- Spożywanie mięsa jest zakorzenione w polskiej tradycji, mimo że upodobania konsumentów z biegiem lat się zmieniają to mięso nadal zajmuje znaczące miejsce w codziennej diecie Polaków. Nie rozróżniamy tu gatunków mięsa, bo każde jest wartościowe i ma swoje walory – mówił Janusz Rodziewicz prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP podczas spotkania branży mięsnej „Mięsne Święta – Polska Tradycja”.

Wieloletnia praca hodowlana doprowadziła do tego, że trzoda chlewna cechuje się dzisiaj wysoką mięsnością. Jak mówił dr Dariusz Lisiak z Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego - dzisiaj nie ma już tłustego mięsa, to normalne, że tuczniki poubojowo mają mięsność 57 proc. Do tego dochodzi wysoka zawartość łatwo przyswajalnego żelaza, jak i niska zawartość cholesterolu, co oznacza że jest to niezwykle wartościowy produkt dla zdrowia człowieka.

Wszystkie te dane wskazują na to, że mięso jest zdrowym i ważnym elementem codziennej diety. Niestety, mimo wielu badań wykonanych na współczesnych rasach świń, wieprzowina często musi walczyć z mitami tłustego i niezdrowego mięsa, które powinno się ograniczać. Takie niepotwierdzone w faktach informacje często powszechnie funkcjonują w mediach. Dlatego tak ważna jest promocja mięsa i edukacja konsumentów, aby zwalczać zafałszowane opinie.

Oczywiście potrzeby konsumentów się zmieniają. Jak ocenił dr Ryszard Kowalski z UP w Poznaniu konsumenci nadal kierują się ceną, jednak gdy mówimy o młodym odbiorcy, to szuka on łatwych i szybkich w przygotowaniu produktów. Często decyduje się na półprodukty, a także częściej wybiera gotowe przekąski mięsne.

Podczas spotkania Marzena Trajer z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa podkreśliła jak ważny dla kraju jest przemysł mięsny. - Dane eksportu dla mięsa i przetworów mięsnych osiągnęły wartość 5,4 mld euro w 2017 r., co stanowiło 20 proc. całości produktów rolno-spożywczych z Polski. Wzrost eksportu odnotowały wszystkie gatunki mięsa.