PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dążyć do specjalizacji, czyli jak zarobić na świniach

Dążyć do specjalizacji, czyli jak zarobić na świniach fot. Shutterstock

W dzisiejszej produkcji świń nie ma miejsca na brak profesjonalizmu. Chcąc prowadzić opłacalne gospodarstwo nie można zapomnieć o inwestycjach, wdrażaniu wiedzy do praktyki i stałej poprawie zarządzania stadem.



Trudne warunki ekonomiczne dla funkcjonowania gospodarstw trzody chlewnej z miesiąca na miesiąc ujawniają, że niska efektywność i niewielka skala produkcji są głównym powodem likwidacji sporej części krajowych stad świń. Niestety, ale potwierdzeniem niskiej efektywności są chociażby średnie wyniki liczby sprzedanych tuczników od lochy w ciągu roku. Polska z wynikiem zaledwie ok. 15 tuczników sprzedanych od lochy w ciągu roku jest grubo poniżej średniej krajów UE, dla których ta wartość wynosi 22. Na czele jest Dania przekraczająca już regularnie od kilku lat liczbę 28, później Niemcy i Holendrzy z wynikiem 26 sprzedanych tuczników/lochę/rok (wg danych FAO i BPEX). To tylko potwierdza jak wielki i niewykorzystany potencjał rozrodczy tkwi w wielu krajowych stadach świń.

Walka o liczne mioty

Warto popracować nad tym, aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje nam dzisiejsza świetna genetyka zwierząt. Tak, jak udaje się to zachodnim producentom po fachu. W duńskich gospodarstwach średnia liczba prosiąt odsadzonych od lochy w ciągu roku wzrosła z 23,6 w 2003 r. do 29,0 w 2013 r. Z kolei, 25 proc. najlepszych tamtejszych ferm przekroczyło już próg 30 prosiąt odchowanych od lochy w ciągu roku, osiągając średnio 30,9 prosięcia/lochę/rok. Zostawiając przy tym daleko w tyle polski, średni wynik kilkunastu prosiąt odchowanych od jednej maciory w ciągu roku.

Na poprawę wyników produkcyjnych składa się wiele czynników, ale na pewno warto przy tym wykorzystać dostępną wiedzę z zakresu żywienia, czy weterynarii. Nie zapominając też o stałej poprawie zarządzania stadem oraz wdrażaniu nowych technologii, które usprawnią i podniosą wydajność codziennej pracy w chlewni. Wszystkie te czynniki na pewno przełożą się na lepszy wynik końcowy... Dokończenie artykułu w październikowym wydaniu Farmera.

Zobacz więcej artykułów z 10/2015 wydania Farmera.

Zapraszamy do prenumeraty miesięcznika Farmer!

Już 7 listopada w Warszawie jedno z najważniejszych wydarzeń w rolniczym kalendarzu. Szerokie grono znamienitych gości i dziesiątki sesji, w których poruszamy aktualne i ważne dla rolników tematy. Zarejestruj się teraz!



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.24.192
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.