Poniżej prezentujemy kolejne modele.
W ofercie niektórych producentów ciężko jest znaleźć ciągniki w interesującej nas w tym zestawieniu mocy. Będące w ofercie traktory legitymują się mocą do około 110 KM, a kolejne, wyższe modele mają już moc od około 140 KM a więc znacznie przekraczającą ramy tego porównania. Tak jest na przykład w ofercie Belarusa. Niemniej jednak, aby nie zabrakło na tej liście na prawdę budżetowych maszyn, postanowiliśmy dołączyć do zestawienia ciągnik produkcji firmy Belarus o mocy 110 KM.
Deutz Fahr seria 5, model 5130
Ze stajni SDF modelem, który mieści się cenowo w naszym zestawieniu (cena od 215 tys. zł netto) i legitymuje się pełnymi 120 KM mocy znamionowej, jest m.in. ciągnik Deutz Fahr 5130. Moc jest generowana z 4-cylindrowego silnika Deutz, o pojemności 3,6 l przy 2200 obr/min. a maksymalny uzyskiwany moment obrotowy wynosi 480 Nm przy 1600 obr/min.
Aby spełnić normy spalin Stage 3B zastosowano katalizator DOC i układ EGR.
W kwocie wspomnianej powyżej otrzymujemy ciągnik wyposażony w podstawową przekładnię mechaniczną z pięcioma synchronizowanymi biegami i dwoma zakresami pracy oraz hydraulicznym rewersem Power Shuttle.
Do dyspozycji będziemy również mieć szeroki wybór prędkości obrotowych WOM. Wałek odbioru mocy w modelach Serii 5 oferuje cztery standardowe prędkości obrotowe (540 / 540ECO / 1000 / 1000ECO) i jest załączany elektrohydraulicznie za pomocą przycisków na prawej konsoli. WOM uruchamiany jest płynnie, co zabezpiecza zarówno podzespoły ciągnika jak i maszyny.
Na ekranie LCD wyświetlana jest rzeczywista prędkość WOM. Przyciski uruchamiania WOM znajdują się również na błotnikach tylnych kabiny ciągnika.
Jeśli chodzi o układ hydrauliczny to ciągnik we wspomnianej konfiguracji będzie dysponował pompą o wydajności 60 l/min. i trzema obwodami z możliwością regulacji przepływu. Podnośnik tylny będzie natomiast mógł unieść 6,6 t i jest oczywiście wyposażony w system sterowania EHR.
Komfort pracy zapewnia kabina wyposażona we wszystkie obowiązujące w tym segmencie dodatki takie jak klimatyzacja czy pneumatyczny fotel. Co ciekawe nie jest ona osadzona na czterech a na sześciu słupkach, ale rozmieszczonych tak aby nie utrudniać widoczności.
Kubota M110GX
W ofercie firmy Kubota nie znajdziemy ciągnika dysponującego umowną mocą 120 KM ale bardzo blisko tego poziomu jest model M110GX dysponujący mocą 115 KM. Z ceną rozpoczynającą się od 206 tys. zł netto, ciągnik jest ciekawą propozycją w zestawieniu.
Wyposażony jest w 4-cylindrową jednostkę napędową produkcji Kubota o pojemności 3,8 l z turbosprężarką, intercoolerem oraz układem wtrysku bezpośredniego common rail. Maksymalny moment obrotowy generowany przez silnik wynosi natomiast 370 Nm przy 1500 obr/min.
Jednostka spełnia normę emisji spalin Stage 3B dzięki zastosowaniu tłumika z katalizatorem oraz filtra cząstek stałych DPF. Jedną z zalet jak zapewnia producent jest fakt, że powierzchnie tłoków pokryte są dwusiarczkiem molibdenu co w połączeniu z bardzo dokładna obróbką każdego elementu jednostki napędowej ma zapewnić jej ogromną żywotność.
