PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dlaczego polskie zakłady mięsne tak chętnie sięgają po belgijskie półtusze?

Dlaczego polskie zakłady mięsne tak chętnie sięgają po belgijskie półtusze? fot. I.Dyba

Tytułowe pytanie, to jeden z wątków, który często pojawia się przy temacie dotyczącym sytuacji w krajowym sektorze produkcji trzody chlewnej oraz wpływie importu mięsa na kondycję tej branży.



Na te i wiele innych pytań, jak zarzuty o dumping cenowy sprzedawanego z Belgii mięsa, czy też o kondycję belgijskiej branży mięsnej po wystąpieniu ASF odpowiadamy w poniższym tekście podsumowującym naszą wizytę w belgijskich zakładach mięsnych.

Pod koniec maja na zaproszenie Belgian Meat Office odwiedziliśmy cztery zakłady wieprzowe w Belgii poznając ich strukturę produkcji, strategie rynkowe i wyzwania. Obiekty Belgian Pork Group, Delavi, De Coster (Grupa Danis) oraz zakład Sus Campinae należący do Grupy Bens znajdują się w niderlandzkojęzycznej Flandrii, która jest głównym obszarem produkcji trzody chlewnej w Belgii. Region ten odpowiada za 65 proc. belgijskiej hodowli trzody i 93 proc. krajowej produkcji wieprzowiny.

Belgijską branżę wieprzowa tworzą w większości rodzinne firmy założone tuż po II wojnie światowej i zarządzane dziś przez 3-4 pokolenie sukcesorów. Większość przedsiębiorstw jest zintegrowana pionowo wokół łańcucha od pola do stołu: posiada własne wytwórnie pasz, a surowiec pozyskuje w większości na zasadach tuczu kontraktowego. Ważnym rynkiem eksportowym dla belgijskiego przemysłu wieprzowego jest Polska. Polskie zakłady przetwórcze chętnie kupują, w szczególności belgijskie półtusze. Belgijska branża wieprzowa nie stawia na dynamiczny wzrost produkcji. W każdym zakładzie często odmienia się za to termin “tailor made”, czyli mięso “szyte na miarę”. Chodzi tutaj o dostosowywanie zamówień do precyzyjnych potrzeb klienta: np. połączenie w jednym transporcie półtusz i elementów, co pozwala belgijskim przedsiębiorcom zwiększyć marżę i zyskać stabilnych klientów, zwłaszcza w dobie odcięcia od lukratywnych rynków azjatyckich ze względu na obecność ASF. (O walce Belgów z ASF więcej napiszemy w osobnym artykule).

Belgian Pork Group to jeden z 10 największych graczy w branży wieprzowej w Europie. Grupa ubija rocznie ponad 4 mln świń. 65 proc. produkcji trafia na eksport. Największym odbiorcą zagranicznym BPG jest Polska, zarówno w ujęciu wartościowym (17 proc.), jak i wolumenowym (20 proc.). Polska jest dla grupy głównym rynkiem dla eksportu półtusz. Nad Wisłą głównymi klientami BPG są zakłady rozbiorowe i przetwórcze.

Czytaj więcej >>>  Z wizytą u belgijskich dostawców mięsa

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • Chłop 2019-06-26 09:35:41
    Bo to patrioci ;-)
  • onn 2019-06-25 19:38:59
    Jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi.
  • Ja 2019-06-25 19:31:08
    Chude mięso jest niesmaczne, bo substancje aromatyczne rozpuszczają się w tłuszczu (kwasach tłuszczowych), ale teraz nikomu nie zależy na świadomym kliencie. Klient ma kupować, co przedsiębiorca sprzedaje i ma siedzieć cicho. Ot, takie mamy czasy. Cała reszta o szybkim zysku to sama prawda, dlatego jemy byle jakiej papierowe kiełbasy. Ba, nawet polędwica smakuje jak tektura. Nawet captcha ogłupia podsuwając zdjęcia wiaduktów i każąc nazywać je mostami. Najwyraźniej większość społeczeństwa nie musi mieć średniego poziomu inteligencji.
  • xyz 2019-06-25 17:18:10
    Odpowiedź jest prosta, w tej branży liczy się zysk i tylko zysk, nie mały czy średni tylko duży i jak najszybciej. Inne pobudki, choćby dawały w przyszłości profity także dla gospodarki i kraju się nie liczą!!! Stąd różnica między tym co w artykule a tym co u nas, na zmianę mentalności nie ma co liczyć.
  • makumba 2019-06-25 16:14:16
    Nie belgijskiej tylko z Barbadosu :)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 100.26.176.182
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.