Krajowy Związek Pracodawców - Producentów Trzody Chlewnej Polpig zwraca uwagę na przestarzałe prawodawstwo, które może ograniczać działalność hodowców trzody chlewnej.

Jak pisze Polpig: Polskie prawodawstwo powiązało produkcję trzody chlewnej z posiadaniem gruntów rolnych i produkcją roślinną. Dotkliwa, dla producentów żywca wieprzowego, była, znowelizowana w 2011 roku, ustawa o gospodarowaniu nieruchomościami skarbu państwa (Dz.U. 2003 nr 64 poz. 592), która odebrała dzierżawcom 30% areału. Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego, w powiązaniu z ustawą z 2016 roku o wstrzymaniu sprzedaży gruntów państwowych (Dz.U. 2016 poz. 585), miała za zadanie ochronę tańszej, polskiej ziemi rolniczej przed jej wykupem przez obywateli innych państw unijnych. Było to związane z zakończeniem 1 maja 2016 r. okresu ochronnego. Wprowadzone rozwiązania prawne miały na celu zapewnienie nabywania nieruchomości rolnych przez rolników na powiększenie i tworzenie wyłącznie gospodarstw rodzinnych.

Dostęp do ziemi - to więcej paszy i możliwość zagospodarowania nawozów

Jak zaznacza związek rozwiązania te, skutecznie ograniczyły możliwość rozwoju towarowych gospodarstw produkujących trzodę chlewną i utrzymywały niekorzystną strukturę produkcji. W ustawie dążono do utrzymania produkcji trzody chlewnej w małych gospodarstwach oraz ograniczania produkcji w gospodarstwach wielkotowarowych.

- Dostępność gruntów rolniczych, a w szczególności gruntów ornych, przekłada się na rozwój sektora produkcji trzody chlewnej ze względu na możliwość pozyskania surowców paszowych, zagospodarowania nawozów naturalnych, lokalizację gruntów pod przyszłe inwestycje, oddziaływanie odorowe, czy możliwość zabezpieczenia epizootycznego obiektów inwentarskich - pisze w swoim stanowisku Polpig.

Polpig wskazuje propozycje zmiany:

W strategii odbudowy sektora inwestycje w rozwój produkcji trzody chlewnej oraz związany z nią dostęp do ziemi rolniczej powinny być wyłączone z ograniczeń przyjętych w powyższych ustawach, w szczególności wyłączeniu z ww. ograniczeń powinny podlegać transakcje związane z nabywaniem oraz dzierżawą nieruchomości rolnych w celach związanych z produkcją trzody chlewnej.