PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jaka przyszłość sektora mięsnego?

Rynek mięsa wieprzowego przechodzi obecnie załamanie i stoi przed pytaniem, w jakim kierunku należy podążać? I na to pytanie próbowali odpowiedzieć uczestnicy III Forum Branży Mięsnej, które odbyło się 8 kwietnia w Pałacu Prymasowskim w Warszawie.



Spotkanie miało miejsce w nienajlepszej sytuacji, bo w czasie zagrożenia kraju afrykańskim pomorem świń (ASF) i dzień po nałożeniu embarga przez Rosję na przetwory mięsne.

Przez ,,dzika podróżnika'' jak stwierdził Tadeusz Nemedyński - przewodniczący Komitetu Współpracy Wschodniej, straciliśmy pozycję na rynku.

- Konkurencja nie śpi - podkreślił Wiesław Różański - prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, a zdobywanie i utrzymywanie rynków wschodnich jest trudne. Uczestnicy spotkania nie kryli, że sytuacja na polskim rynku mięsa ma podłoże polityczne.

I jak zauważył Roman Miller wiceprezes zarządu PKM Duda, handel z rynkami wschodnimi w tym z Ukrainą przypomina ten z minionej epoki. Ponadto jak zauważył Witold Choiński ze związku Polskie Mięso od 8 lat nie możemy eksportować mięsa wołowego na Ukrainę. Ponadto właśnie tam odnotowuje się deficyt nie tylko mięsa wieprzowego ale i innych gatunków mięs czy też mleka.
Jak zauważono branża potrzebuje wsparcia struktur rządowych - co wielokrotnie podkreślał Roman Miller.

A naszym kluczem do sukcesu jest zmiana strategii eksportowych - odblokowanie rynku azjatyckiego. Chiny, Japonia, Wietnam, Tajwan to dla nas najlepsze rozwiązanie, to tam nasze produkty cieszą się uznaniem.

- Powinniśmy podążać dwutorowo - potencjał to dla nas kierunek azjatycki, a także Afryka, Ameryka Południowa czy Bliski Wschód - powiedział Wiesław Różański.

- Ważna jest nowa koncepcja geopolityczna - zauważył Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Atmosfera spotkania oscylowała wokół poważnych zmian jakie czekają w najbliższych latach polski przemysł mięsny. Nieuniknione stają się wizje upadku małych, rodzinnych gospodarstw czy zakładów mięsnych.

Potrzebne są długofalowe zmiany w sektorze trzody chlewnej, aby podnieść się z wieprzowego dołka w jakim niewątpliwie się znaleźliśmy.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.223.3.101
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.