PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Pierwsze na świecie zezwolenie na sprzedaż mięsa hodowanego komórkowo

Pierwsze na świecie zezwolenie na sprzedaż mięsa hodowanego komórkowo fot. cnbc.com/Eat Just

Singapurska Agencja Żywności (SFA) poinformowała w środę, że władze Singapuru zezwoliły na sprzedaż mięsa wyprodukowanego w laboratorium.



Po dokonaniu oceny otrzymanych propozycji i określeniu ich bezpieczeństwa, zdecydowano się zezwolić amerykańskiej firmie Eat Just na sprzedaż w Singapurze drobiowego mięsa hodowanego komórkowo, jak donosi Rosyjska Agencja Prasowa (TASS). Jednocześnie dyrektor generalny SFA, Tan Lee Kim, zapowiedział dalsze kontrole bezpieczeństwa, konsultacje z ekspertami oraz monitorowanie nowych produktów po wprowadzeniu ich na rynek.  

Zdaniem producenta produkt ten charakteryzuje się niższym zanieczyszczeniem mikrobiologicznym niż klasyczne mięso, a analizy wykazały wyższy poziom białka, pożądanych kwasów tłuszczowym i minerałów, jak informuje TASS.

Z kolei CNBC zaznacza, że zezwolenie to jest wynikiem dwuletnich starań Eat Just o uzyskanie aprobaty SFA. Firma musiała spełnić wymogi bezpieczeństwa żywności i przedstawić proces produkcji. Eat Just przechodzi również inne procesy regulacyjne starając się o zatwierdzenie produktu w pozostałych częściach świata, w tym w Stanach Zjednoczonych.

Produkt wytwarza się poprzez umieszczenie komórek macierzystych z tłuszczu lub mięśni zwierzęcia w pożywce hodowlanej, która odżywia komórki umożliwiając im wzrost. Następnie umieszcza się je w bioreaktorze, aby wspomóc wzrost komórek, jak informuje CNBC dodając, że Josh Tetrick, dyrektor generalny Eat Just, porównał ten proces do „warzenia piwa z zupełnie innym produktem końcowym”.

Mięso hodowane komórkowo nie jest nowością, jednak największą przeszkodą w popularyzacji tego produktu jest jego cena. W 2013 r. przygotowanie hamburgera z holenderskiego Mosa Meat kosztowało 280 000 dolarów za sztukę, ale koszty sukcesywnie spadają i Tetrick zapowiedział, że firma planuje wycenić produkt porównywalnie do kurczaka premium, jak informuje CNBC. W przyszłości firma chciałaby zejść do ceny konwencjonalnego kurczaka lub nawet poniżej niej. Na razie produkt, który będzie sprzedawany pod nową marką Good Meat, trafi do jednej restauracji w Singapurze. Następnie planowane jest stopniowe poszerzenie grona odbiorców, ostatecznie zaś skierowanie do sprzedaży detalicznej.  

Podobnych firm jest sporo np. wspierana przez Billa Gatesa Memphis Meats, czy singapurska Shiok Meats, która pracuje nad laboratoryjną produkcją mięsa skorupiaków. Eat Just nazwała to „przełomem dla światowego przemysłu spożywczego” i ma nadzieję, że pójdą w jej ślady inne kraje. Jednak chociaż wielu reklamowało to rozwiązanie jako korzystne dla środowiska, niektórzy naukowcy sugerowali, że w pewnych okolicznościach może okazać się ono gorsze, jak podkreśla BBC News.

Firmy sprzedające paczkowane alternatywne białka muszą oznaczać swoje produkty takimi terminami, jak „na bazie komórek” lub „mięso hodowlane”, aby wskazać ich źródło.

Podobnie zakłady spożywcze są zobowiązane do jasnego przedstawiania charakteru oferowanego przez nie mięsa.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Profesor biologii 2020-12-02 17:56:04
    Billa Gatesa -i wszystko jasne , będą wam serwować mięsko które rosło na zasadzie raka (ten sam proces) a potem będą was szczepić byście nie zdechli . Gates nie potrafił zrobić normalnego opogramowania by się nie zawieszało a za żywność się bierze . Ciekawe czy trzeba będzie te jedzenie tak obsługiwać jak jego systemy - jak się zawiesił to trzeba zresetować tak pewnie będzie z mięskiem- jak się zadławisz to zwymiotuj i zjedz jeszcze raz może teraz pójdzie i nie zapomnij kupić licencji na przełykanie :)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.232.133.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.