Kolejnym ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w tym ciągniku jest system zacieśniania skrętu Bi-Speed Turn, który zapewnia bardzo dużą zwrotność maszyny. Po załączeniu przedniego napędu i systemu zacieśniania skrętu Bi-Speed Turn, koła przednie po przekroczeniu kąta 35o przyśpieszają naciągając tym samym przód ciągnika w pożądanym kierunku. To proste, mechaniczne rozwiązanie oparte o pracę sprzęgła wielotarczowego mokrego pozwala na wykonanie uwrocia bez konieczności robienia korekty w czasie krótszym niż 10 s!
Za zasilanie układu hydraulicznego odpowiada pompa o wydatku 75,1 l/min. Natomiast tylny podnośnik wyposażony w system EHR pozwala na uniesienie 5 t.
Przeniesienie napędu w modelu M110GX odbywa się za pomocą skrzyni biegów Intelli-Shift firmy Kubota, która oferuje 8 biegów zmienianych pod obciążeniem w 3 zsynchronizowanych zakresach reduktora. Biegi przełączane są płynnie za pomocą przycisków zlokalizowanych na dźwigni reduktora i w wielofunkcyjnym podłokietniku. Przekładnia w standardzie wyposażona jest w tryb automatycznej zmiany biegów. W połączeniu z rewersem elektrohydraulicznym zapewnia to sprawną i płynną pracę.
Jeśli zaś chodzi o komfort pracy to zapewniać ma go 4-słupkowa kabina z blisko 6 m2 powierzchni przeszklonej zapewniającymi maksymalną widoczność we wszystkich kierunkach.
Standardowe wyposażenie kabiny obejmuje szyberdach, klimatyzację, odchylany na boki fotel z amortyzacją pneumatyczną i wielofunkcyjnym podłokietnikiem. Wszystkie dźwignie i przyciski sterujące funkcjami ciągnika zlokalizowano po prawej stronie.
Belarus 1025.5
W ofercie białoruskiego producenta również nie znajdziemy ciągnika o mocy nominalnej równej 120 KM, dlatego postanowiliśmy umieścić model 1025.5, którego moc nominalna wynosi 110 KM.
Ciągnik ten jest absolutnym zwycięzcą jeśli chodzi o koszt zakupu. Maszynę na naszym rynku można dostać już za cenę 120 tys. zł netto. Spójrzmy zatem co otrzymamy wydając taką kwotę na zakup tego ciągnika.
Jednostkę napędową stanowi cztero cylindrowy silnik własnej produkcji o mocy 110 KM z intercoolerem i maksymalnym momentem obrotowym równym 440 Nm (przy 2200 obr/min), zasilany systemem wtrysku paliwa common rail. Aby spełnić normę Stage 3B w ciągniku zastosowano system SCR.
Za przeniesienie napędu odpowiada skrzynia synchronizowana o 16 przełożeniach w przód i 8 w tył. Niewątpliwą wadą jest jednak brak rewersu, który mógłby znacząco usprawnić pracę.
Układ hydrauliczny stanowi natomiast pompa o wydajności 56 l/min. oraz 2 pary wyjść hydraulicznych. Na tylnym podnośniku będziemy mogli unieść 4,5 t. Sterowanie podnośnikiem jest mechaniczne, nie dostaniemy tutaj wyposażenia znanego z wcześniej przedstawianych modeli naszego zestawienia, czyli systemu EHR.
Traktor jest również standardowo wyposażony w dwie prędkości WOM: 540 i 1000 obr./min., zależne oraz niezależne. WOM jest tutaj załączany elektro-mechanicznie.
Na plus ciągnika można też zaliczyć elektro-hydrauliczne załączanie blokady mostów i przedniego napędu co powinno ułatwiać pracę maszyną.
Jeśli chodzi o kabinę to jest prosta, może trochę topornie wykonana konstrukcja, ale jednocześnie zapewniająca dużo miejsca dla operatora. W cenie 120 tys. zł otrzymamy klimatyzację oraz pneumatyczny fotel Grammer, które powinny zapewnić w miarę przyzwoity komfort pracy maszyną.
Komentarze