PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Koronawirus może opóźnić plany Gobarto

Koronawirus może opóźnić plany Gobarto fot. Shutterstock

Mimo trudnej sytuacji rynkowej plany rozwoju Gobarto są wciąż aktualne, a podejmowane działania mają umocnić pozycję Grupy jako jednego z czołowych producentów mięsa wieprzowego w Polsce. - W tym celu skupiamy się na segmencie zwierzęcym, produkcyjnym oraz dystrybucyjnym. Mamy jednak świadomość, że przedłużająca się pandemia koronawirusa może wpłynąć na nasze przyszłe wyniki finansowe oraz opóźnić pewne procesy inwestycyjne – powiedział Marcin Śliwiński, prezes zarządu Gobarto S.A.



W pierwszych trzech miesiącach tego roku ceny żywca wieprzowego utrzymywały się na wysokim poziomie. W marcu br. w skupie kształtowały się na poziomie 6,36 zł/kg i były wyższe o 1,9% niż w lutym br. Na targowiskach za 1 kg żywca wieprzowego płacono 6,74 zł, czyli o 9,8% więcej niż przed miesiącem. O rosnącej opłacalności chowu trzody chlewnej świadczy fakt, że w marcu br. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego za żywiec wieprzowy płacono o blisko 42% więcej zarówno w skupie, jak i w transakcjach targowiskowych. Niestety w pierwszych tygodniach maja br., na skutek przedłużającej się pandemii koronawirusa, ceny żywca wieprzowego zaczęły drastycznie spadać – o ok. 1,24 zł/kg w stosunku do cen z początku kwietnia. Płacono za nie o 1 zł/kg mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Polska jest ważnym eksporterem wieprzowiny poza obszar celny UE, ale głównymi odbiorcami polskiego asortymentu wieprzowego wciąż pozostają kraje Unii Europejskiej. W okresie styczeń–luty 2020 r. z Polski wyeksportowano ponad 60 tys. ton mięsa wieprzowego, czyli o 36,8% mniej niż przed rokiem, co przy imporcie na poziomie 114 tys. ton wygenerowało ujemne saldo obrotów handlowych produktami wieprzowymi w ilości 53 tys. ton. Co prawda w raportowanym okresie rynek mięsa nie odczuł jeszcze w znaczącym stopniu skutków pandemii koronawirusa, ale już kolejne tygodnie przyniosły pierwsze symptomy mocnego spowolnienia w branży. Kryzys gospodarczy w Unii Europejskiej, rosnące bezrobocie, niepewność na rynku pracy oraz  zamknięte restauracje i punkty gastronomiczne  spowodowały znaczące ograniczenie działalności segmentu HoReCa, a co za tym idzie obniżyły popyt na wieprzowinę.

W tak trudnym otoczeniu rynkowym, dodatkowo naznaczonym rosnącymi kosztami pracy oraz problemami ze znalezieniem pracowników, jak również ograniczonym eksportem produktów, Grupa Gobarto osiągnęła dobre wyniki finansowe w I kwartale br. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 13,75 mln zł przy przychodach wyższych niż rok wcześniej (w analogicznym okresie) o 33% i wynoszących 666,2 mln zł. Przychody z eksportu osiągnęły wartość 87,73 mln zł, (wzrost r/r o 40,8%), co dało 13,17 proc. udziału w przychodach ogółem. Zamknięcie rynku HoReCa poskutkowało spadkiem przychodów GK Gobarto w tym segmencie r/r o 67,76% do wartości 6,41 mln zł. Grupa wypracowała również 22,82 mln zysku EBITDA, natomiast zysk netto uzyskał poziom 6,15 mln zł, (wzrost r/r o 11,9%), a zysk ze sprzedaży – 15,34 mln zł.

Obszarem działalności, który miał największy wpływ na osiągnięte wyniki Grupy był segment Mięso i wędliny reprezentowany przez spółkę Gobarto S.A. Mimo utrzymujących się od dłuższego czasu wysokich cen żywca wieprzowego, jego przychody były wyższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 26,81% i wyniosły 509,44 mln zł. Zysk segmentu wzrósł r/r do wartości 7,65 mln zł. Wysoki poziom cen sprzyjał znaczącym wzrostom w segmencie Trzoda Chlewna. W raportowanym okresie osiągnięto aż 121,14 mln zł przychodów ze sprzedaży w tym segmencie (wzrost r/r o 243,15%) przy zysku na poziomie 12,14 mln zł oraz zysku EBITDA w kwocie 14,63 mln zł.

