PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Polskie organizacje rolnicze włączą się w kampanię „To nie jest stek”

Polskie organizacje rolnicze włączą się w kampanię „To nie jest stek” Polskie organizacje rolnicze zamierzają włączyć się w kampanię „To nie jest stek”, fot. Pixabay

Polskie organizacje rolnicze zamierzają włączyć się w kampanię „To nie jest stek” zainicjowaną przez COPA-COGECA. „Domagamy się tylko zdrowego rozsądku. Nie można stosować nazw produktów żywnościowych, które są fałszywe i wprowadzają konsumentów w błąd” - podkreślają.



Z informacji Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych wynika, że Parlament Europejski chce zmienić poprawkę 165 do sprawozdania w sprawie zmiany Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, która została przyjęta w kwietniu 2019 roku. Poprawka ta odnosi się do zakazu wykorzystywania nazw mięsa w sprzedaży żywności wegańskiej i wegetariańskiej, informuje FBZPR dodając, że w pełni popiera tę poprawkę.  

– W ostatnich latach na rynku pojawiło się wiele produktów roślinnych wykorzystujących nazwy produktów pochodzenia zwierzęcego np. wegańskie kiełbaski czy sojowe burgery. Oprócz stosowania tych oznaczeń, niektóre podmioty działające na rynku spożywczym realizują ambitne strategie reklamowe i marketingowe, które w wielu przypadkach wprowadzają konsumentów w błąd, gdyż podmioty te starają się sprzedawać produkty wegańskie lub wegetariańskie jako substytuty produktów pochodzenia zwierzęcego – powiedział Marian Sikora przewodniczący Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych.

Konsumenci mogą oczywiście samodzielnie wybierać produkty, które im odpowiadają, powinni jednak to czynić w oparciu o wiarygodne informacje uczciwie opisujące właściwości produktów. Często jest to jednak niemożliwe. Musimy pamiętać, że każdy produkt spożywczy ma własne właściwości odżywcze, cechy i parametry, a także różne składniki. Dlatego też należy unikać stosowania tych samych określeń w różnych kategoriach produktów, w celu zachowania uczciwej konkurencji i przejrzystości wobec konsumentów.

– Dlatego apelujemy do Parlamentu Europejskiego o obronę oryginalnej poprawki w brzmieniu przyjętym w kwietniu 2019 r. i o niegodzenie się na żadne kompromisy. Nie możemy przyzwolić na ustępstwa w zakresie prawa konsumentów do wiarygodnych informacji o cechach i właściwościach odżywczych produktów, które kupują – podsumował M. Sikora.

Polskie organizacje rolnicze skupione w COPA-COGECA w pełni popierają zainicjowaną właśnie kampanię „To nie jest stek”, której celem jest nagłośnienie problemu wśród społeczeństwa. Nazwy mięsa są głęboko zakorzenione w naszym dziedzictwie kulturowym. Boczek, szynka, carpaccio, stek, filet, kotlet i salami są nazwami tradycyjnymi, które kształtowały się przez wieki ciężkiej pracy rolników i rzeźników. Ponadto bardzo się różnią w zależności od regionu, z którego pochodzą - co sprawia, że są tak wyjątkowe. Nikomu nie trzeba dzisiaj tłumaczyć, czym są te produkty lub czego można się spodziewać, gdy uda się po nie do sklepu. Dlatego też nazwy te do tej pory nie potrzebowały żadnej ochrony. Jeśli objęliśmy ochroną naszą lokalną i regionalną spuściznę wprowadzając chronione oznaczenia geograficzne i chronione nazwy pochodzenia, powinniśmy zachować spójność i w równym stopniu chronić nazwy „powszechnych” towarów, które przecież też są częścią naszego dziedzictwa. Ze względu na rozkwit rynku podobnych produktów, los naszego wspólnego dziedzictwa waży się na szali. Przemysł imitacji wykorzystał lukę prawną w europejskim prawodawstwie, by zawładnąć tymi wspólnymi określeniami dla własnej korzyści.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Gość 2020-10-16 16:14:11
    Jedzenie dużo mięsa jest nie zdrowe.Mniej jest zabijane zwierzat w hodowlach przemyslowych.
    • Rzeźnik 2020-10-16 17:27:12
      Brak mięsa w codziennej diecie skutkuje upośledzeniem neuronów mózgu ! To pospolita choroba wielu wegan
      • Kierowca 2020-10-17 12:11:03
        To też ekologom mózgi prawidłowo mi funkcjonuja
  • Komentarz 2020-10-16 08:33:25
    Wystarczy, że tak jak np. w Niemczech dla produktów roślinnych utworzy się osobne półki w sklepach, a nie wymieszać wszystko razem To bardziej wprowadza w błąd statystycznego Kowalskiego.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.45.252
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.