PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Kryzysowa strategia dla branży agro - ukraińskie doświadczenie

Kryzysowa strategia dla branży agro - ukraińskie doświadczenie
KSG Agro przedstawia działania, które sprawdzają się w kryzysach fot. PTWP

Cała uwaga świata i mobilizacja sił skupia się aktualnie na walce z koronawirusem. Wiele firm, również z sektora rolno-spożywczego boryka się dzisiaj z utrudnionym funkcjonowaniem, ale i stratami. Przykład ukraińskiej spółki pokazuje, że poważne kryzysy są do przezwyciężenia. Jaką strategię przyjąć na ten trudny czas? Wyjaśnia Siergiej Kasjanow, przewodniczący rady dyrektorów KSG Agro.



W zeszłym tygodniu ukraińska spółka KSG Agro, specjalizująca się w hodowli trzody chlewnej i notowana na GPW w Warszawie, ogłosiła w oficjalnym komunikacie, że nie przewiduje istotnych negatywnych konsekwencji epidemii koronawirusa dla działalności spółki oraz jej wyników finansowych, w dużej mierze dlatego, że KSG Agro musiała już wcześniej przezwyciężyć sytuacje kryzysowe.

W swojej historii spółka, ma już za sobą dość bolesny kryzys z 2014 roku, kiedy to Rosja anektowała Krym i zaczęła się wojna na Donbasie, co mocno uderzyło w ukraińską gospodarkę. Przewodniczący rady dyrektorów KSG Agro Siergiej Kasjanow dzieli się przepisem na skuteczną strategię kryzysową, która teraz może się przydać również i polskim gospodarstwom.

W wyniku aneksji Krymu, KSG Agro straciła 30% majątku, w tym maszyny rolnicze oraz połowę uprawianej ówcześnie ziemi. Następnym ciosem był wzrost kursu od 8 prawie do 30 hrywien za dolar. Wówczas KSG Agro miała znaczne zadłużenie w walutach obcych - przed kryzysem aktywnie się rozwijaliśmy i pożyczaliśmy pieniędzy w amerykańskich i europejskich bankach.

Jak wyjaśnia Siergiej Kasjanow - wtedy wydawało się, że po takich stratach nie damy rady się podnieść. Jednak przetrwaliśmy. Co więcej, z tego co się wydarzyło spółka wyciągnęła właściwe wnioski, przygotowała się na ewentualne problemy w przyszłości, zmieniła strategię rozwoju i dlatego w obecny kryzys wchodzi w dobrej formie. Nasza strategia mieściła w sobie trzy podstawowe elementy.

Skupienie się na najważniejszym

Przed 2014 rokiem KSG Agro była dużą, zarządzaną horyzontalnie grupą, która się zajmowała praktycznie wszystkimi rodzajami produkcji rolnej, a nawet posiadała własny bank. Po kryzysie skupiono się na najbardziej dochodowym dla nas segmencie - hodowli świń i produkcji wieprzowiny. - Po pierwsze, jest to najbardziej opłacalne, a po drugie, tutaj mamy największe przewagi konkurencyjne – wyjaśnia Siergiej Kasjanow.

Każdy producent chce eksportować, ale dobrze jest mieć bazę w postaci silnej pozycji na rynku krajowym. - Zobaczyliśmy, że ukraiński rynek wieprzowiny nie jest wystarczająco wypełniony, jest na nim wiele produkcji importowanej, więc zaczęliśmy systematycznie zwiększać nasz udział. Na dzień dzisiejszy produkujemy rocznie 10 tysięcy ton wieprzowiny, co stanowi 50% konsumpcji mieszkańców naszego dniepropietrowskiego regionu – tłumaczy.

Słuszność tej decyzji została szczególnie wyraźnie potwierdzona teraz, gdy handel międzynarodowy został wstrzymany z powodu epidemii. Ponadto, zablokowanie importu konkurencyjnych produktów dało nam dodatkowe możliwości ekspansji na rynku krajowym.

Obniżenie kosztów produkcji

W celu zminimalizowania ryzyka zewnętrznego, od 2014 r. spółka konsekwentnie realizowała program budowy pionowo zintegrowanej struktury oraz zamkniętego cyklu produkcyjnego. Taka struktura pozwala systematycznie redukować koszty. Przewodniczący spółki podaje przykłady - posiadając własny młyn paszowy, stosując własne uprawy (głównie sorgo i kukurydzę), możemy zaoszczędzić na paszach dla świń, które zajmują do 70% kosztów produkcji wieprzowiny. A optymalizacja kosztów w czasie kryzysu jest najważniejsza. Nawet ogrzewanie naszych gospodarstw w zimie odbywa się za pomocą pelletu wytwarzanego z własnych odpadów - śruty słonecznikowej.

KSG Agro posiada dziewięć kotłowni o łącznej mocy 8,35 MW, które w sezonie grzewczym wytwarzają około 2080 Gcal ciepła.

Aby zwiększyć wydajność młyna paszowego ze 140 do 250 ton na zmianę, zainwestowano też w nową platformę IT. W wyniku automatyzacji procesów wydajność zakładu - w porównaniu do pracy fizycznej - wzrosła o 80%.

Dbałość o reputację

Bardzo ważne jest zachowanie firmy zarówno w czasach wzrostu gospodarczego i przyjaznej koniunktury, jak i przed kryzysem i podczas niego. Dotyczy to relacji ze wszystkimi grupami interesariuszy: kontrahentami, wierzycielami, klientami, dostawcami oraz pracownikami. Reputacja wpływa na to, czy partnerzy będą ufać zarządowi firmy w trudnych czasach, a także decyduje o jego pozycji negocjacyjnej. W kryzysie przecież wszyscy będą zmuszeni negocjować ze wszystkimi.

W dużej mierze dzięki dbałości o komunikację korporacyjną i reputację byliśmy w stanie drogą negocjacji zrestrukturyzować większość zadłużenia w walutach obcych wobec banków amerykańskich i europejskich. Osiągnięcie porozumienia z wierzycielami, umorzenie przez nich 67–70% początkowej kwoty długu pomogło nam uwolnić rezerwy walutowe w wysokości ponad 10 milionów USD, które zostaną teraz wykorzystane do wzmocnienia pozycji rynkowej spółki.

Na koniec, najważniejsza rada na kryzysy, według Siergieja Kasjanowa - nie tracić siły ducha. Nasz przykład demonstruje, że da się przezwyciężyć jakiekolwiek trudności, a nawet dzięki temu stać się silniejszym.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.81.89.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

KONTAKT24

Widziałeś, słyszałeś coś ważnego? Byłeś świadkiem niecodziennego wydarzenia? Napisz do nas! Opublikujemy, zainterweniujemy, pokażemy całemu światu. Jesteśmy dla Was 24 h na dobę, 7 dni w tygodniu.

DODAJ PLIKI

Kliknij lub przeciągnij pliki z dysku i upuść. Max. rozmiar pliku 4 MB.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.