylęgi. Zdaniem dyrektor KIPDiP, jeśli trend obserwowany od dwóch miesięcy się utrzyma, to skokowo spadnie pogłowie niosek, a to z kolei ograniczy podaż jaj na rynku i spowoduje wzrost ich cen.

Dotychczasowe dane o wylęgach świadczą, że pogłowie towarowych kur nieśnych na fermach spadło od początku roku o ponad 1 mln sztuk. Jeszcze bardziej - bo aż o 1, 2 mln sztuk - spadło pogłowie kur ogólnoużytkowych, czyli ptaków przeznaczonych do chowu przyzagrodowego.

- Tak duże zmiany w populacji kur muszą znaleźć odzwierciedlenie w cenach jaj. Z naszych symulacji wynika, że impuls wylęgowy najwcześniej przełoży się na ceny hurtowe w lutym przyszłego roku, a najpóźniej na wiosnę. W tej chwili skala podwyżek jest jeszcze trudna do oszacowania - zaznaczyła Gawrońska.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz ocenia, że obserwowane zmniejszanie produkcji wiąże się prowadzeniem inwestycji przez kilku dużych producentów i w tzw. alternatywne metody chowu kur (np. na wolnym wybiegu). Według Gawrońskiej popyt na jaja (ściółkowe i z wolnego wybiegu) rośnie, ale nadal najwięcej sprzedaje się jaj pochodzących z chowu klatkowego. - Na razie zainteresowanie jajami z chowu alternatywnego nie jest na tyle duże, by producenci mogli realizować duże inwestycje; w najbliższym czasie rynek zweryfikuje, czy konsumenci są gotowi płacić za nie wyższe ceny - powiedziała dyrektor.

Z danych KIPDiP wynika, że w Polsce jest ok. 48,5 mln sztuk kur niosek, z czego ok. 85 proc. w chowie klatkowym, 11,2 proc. - w ściółkowym, 3,6 proc. - na wolnym wybiegu i zaledwie 0,7 proc. - to kury nioski w chowie ekologicznym.

Według Izby, prognozowane wzrosty cen hurtowych jaj niekoniecznie muszą się przełożyć na wzrosty cen detalicznych. Zdaniem dyrektor, w tym przypadku wiele zależy od polityki handlowej dużych sieci marketów. - Jeśli zechcą one zrezygnować z części swojej marży to może się okazać, że zwyżki cen dla konsumentów będą niewielkie albo nie wystąpią wcale - powiedziała Gawrońska. 

Już 7 listopada w Warszawie jedno z najważniejszych wydarzeń w rolniczym kalendarzu. Szerokie grono znamienitych gości i dziesiątki sesji, w których poruszamy aktualne i ważne dla rolników tematy. Zarejestruj się teraz!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.249.234
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.