PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wydłuża się lista problemów branży mięsnej

Wydłuża się lista problemów branży mięsnej Koronawirus przyniósł dla branży mięsnej kolejne problemy. fot. Shutterstock

Dzisiaj, podczas webinaru „Jak koronawirus wpłyną na branżę mięsną” Tomasz Parzybut wiceprezes organizacji Wieprz Polski, jasno podkreślił, że branża musi sobie radzić nie tylko z koronawirusem, ale i z afrykańskim pomorem świń, który w tym roku mocno uderzył w strategiczny region kraju.



Po ostatnich wydarzeniach, związanych z szerzeniem się ASF w populacji dzików na zachodzie kraju i dwóch ogniskach choroby, odnotowanych w towarowych fermach, pojawiają się głosy płynące z Niemiec i Holandii o możliwym wsparciu Polaków w walce z pomorem. – Jest to zrozumiałe, zarówno Niemcy i Holendrzy obawiają się utraty swojego rynku zbytu. Niemcy i Holandia chcą również wspólnie lobbować w UE, by w walce z ASF zwiększyć wsparcie finansowe dla Polski – powiedział Tomasz Parzybut, wiceprezes nowopowstałej organizacji Wieprz Polski skupiającej hodowców trzody chlewnej oraz przetwórców.

Koronawirus przyniósł dla branży kolejne problemy - logistyczne, ale i straty finansowe. Utrata sektora HoReCa, to dzisiaj gigantyczny problem. - W niektórych zakładach dostawy dla tego segmentu stanowiły kilkadziesiąt procent. Dodatkowo, w zakładach przetwórczych, występuje poważny niedobór pracowników – relacjonował bieżącą sytuację Parzybut.

- Wbrew temu, co się mówi uważam, że małe i średnie firmy sobie poradzą. Z tego względu, że nie są uzależnione od eksportu. Jak na przykład, większe spółki Cedrob czy Gobarto – kontynuował.

- W praktyce, słyszymy od wielu zakładów, że pomoc państwa jest niedosteczna – jako przykład podał tu rozwiązania dla rynku francuskiego. – Dla kluczowych francuskich koncernów jak Lactalis, Danone, Renault, tamtejszy rząd zabezpieczył 20 mld euro. Okazuje się, że nawet jeśli ta pomoc nie uratuje tych firm, to rząd francuski będzie w stanie przejąć te firmy.

- Z drugiej strony, wierzę w mobilizację społeczną, tak jak widzieliśmy to kilka lat temu przy sprzedaży jabłek. Patriotyzm konsumencki rośnie, ale wciąż jest niewielki, w porównaniu z Zachodem. W Polsce, podobno 50 proc. zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu, to zdecydowanie za mało. Statystyczny Kowalski, chcąc wspomóc naszą branżę, będzie starał się wybierać marki historycznie kojarzące się z Polską, a tak naprawdę dzisiaj wiele z nich nie jest w polskich rękach – komentował Tomasz Parzybut.

Dodatkowo, cały czas trwa praca Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Inspektoratu Weterynarii w zakresie odświeżania kanałów zbytu dla polskich produktów. 

– Pojawiła się możliwość eksportowania przetworów wieprzowych i drobiowych do Singapuru. Sinagapur otwiera się też na wołowinę, jest to bardzo chłonny i bogaty rynek, wiążemy z tym spore nadzieje. Cały czas są też podejmowane próby przywrócenia rynku chińskiego. Ciekawe jest to, że w ostatnim czasie 40 podmiotów amerykańskich otrzymało zgody eksportowe do Chin - zaznaczył Parzybut.

 



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • Olo 2020-04-23 17:15:32
    Gdzie i kiedy w rzeźniach etaty. Salmonella szaleje w drobiu. Kiedy PINOKIO z minrolu przestanie kłamać ?
  • Wegetarianin 2020-04-23 14:54:34
    Bez wątpienia rynki azjatyckie są szansą dla polskiej hodowli i przemysłu mięsnego + rynek wewnętrzny i możemy być na plusie. Tyle teorii ,a w praktyce może to nie być takie proste .
  • Gosc 2020-04-23 14:38:38
    Nagle sie okazalo ze hotele stanowiły trzon gospodarki Swiatowej...co za brednie.Ceny tna na zywiec a w sklepie jak bylo drogo Tak jest drogo.Ludzie niby przestali jesc...a wg danych za marzec tylko przemysl spoz. I farmaceutyczny zanotowal wzrosty.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.231.21.83
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.