- Mimo trudnej sytuacji rynkowej nasze plany rozwoju są wciąż aktualne. Podejmowane przez nas działania mają umocnić pozycję Gobarto jako jednego z czołowych producentów mięsa wieprzowego w Polsce. W tym celu skupiamy się na segmencie zwierzęcym, produkcyjnym oraz dystrybucyjnym. Mamy jednak świadomość, że przedłużająca się pandemia koronawirusa może wpłynąć na nasze przyszłe wyniki finansowe oraz opóźnić pewne procesy inwestycyjne – powiedział Marcin Śliwiński, prezes zarządu Gobarto S.A.

Zarząd Gobarto stale monitoruje rozwój sytuacji związanej z pandemią koronawirusa oraz analizuje jego możliwy wpływ na funkcjonowanie wszystkich podmiotów w Grupie. W pierwszym kwartale tego roku działalność wszystkich spółek przebiegła bez zakłóceń – zarówno w obszarze produkcji, jak i pełnego łańcucha dostaw. Niestety kolejne tygodnie oraz przedłużająca się kwarantanna przyniosły pierwsze symptomy spowolnienia rynkowego.

- Co prawda Chiny nie zmniejszyły dotychczas swojego zapotrzebowania na wieprzowinę, ale ogólne pogorszenie sytuacji gospodarczej na świecie oraz nadprodukcja tego mięsa w Stanach Zjednoczonych mogą wpłynąć na prognozy cenowe, co będzie skutkować pogorszeniem wyników wszystkich podmiotów zajmujących się chowem trzody chlewnej oraz produkcją mięsa i wędlin.  Pierwsze oznaki kryzysu mogą dotknąć również naszą Grupę - przekonuje Marcin Śliwiński, prezes zarządu Gobarto S.A.

 

Do największych zagrożeń związanych z przedłużającą się pandemią zarząd zalicza: możliwe  opóźnienia w łańcuchu dostaw, potencjalną absencję pracowników lub kontrahentów, ewentualne straty wynikające z pogorszenia się płynności finansowej przez kontrahentów czy wzrost niepewności gospodarczej odzwierciedlonej wahaniami cen aktywów i kursów walut obcych. Jednocześnie zarząd podkreśla, że na tym etapie nie jest w stanie oszacować wielkości wpływu pandemii na działalność GK Gobarto, dlatego dalsze środki zapobiegawcze oraz ograniczające skutki koronawirusa będą wdrażane na bieżąco, w zależności od rozwoju sytuacji.

Mimo wielu zawirowań na rynku trzody chlewnej, Gobarto kontynuuje program integracji tuczu – Gobarto 500 - skierowany do hodowców trzody, którzy chcą rozwijać swoje gospodarstwa. Projekt oparty jest o partnerską, długoletnią współpracę z rolnikami na korzystnych, opłacalnych ekonomicznie dla obu stron warunkach. W tym roku, zgodnie z zapowiedziami zarządu, zostanie otwartych kolejnych kilkanaście tuczarni w całym kraju. Grupa realizuje również projekty inwestycyjne zgodnie z przyjętą strategią – głównie w zakresie modernizacji oraz rozbudowy ferm tuczowych oraz zarodowych.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • ???? 2020-05-18 11:50:58
    Wielkie firmy mające kupę kasy zlikwidują małe hodowlę . Mniejsi co najwyżej będą hodować za 20-30 zł na sztuce i cieszyć się że mają co robić . Mięso z hodowli rodzinn,ych gospodarstw zamieni się na wypędzone sztucznie mięso od którego zachorowalność na raka wzrośnie kilkakrotnie . Zysk jest najważniejszy jak widać .
  • Beata 2020-05-18 09:51:53
    Fałszywa epidemia asf dobija tylko polskie gospodarstwa bo jest pod ochroną karierowicza ardanowskiego który przy korycie lobbuje tucz przemysłowy. Więc i swirus ominie szerokim łukiem firmę GOBARTO
  • Rolnik 2020-05-18 09:17:22
    Minister zapowiadał opodatkowanie tuczu nakładczego a faktycznie go wspiera fermy powstają jak grzyby po deszczu czesto za pieniadze prow. To jest pomoc rodzinnym gospodarstwem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.172.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.