PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Rośnie nadwyżka świń w Niemczech. Lidl wspiera lokalnych rolników

Rośnie nadwyżka świń w Niemczech. Lidl wspiera lokalnych rolników Rośnie nadwyżka świń w Niemczech. fot. Shutterstock

Nadal rośnie nadwyżka żywca wieprzowego w Niemczech. Przyczynami są COVID-19, ale i blokady niemieckiego eksportu wieprzowiny do krajów trzecich z powodu ASF. Na razie nic nie wskazuje na to, by sytuacja mogła szybko się poprawić. Po fali protestów, tamtejsze sieci handlowe reagują. Lidl specjalnie podnosi cenę i przekazuje tę część na rzecz hodowców. Z kolei Rewe zwiększa kontrakty, a konsumentom oferuje promocje.



Na unijnym rynku wieprzowiny cały czas mamy problem niemiecki, czyli z tygodnia na tydzień rosnące nadwyżki świń, czekających na ubój.

- Niestety, ale dopóki Niemcy nie uporają się z górką żywca, to sytuacja dla wszystkich pozostanie bardzo ciężka. Co gorsza, problem nie rozwiązuje się, a wręcz narasta - mówi w rozmowie z redakcją Aleksander Dargiewicz, prezes Krajowego Związku Pracodawców-Producentów Trzody Chlewnej POLPIG.

Eurometnews.com podaje, że na ubój czeka już ok. 1 milion świń, a 300 tys. ton wieprzowiny utknęło w mroźniach w wyniku zamknięcia eksportu wieprzowiny na rynki azjatyckie, z powodu ASF.

- Ta sytuacja oczywiście nadal będzie przekładać się na poziom cen w skupach w pierwszych miesiącach nowego roku. Niemcy muszą uporać się nie tylko z nadpodażą żywca, ale i z COVID-19. Cały czas nie mają pełnych mocy przetwórczych, jeśli chodzi o zakłady mięsne, ich pracownicy chorują, a całe społeczeństwo funkcjonuje również w ramach ścisłego lockdownu. Dzisiaj światełkiem w tunelu jest szczepionka na koronawirusa. Jej wprowadzenie na pewno z czasem będzie rozwiązywać problemy, a obostrzenia będą luzowane, w związku z tym i popyt na wieprzowinę będzie rósł. Coraz więcej krajów myśli też o wdrożeniu dopłat do przechowalnictwa przez UE, jeśli jednak ta decyzja będzie spóźniona, to na niewiele się zda. W niektórych krajach i tak już nie ma dzisiaj mocy do przechowywania, bo sporo wieprzowiny zalega w magazynach. Dlatego, nawet jeśli taka pomoc wejdzie, to jej skala może być ograniczona i bez większego znaczenia dla rynku. Wszystko też zależy od tego czy również Niemcy mają jeszcze możliwości w przechowywaniu. Pamiętajmy, że dużo mrożonej wieprzowiny wysyłali do Chin i to wszystko teraz stoi w mroźniach z powodu ASF. Dlatego też żywiec nadal będzie jechać do krajów sąsiednich, bo muszą gdzieś je sprzedać. Nie będą ich przecież utylizować - podkreśla Dargiewicz.

Lidl podnosi ceny, by pomóc niemieckim rolnikom

- Warto zwrócić uwagę na ciekawą inicjatywę sieci Lidl, w której sklepach ceny detaliczne wybranych produktów wieprzowych zostały podniesione o 1 euro/kg. Finalnie te podwyżki mają wrócić do producentów - zauważa Aleksander Dargiewicz.

Ta decyzja, to efekt protestów niemieckich rolników, gdy blokowano magazyny dyskontów, z powodu dramatycznie niskich cen skupu . Początkowo grupa Schwarz, do której należą sieci Lidl i Kaufland zapewniła, że w przyszłym roku przeznaczy 50 mln euro dla gospodarstw trzody chlewnej w ramach programu podnoszenia wymogów dobrostanu zwierząt. To jednak nie spotkało się z przychylnością tamtejszych rolników. Ten gest nazwano „pocieszeniem”, natomiast stronie rolniczej zależało na długofalowych działaniach i wyjściu z tzw. stałej kultury niskich cen we współpracy z rolnikami.

Kolejnym krokiem było właśnie wspomniane podjęcie decyzji o podwyżkach cen detalicznych wieprzowiny w sieciach Lidl w Niemczech.  

W sklepach sieci Lidl, na terenie Niemiec klienci są informowani o celowym podwyższeniu ceny, a produkty są sprzedawane z oznaczeniem „dla naszych rolników”. Konsumenci dowiadują się o trudnej sytuacji rolników i jednocześnie mają możliwość ich świadomego wsparcia.

Z kolei Grupa Rewe, do której należy sieć sklepów Penny przyjęła inną strategię. Mianowicie, zawarto więcej krótkoterminowych kontraktów, by zdjąć nadwyżkę mięsa z rynku i sprzedawano je w promocyjnych cenach. 

Czy taka sytuacja byłaby możliwa na polskim rynku?

- Myślę, że tam te rozmowy są możliwe dzięki temu, że jest to krajowy kapitał, a łańcuchy dostaw są lepiej powiązane, jest chęć porozumienia i chęć współpracy. Warto zauważyć, że tamtejsze sieci detaliczne dopłacają też do dobrostanu. Patrząc dzisiaj na to co się dzieje, na pewno jest to czas, by mniejsi producenci świń wspólnie się organizowali, bo w kryzysie trudno jest funkcjonować samodzielnie, inaczej można nie przetrwać - odpowiada Aleksander Dargiewicz.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (28)

  • brzoza 2020-12-23 08:21:46
    JAK NAM ZOSTANĄ TYLKO NIEMIECKI SIECI TO BĘDZIEMY JEDLI TYLKO RESZTKI OD NICH.
  • waldi33b 2020-12-22 17:58:20
    Nie bycie naiwni przecież widać gołym okiem jak redakcja farmer promuje markety lidl i wszystko co niemieckie widać skąd mają kapitał.
  • Konsument 2020-12-22 16:19:27
    I bardzo dobrze rośnie będą mogli taniej kupić i do nas sprowadzić wtedy Sobie kupię wieprzowinkę albo coś wołowego bonod tych naszych rolników nic człowiek nie kupi bo wszystko w Biedronce i Lidlu drogę aby te śmierdzące kurczaki są tanie rzygać mi się nimi chce ale co zrobisz jeść coś muszę a tak to o może swiniaka niemieckiego takiego sprowadza to sobie zjem . Pierdole te kurczaki sama krew w nich i sine są a z zamrażarek jebie padliną
  • Radek 2020-12-22 14:14:22
    Ja mam pytanie do Pani redaktor czemu pani nie zapyta naszego ministra jak on nam pomaga hodowcom trzody co zamierza zrobić tylko konkretnie niech powie a nie wełnę w bawełnę
  • KONSUMENT 2020-12-22 13:01:11
    My Polscy klienci LIDLA solidarnie przy zakupach wesprzemy NIEMIECKICH rolników. 😹
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.242.55
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.