Niemiecka sieć handlowa Rewe ogłosiła, że do lata 2022 roku chce, aby 95 proc. udziału w asortymencie świeżej wieprzowiny stanowiło mięso pochodzące od niemieckich świń. Kolejnym założeniem jest poniesienie gwarantowanych cen minimalnych dla hodowców trzody chlewnej. Rewe podkreśla, że działania te mają na celu zapewnienie hodowcom trzody chlewnej większej stabilności oraz wspomóc ich w kryzysowej sytuacji, a zaangażowanie w „5D” dla wieprzowiny (tj. stawianie na wieprzowinę pozyskaną z tusz zwierząt urodzonych, odchowanych, tuczonych, ubitych i poddanych rozbiorowi w Niemczech) jest znakiem wsparcia dla krajowego rolnictwa, jak informuje agrarheute.com.

Hans-Jürgen Moog, dyrektor ds. zakupów Grupy Rewe, zaznaczył, że sytuacja na rynku jest dramatyczna, a Rewe dotrzymuje słowa dając swoim partnerom pewne i bezpieczne perspektywy m.in. w zakresie zakupów ilościowych, marketingu i cen. Sieć już pod koniec 2020 roku zapewniła hodowców trzody chlewnej, że utrzyma ceny skupu wieprzowiny odpowiadające poziomowi rynkowemu przed wybuchu ASF i związanym z chorobą całkowitym załamaniem rynku eksportowego. Detalista zapowiada, że planuje zwiększyć stawki już od września.

Wzór do naśladowania

Przedstawiciele niemieckiego sektora rolnego z zadowoleniem przyjmują deklarację Rewe. Jak podaje niemiecki portal, Hubertus Beringmeier, prezes ds. przetwórstwa z Niemieckiego Związku Rolników (DBV), stwierdził, że jest to dobry sygnał do wzmocnienia niemieckiego rolnictwa oraz pilnie potrzebny krok. W jego opinii pozostali detaliści również powinni postępować w ten sposób.

Beringmeier podkreślił również potrzebę działań w obszarze przetwórców i dużych odbiorców.

– Nie może być tak, że od lat mówi się prawie wyłącznie o świeżym mięsie, a cały przemysł produktów mięsnych się od tego odżegnuje – zaznaczył.

Prezes ds. przetwórstwa z DBV wezwał także do zaprzestania presji cenowej ze strony przemysłu rzeźniczego. W jego opinii niemiecki przemysł mięsny powinien pokazać swoją siłę działania poprzez rozwój nowych, wartościowych kanałów marketingowych.