PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

10 ton na tandemie - przegląd przyczep

Autor: Tomasz Kuchta

Dodano: 04-10-2020 06:22

Tagi:

Pomimo wielu zalet przyczepy typu tandem wciąż znajdują się w cieniu przyczep dwuosiowych, a ich udział w sprzedaży ogółem sięga maksymalnie kilkunastu proc. W dzisiejszym materiale prezentujemy i omawiamy kilka propozycji tego typu maszyn o ładowności 10 t.



W zestawieniu dziwić może brak niektórych czołowych producentów. Taka sytuacja ma miejsce, ponieważ nie posiadają oni przyczep tego typu w swojej ofercie.

Dlaczego tandem?

Przyczepy ze skrzynią burtową, cieszące się zdecydowanie największym uznaniem wśród rolników, możemy podzielić na te z obrotnicą oraz z podwoziem typu tandem. Pod względem popularności prym wiodą przyczepy z obrotnicą, o których jednak powiedziano już chyba wszystko. Dlatego też dzisiaj „na warsztat” bierzemy przyczepy rolnicze o podwoziu typu tandem, które doskonale sprawdzą się w codziennej eksploatacji w gospodarstwie. Ze względu na swoją konstrukcję, w której osie umieszczone są w tylnej części przyczepy, takie rozwiązanie oznacza, iż część ciężaru przyczepy spoczywa na dyszlu, obciążając dodatkowo tylną oś ciągnika. Z jednej strony może być to wadą, gdyż nie każdy dolny zaczep i nie każdy ciągnik będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń rzędu 1-1,5 t i więcej w przypadku średniej wielkości przyczep. Z drugiej zaś strony dodatkowe dociążenie ciągnika zwiększa jego uciąg. Z tego też względu może się zdarzyć, że ten sam ciągnik nie będzie w stanie wyjechać z pola z przyczepą dwuosiową wyposażoną w obrotnicę, ale z dokładnie taką samą przyczepą, tylko typu tandem, wyjedzie już bez problemu. Kolejną znaczącą zaletą podwozia tandem jest łatwość kierowania podczas cofania – docenią ją zatem rolnicy dysponujący ograniczonym placem manewrowym oraz mający mniejsze doświadczenie w manewrowaniu z przyczepą.

A co z wadami?

Gdyby jednak przyczepy typu tandem miały same zalety, pewnie statystykisprzedaży wyglądałyby inaczej. W kwestii wad warto zatem zaznaczyć, że przyczepy te charakteryzują się zdecydowanie trudniejszym zaczepianiem i odczepianiem – przód przyczepy musi zostać postawiony na stopie, a więc podłoże powinno być odpowiednio twarde, aby stopa się nie zapadła. Tandem dodatkowo będzie mniej komfortowy w transporcie, gdyż najczęściej nie jest wyposażony w amortyzowany dyszel, a więc rolę amortyzatora częściowo pełni traktor 

– stąd często pojawia się charakterystyczne „bujanie” ciągnika przy wyższych prędkościach. Przyczepy z podwoziem tandem dużo szybciej zużywają opony aniżeli przyczepy dwuosiowe. Wynika to z faktu, że bliskie położenie nieskrętnych osi obok siebie oznacza intensywne zdzieranie opon przy mocnym skręcie. W dodatku charakteryzują się mniejszym promieniem skrętu, gdyż nawet przy niepełnym skręcie dyszel może dostawać do opony ciągnika, co w skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do uszkodzenia opony.

W najnowszym numerze miesięcznika "Farmer" prezentujemy zestawienie propozycji rynkowych w zakresie przyczep o ładowności 10 t, wyposażonych w podwozie typu tandem.



Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Jan 2020-10-04 19:47:25
    a po co Polskie 10 ton na tandemie mam stare niemieckie jednoosiowe przyczepy i po 10 ton bez problemu , do tego mają resorowane dyszle także żadnego bujania nie ma, super hamulce hydrauliczne , a jeśli chodzi o odpięcie nawet załadowanej przyczepy to jest stopka hydrauliczna że nawet4 letnie dziecko podniesie , A i najważniejsze mają swoje pompy do hydrauliki napędzane wałkiem wom więc nie mieszają się oleje z ciągnikiem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.234.97.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.