PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kampania PQS zwiększyła wiedzę nt. jakości wieprzowiny

Trzyletnia kampania informacyjna dotycząca jakości wieprzowiny (PQS) zwiększyła wśród konsumentów wiedzę na temat certyfikatów jakości mięsa - poinformował prezes Związku "Polskie Mięso" Witold Choiński.



Jak mówił Choiński, system PQS (Pork Quality System) był pierwszym takim systemem w Polsce. W 2012 r. w UE działało ok. 230 systemów jakości mięsa, a w Polsce - cztery.

PQS stworzyli wspólnie przetwórcy mięsa z rolnikami, czyli z Polskim Związkiem Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej "Polsus". Chodziło o produkowanie mięsa według technologii opracowanych przez naukowców, które dawałoby gwarancję, że przygotowane z niego danie będzie smaczne. Np. w tym celu z pożywienia zwierząt wyeliminowano mączki rybne czy kukurydzę - w końcowej fazie tuczu. Aby produkować w systemie PQS rolnik musiał uzyskać certyfikat, podobnie zakłady przetwórcze.

Zdaniem Choińskiego kampania zakończyła się sukcesem w tym sensie, że coraz więcej osób wie, że można kupić mięso o ponadstandardowej jakości. Dodał, że Niemczech w systemie jakościowym sprzedaję się ponad 90 proc. mięsa, W. Brytanii - ponad 50 proc., a w Polsce - 5-10 proc.

Według prezesa "Polskiego Mięsa" mała sprzedaż jakościowej wieprzowiny wynika m.in. z tego, że system został zbyt późno wprowadzony. Ponadto sieci handlowe nie chcą kupować mięsa pakowanego. A pakowanie i oznaczanie znakiem certyfikatu wieprzowiny jest konieczne, by produkt był identyfikowalny. Zaznaczył, że choć konsumenci deklarują, że chcą kupować produkty wysokiej jakości, kierują się raczej ceną, a mięso PQS jest droższe od niecertyfikowanego.

Dyrektor "Polsusa" Tadeusz Blicharski zauważył, że systemy jakości w innych krajach powstawały, by chronić własny rynek i promować krajowe mięso. Zaznaczył też, że sukcesem jest to, że rolnicy zwracają większą uwagę na sposób chowu zwierząt, dobór ras czy sposobu żywienia. Kolejnym plusem jest też bliższa współpraca producentów trzody z przemysłem mięsnym.

W Polsce kampania informacyjna prowadzona była od połowy 2011 r. do połowy 2013 roku. Skierowana była do konsumentów, a w mniejszym stopniu do dystrybutorów. Przed rozpoczęciem kampanii i po jej zakończeniu zrobiono testy, z których wynika, że panie domu doceniają jakość mięsa PQS, jak również zwracają większą uwagę na to, czy mięso ma certyfikat jakości.

Natomiast z sondażu przeprowadzonego wśród dystrybutorów wynika, że tam, gdzie jest takie mięso w ofercie sprzedaje się dobrze. Najchętniej zamawiają je delikatesy, a najmniej są nim zainteresowani hurtownicy.

Budżet zakończonej kampanii wyniósł ponad 3,7 mln euro. Połowę tej kwoty stanowiły środki z UE - 1,8 mln euro, a 30 proc. pochodziło z budżetu krajowego, natomiast 20 proc. z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Choiński poinformował, że "Polskie Mięso" ogłosiło przetarg na kontynuację kampanii PQS. Tym razem, chce postawić większy nacisk na akcję uświadamiającą dystrybutorów o zaletach jakościowych wieprzowiny. Nowa kampania ma kosztować 4 mln euro.


Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Rolnik z podkarpacia 2015-12-08 18:58:55
    Wildze doświadczenie ale nie widzie tam w was energii szkoda że ne i widzę w śród was praktyka wiecie o kim mówię o Mojzesowiczu on będąc ministrem wiedział co zrobić żeby zaczęło rolnictwo żyć miał facet wiedze i praktykę bo znajomy od niego kupował z gospodarstwa zborze widział jak prowadzi i jakie ma plony takiego nam trzeba choć by na wiceministra jeżeli by się zgodził Panie Ministrze niech pan wszystkie niechęci weźmie na bok i zacznijcie razem jak pani Premier Szydło mówi damy radę razem bo niema czasu a my nie damy rade finansowo Pozdrawiam nowy skład

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.214.224.207
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.