PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci drobiu mogą utracić wysokomarżowe towary

Producenci drobiu mogą utracić wysokomarżowe towary fot. Shutterstock

Autor:

Dodano:

Tagi:

Firmy stanowiące około 70% polskiej produkcji drobiowej przeciwstawiają się m.in. zatrzymaniu eksportu mięsa halal i koszer, ograniczaniu stosowania importowanej soi w paszach, nieefektywnej promocji polskiego drobiu i licznym przekłamaniom na temat produkcji polskiej żywności.



Przedstawiciele największych firm drobiarskich, m.in. Cedrob, KPS Partners, ResDrob i Wipasz zajęli wspólne stanowisko w sprawie najważniejszych wyzwań sektora produkcji mięsa z kurczaka.

Pojawienie się grypy ptaków i koronawirusa znacząco pogorszyły kondycję hodowców i przetwórców mięsa drobiowego. Przede wszystkim ograniczyły eksport do krajów trzecich czy sektora Horeca (restauracje, hotele, catering) w Europie. Był to dotkliwy cios, ponieważ blisko 50% polskiej produkcji kurczaka jest wysyłana za granicę. Dlatego branża jest zaskoczona i zaniepokojona propozycjami zmian uderzającymi m.in. w ubój religijny.

Ubój religijny umożliwia produkcję mięsa halal i koszer, które są wysokomarżowymi produktami wysyłanymi do krajów muzułmańskich i Izraela, ale także krajów europejskich, gdzie mieszka duża diaspora wyznawców islamu i judaizmu. Kraje arabskie, to atrakcyjne rynki, o których otwarcie zabiegały przez wiele lat firmy i same służby państwowe. Teraz w momencie największego kryzysu od lat, eksport do tych krajów umożliwiał branży drobiowej powstrzymanie fali zwolnień. Krótko po ogłoszeniu propozycji ograniczeń produkcji mięsa, według metod wymaganych przez wyznawców innych religii, wielu zagranicznych partnerów biznesowych wyraziło konieczność poszukiwania dostawców z innych krajów.

Polski eksport mięsa halal i koszer (zarówno wołowiny jak i drobiu) to według danych z 2018 roku około 2 mld zł. przychodów rocznie oraz wpływy do budżetu państwa zmagającego się z kryzysem gospodarczym. Branża podkreśla, że wprowadzenia przepisów ograniczających ubój religijnych pociągnie za sobą tysiące zwolnień i kolejne straty pogrążonej w kryzysie branży.

Sektor drobiowy jest otwarty na rozmowy i spotkanie ze stroną rządzącą, by zapewnić największy możliwy dobrostan zwierząt, a jednocześnie zagwarantować poszanowanie zasad religijnych. Natomiast odrzuca propozycję ograniczenia uboju religijnego i w efekcie zatrzymania eksportu do konsumentów wyznających islam i judaizm.

Branża podkreśla, że Trybunał Konstytucyjny uznał możliwość poddawania zwierząt ubojowi według metod wymaganych przez obrzędy religijne za zgodny z konstytucją.

Przedstawiciele największych firm drobiarskich podkreślają także konieczność zapewnienia swobody producentom w stosowaniu importowanej soi modyfikowanej genetycznie w paszach, której nie da się zastąpić w pełni białkami krajowymi. Podnoszono także kwestie reformy systemu promocji mięsa kurczaka oraz zadbania o dobry wizerunek polskiej żywności, które pada ostatnio ofiarą serii nieprawdziwych informacji niszczących jej dobrą reputację.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.205.144
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.