Do przewozu zwierząt w większości gospodarstw ciągle używa się najczęściej niewielkich „dwukółek”, wykonanych przez okolicznych rzemieślników, kowali lub skonstruowanych we własnym zakresie. Używane były i są głównie do dowozu zwierząt do punktu skupu. Dzisiaj, zwłaszcza w większych gospodarstwach, zakres ich wykorzystania jest znacznie szerszy. Służą m.in. do transportu zwierząt między budynkami inwentarskimi lub coraz częściej – dowozu bydła na oddalone pastwiska. Do takiego zastosowania muszą mieć jednak odpowiednie gabaryty i inne cechy, pozwalające na sprawny oraz bezpieczny załadunek i przewóz. Na rynku można znaleźć kilka produktów, które z pewnością spełnią tego rodzaju wymagania.
Klatki zwierzęce
Pronar z Narwii, ma w swojej ofercie dwie przyczepy do przewozu zwierząt: Kurier 6 i Kurier 10. Pierwsza to „jednoosiówka” o całkowitej dopuszczalnej masie 5100 kg (masa własna – 1680 kg). Koła, w rozmiarze 11,5/80–15,3 12 PR, są częściowo chowane w podwozie, dzięki czemu podłogę od podłoża dzieli niewiele ponad 0,6 m. Skrzynia załadunkowa ma długość 4,2 m, a jej szerokość wewnętrzna wynosi 2,36 m. Cała konstrukcja nie jest dużo szersza i zajmuje 2,5 m. Podłogę wykonano z impregnowanego drewna, natomiast gładkie ścianki – z wodoszczelnej sklejki. Ścianki są przymocowane do metalowego szkieletu, który oplata przyczepę także z góry. Daje to możliwość założenia sznurowanej plandeki (wyposażenie dodatkowe) chroniącej zwierzęta przed deszczem. Z przyczepą można wjechać do budynku inwentarskiego z sufitem o wysokości przynajmniej 2,75 m. Tylna ściana przyczepy jest otwierana od góry i służy jednocześnie jako trap wejściowy. Otwieranie i zamykanie ułatwiają sprężyny. Powierzchnia jest pokryta poprzecznymi listwami antypoślizgowymi, natomiast po bokach trapu mocowane są wysuwane barierki. Standardowo urządzenie jest wyposażone w jednoprzewodową instalację hamulcową, a dopuszczalna maksymalna prędkość wynosi 40 km/h. W opcji możliwe jest zastosowanie instalacji pneumatycznej dwuprzewodowej, hydraulicznej lub hamulca najazdowego. Jeżeli zwierzęta przebywające wewnątrz muszą być trzymane osobno, można zainstalować dodatkową, metalową przegrodę.
Kurier 10 to przyczepa dwuosiowa z podwoziem typu tandem. Koła umieszczone są całkowicie pod podłogą przyczepy, dlatego powierzchnia podłogi znajduje się stosunkowo wysoko – nieco ponad 0,9 m od podłoża. Dzięki temu jest ona całkowicie płaska, co zwiększa jej funkcjonalność. Przyczepą można przewozić ciężar o masie 5430 kg, a sama konstrukcja waży 2570 kg. Skrzynia ma wewnętrzną szerokość 2,36 m i długość 6 m. Na dyszlu zamocowana jest mechanicznie rozkładana stopka podporowa. Podobnie jak w Kurierze 6, w wyposażaniu dodatkowym „dziesiątki” może się znaleźć m.in.: plandeka okrywająca, różne typy hamulców, przegroda rozdzielająca przewożone zwięrzęta, koło zapasowe lub inny rodzaj ogumienia.
POJEMNY BETIMAX
Kilka specjalistycznych przyczep do przewozu zwierząt o nazwie Betimax oferuje firma Joskin Polska. Są to cztery modele o różnych wielkościach skrzyń: RDS 5000, RDS 6000, RDS 7500/2 oraz RDS 9000/2. Pierwszy model ma ładowność 5200 kg, a wielkość skrzyni pozwala na przewóz 7–8 krów. Przyczepą RDS 6000 można przewieźć jednorazowo 8–10 dorosłych sztuk bydła o łącznej masie do 6000 kg. Największe przyczepy: RDS 7500/2 i RDS 9000 przystosowane są do transportu zwierząt o masie 7500 kg i 9000 kg. Gabaryty wystarczą na swobodny przewóz 10–14 krów. Dwa mniejsze modele mają podwozie jednoosiowe (dwie osie opcjonalnie w RDS 6000). Podwozia pozostałych są oparte na podwójnych osiach typu tandem. Charakterystycznym elementem przyczep Betimax jest opuszczane do załadunku i wyładunku podwozie. Mechanizm opuszczania jest hydrauliczny, oparty na siłownikach umieszczonych z tyłu za osią. Skrzynia jest zamykana z tyłu dwuskrzydłowymi drzwiami. Trap nie jest potrzebny, gdyż po opuszczeniu podwozia podłoga skrzyni jest niemal na tym samym poziomie co podłoże. Niewielkie drzwi umieszczone są także z przodu.
Autor: Farmer
Opis: Przyczepy - dane techniczne i ceny
Całą konstrukcję wykonano z elementów ocynkowanych. Blaszana podłoga pokryta została trzyskładnikową matą żywiczną. Ta warstwa ma nie tylko właściwości antypoślizgowe, ale również tłumi hałas i drgania. Wnętrze skrzyni można czyścić na przykład za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Dla ułatwienia tej czynności w podłodze umieszczono korki spustowe. W standardowym wyposażeniu są hydrauliczne hamulce (pneumatyczne w opcji) oraz instalacja oświetleniowa. Wyposażenie opcjonalne obejmuje wiele elementów pozwalających dostosować urządzenie do indywidualnych potrzeb. Wewnątrz skrzyni można zainstalować m.in. jedno- lub dwuczęściowe przegrody. Dostępny jest też zestaw barierek bocznych montowanych na zawiasach lub szynach przy tylnych drzwiach. Za dopłatą dołączona zostanie plandeka przeciwdeszczowa oraz hydrauliczne stopki podporowe zamiast mechanicznych.UNIWERSALNA OMEGA
Ciekawą przyczepę do przewozu zwierząt ma firma Omega Czernecki Sebastian z Nowego Sącza. Urządzenie jest sprzedawane zarówno w wersji z zaczepem rolniczym, jak i kulowym – przystosowanym do sprzęgnięcia z samochodem. Zaczepy można łatwo wymienić samemu, wystarczy odkręcić dwie śruby. Zabudowa skrzyni jest wykonana z blachy aluminiowej, powierzchnia podłogi jest ryflowana, co ma zapobiec ślizganiu się nóg zwierząt. Dno skrzyni jest szczelne, a do usuwania nieczystości służy rynna i zamykany otwór spustowy. W przedniej ścianie umieszczono otwory wentylacyjne z regulacją wlotu powietrza. Pozostałe metalowe elementy konstrukcji są ocynkowane. Podwozie opiera się na dwóch resorowanych osiach. W zatrzymaniu przyczepy pomaga hamulec najazdowy. W wyposażeniu jest także hamulec postojowy oraz awaryjny, który załącza się w przypadku odczepienia przyczepy. Cała konstrukcja waży 700 kgi można nią przewozić ciężar o masie do 2000 kg. Skrzynia ma długość 4 m i szerokość 1,95 m, co pozwoliło na umieszczenie kół jezdnych po bokach. Wewnątrz umieszczono wyjmowane przegrody, którymi można oddzielić przewożone zwierzęta, a od góry przykryta jest plandeką.
Źródło: "Farmer" 18/2008
Komentarze