Wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce rośnie, przybywa punktów sprzedaży oraz przetwórców. W czasie pandemii eksplodował sektor e-commerce - to główne wnioski z przygotowanego przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raportu „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” O raporcie pisaliśmy w tekście Jakie perspektywy ma rynek ekożywności w Polsce?Czy powody do zadowolenia mają także producenci ekologicznego mięsa i wędlin? Tutaj już nie jest tak różowo.
Wartość polskiego rynku żywności ekologicznej szacowana jest na 1,36 mld zł w cenach detalicznych (0,5% całego rynku spożywczego), co plasuje nas na 14 miejscu w Europie. Choć to niewiele, wartość rynku wzrosła o 10 proc. w relacji 2019-2020.
Na koniec 2020 r. w Polsce działało 18 575 gospodarstw ekologicznych i 1022 eko-przetwórnie. Co ciekawe, choć liczba gospodarstw ekologicznych spada systematycznie od 2014 r., już w każdym mieście w Polsce powyżej 20 tys. mieszkańców istnieje sklep z żywnością ekologiczną.
Jednym z najsilniejszych trendów na rynku ekożywności jest systematyczny wzrost udziału produktów świeżych w sprzedaży.
- Cały czas zauważamy istotne zwiększenia udziału procentowego produktów świeżych w zaopatrzeniu sklepów. Widać wyraźnie, że sklepy chcą odróżnić się od supermarketów i dyskontów posiadaniem właśnie tej kategorii produktowej w znacznie szerszym wyborze - mówi cytowany w raporcie Sylwester Strużyna, wiceprezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, prezes Bio Planet S.A.
Rynek żywności ekologicznej w Polsce - które kategorie rosną?
Wśród kategorii spożywczych generujących największą wartość produktów BIO znajdziemy produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje – relacjonują specjaliści NielsenIQ.
Gdzie w tym gronie mięso, jaja czy wędliny? Polscy konsumenci deklarują, że najczęściej kupują ekologiczne owoce i warzywa. Ponad 1/4 respondentów przyznała, że kupuje je „przynajmniej raz w tygodniu”. Z kolei 63% badanych regularnie (przynajmniej raz w tygodniu lub w miesiącu) zaopatruje się w ekologiczne jaja. Nieco rzadziej konsumenci kupują pieczywo oraz przetwory mleczne i mleko.
Zakupów mięsa ekologicznego „przynajmniej raz w tygodniu” dokonuje 9% respondentów, a 13% deklaruje, że równie często kupuje ekologiczne wędliny. Rzadziej do koszyka zakupowego ogółu konsumentów trafiają tylko przekąski, zioła, przyprawy, herbata i kawa, orzechy i bakalie oraz półprodukty i dania gotowe.
Według Nielsena połowę wartości sprzedaży koszyka BIO (52%) stanowiło w 2020 roku siedem kategorii produktów. Są to kolejno: jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty, napoje roślinne, soki, napoje i nektary, mleko modyfikowane dla dzieci, wódka, płatki śniadaniowe i musli.
Komentarze