PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Producenci o handlu mięsem z USA: są perspektywy rozwoju

Producenci o handlu mięsem z USA: są perspektywy rozwoju Fot. Shutterstock

Polskim eksportowym hitem na rynek mięsny USA są boczek i żeberka. W ub.r. na tamtejszy rynek trafiło ponad 60 tys. ton wieprzowiny - poinformowała dyrektor Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) Agnieszka Różańska



W poniedziałek w Warszawie obyło się seminarium "Wysoka jakość europejskiego mięsa - tradycja i pasja" zorganizowanego w ramach kampanii informacyjno-promocyjnej finansowanej ze środków unijnych, w który wzięli udział m.in. importerzy mięsa z USA i Kanady.

Różańska zaznaczyła, że nawet wystąpienie afrykańskiego pomoru świń (ASF) w Polsce nie przeszkodziło współpracy handlowej w tym zakresie, ponieważ Stany Zjednoczone uznały tzw. regionalizację, co oznacza, że mięso spoza regionów, gdzie wykryto wirusa, może być eksportowane.

Chociaż - jak mówiła - w ubiegłym roku nastąpiło pewne zawirowanie z powodu ASF. USA wstrzymały import tego mięsa argumentując, że przesyłki pochodzą z zakładów położonych w strefie z ograniczeniami. Jednak po wyjaśnieniach KE, polskiego resortu rolnictwa i służb weterynaryjnych wznowiły import.

17 zakładów z uprawnieniami

Obecnie uprawnienia do eksportu wieprzowiną ma 17 zakładów, ale faktycznie mięso i przetwory wysyła 4-5 firm. Różańska wyjaśniła, zakłady eksportujące do Stanów musiały dostosować się do wymogów stawianych przez stronę amerykańską - chodzi o nieco inne podejście do zasad przestrzegania systemu HCCP (system zarządzania bezpieczeństwem żywności). Ale - jak zapewniła prezes - zainteresowania eksportem mięsa do Stanów i Kanady wśród polskich firm jest "spore".

Trend produktów bez GMO

- W Stanach Zjednoczonych jest obecnie bardzo mocny trend poszukiwania produktów bez GMO, bez antybiotyków, bez hormonów - podkreśliła Różańska. A takie wymogi spełnia europejskie mięso, w tym z Polski. Jego produkcja w USA wygląda inaczej niż w Europie i wymagania co do procesu produkcji są inne niż w UE - tłumaczyła Różańska.

Oprócz boczku i żeberek Amerykanie kupują od nas elementy świń np. mięso rozdrobnione dla przetwórstwa. Z wędlin - szynki i konserwy. Ale jest także możliwość wejścia z innymi produktami - oceniła dyrektor.

Polska od kilku lat stara się o zgodę na eksport wołowiny i drobiu. Choć rozmowy są zaawansowane, na razie Amerykanie nie otworzyły swojego rynku na te produkty.

Obecna na seminarium konsul, radca handlowy Konsulatu Generalnego RP w Nowym Jorku Sabina Klimek, która współpracuje z firmami, chcącymi wejść na rynek USA, zapewniła, że warto tam eksportować, bo jest to "duży rynek konsumpcyjnego społeczeństwa", ale by było to możliwe firma musi być dobrze do tego przygotowana.

"Nie da się wejść na rynek bez zaangażowania środków. Przy eksporcie mięsa trzeba mieć certyfikaty, przeprowadzony audyt, ekspertów, którzy pomogą wejść na rynek, odpowiednie opakowania i naklejki itp." - wyliczała konsul.

"Wejście na rynek jest inwestycją, trzeba dbać o procedury i słuchać ekspertów, trzeba mieć także przygotowaną strategię wejście" - powiedziała Klimek. Jej zdaniem, najlepiej rozeznanie rozpocząć od targów, gdzie można przedstawić swój produkt.Seminarium odbywa się w ramach kampanii, która rozpoczęła się w kwietniu 2018 r i potrwa do kwietnia 2020 r.

"Jest to już kolejna kampania prowadzona na rynku amerykańskim. Podstawowym celem jest budowanie relacji biznesowych poprzez m.in. spotkania polskich, amerykańskich i kanadyjskich firm. W pierwszej kolejności potencjalnie zainteresowanie eksportem firmy muszą poznać, jaka jest specyfika tamtejszych rynków, jakie są wymagania. Trzeba też wziąć pod uwagę ryzyko kursowe" - poinformowała Różańska. Dodała, że takie kampanie zwykle nie dają natychmiastowych efektów, bywa, że firmy nawiązują współpracę dopiero po kilku miesiącach.

Różańska poinformowała, że biznesmeni z USA i Kanady, którzy przyjechali w ramach tej kampanii do Polski, zapoznają się z produkcją wołowiny i wieprzowiny w zakładach mięsnych i przetwórczych. "Poziom organizacji całej produkcji w naszym kraju jest na wysokim poziomie. Bardzo często spotykamy się z dużym zdziwieniem i zaskoczeniem, wielu potencjalnych importerów mówi, że nie spodziewało się takiego poziomu produkcji mięsa" - podkreśliła dyrektor UPEMI. (PAP)

autor: Anna Wysoczańska

awy/



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.66.86
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.